• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 2 تیر 1400
کد مطلب : 133898
+
-

پرونده گرانی رسمی شیر و لبنیات روی میز ستاد تنظیم بازار

وزارت جهاد کشاورزی با افزایش قیمت شیر خام به ازای هرکیلوگرم 6 هزار و 400 تومان موافقت کرد

بازار
پرونده گرانی رسمی شیر و لبنیات روی میز ستاد تنظیم بازار

با موافقت وزارت جهادکشاورزی، مقرر شده تا افزایش نرخ مصوب هر کیلوگرم شیر خام به 6هزار و 400تومان در نشست هفته آینده ستاد تنظیم بازار بررسی و تصویب شود. با این روند، موج تازه افزایش قیمت شیر و لبنیات در راه است.
به گزارش همشهری، با گذشت بیش از 2ماه از ارائه درخواست دامداران برای اصلاح نرخ شیر خام، تازه‌ترین خبرها از موافقت وزارت جهادکشاورزی برای افزایش هزار و 900تومانی نرخ هر کیلوگرم از این محصول حکایت دارد؛ گرچه تصویب نهایی این نرخ به بررسی و ابلاغ آن در نشست هفته آینده ستاد تنظیم بازار موکول شده است، اما صنایع لبنی بر تأثیر این افزایش قیمت بر رشد 70درصدی نرخ مصوب شیر و لبنیات و تعطیلی واحدهای تولیدی به‌دلیل افت بیشتر تقاضای خرید محصولات لبنی تأکید می‌کنند.

افزایش ۵۴ درصدی قیمت شیر و تعطیلی صنایع لبنی
رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه‌های تعاونی لبنی ایران با بیان اینکه افزایش ۵۴ درصدی قیمت شیر باعث کاهش تولید و تعطیلی واحدهای لبنی می‌شود، گفت: وزارت جهادکشاورزی بدون کار کارشناسی و بدون درنظر گرفتن عواقب این کار با همکاری انجمن دامداری ایران مصوبه‌ای را به تصویب رسانده که براساس آن ۵۴درصد به قیمت شیر افزوده شود. علی‌احسان ظفری با اشاره به اینکه افزایش ۵۴ درصدی قیمت شیر باعث بالا رفتن قیمت فرآورده‌های لبنی و کاهش تولید و تعطیلی کارخانه‌ها خواهد شد، افزود: افزایش یک‌شبه قیمت چون مردم منابع مالی و توانایی برای جبران این افزایش قیمت را ندارند، باعث می‌شود قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده و مصرف خانوارها در بخش لبنیات کاهش یابد. او گفت: این اتفاق تولید کارخانه در مقایسه با قبل را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد و درنهایت سبب تعطیلی کارخانه‌ها و متوقف شدن چرخ تولید خواهد شد.
ظفری با بیان اینکه افزایش قیمت مواد لبنی باعث کوچک‌تر شدن سفره خانوارها و آسیب رسیدن به سلامت جامعه خواهد شد، گفت: از سوی دیگر با توجه به اینکه در چنین شرایطی مصرف پایین آمده و تولیدکننده خود را به اجبار کنار می‌کشد، دامدار نمی‌تواند شیر تولیدی را به فروش برساند و این مسئله زیان زیادی را متوجه آنها می‌کند .او با تأکید بر اینکه قبول داریم علوفه گران است، اما قرار نیست بار گرانی علوفه روی دوش مردم باشد و آنها تاوانش را بدهند، گفت: برای حل مشکل دولت وظیفه دارد از طریق تامین نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی که در اختیار واردکنندگان قرار داده، خوراک دام را تامین کند. ظفری در مورد اینکه آیا افزایش قیمت ۵۴ درصدی شیر اعمال شده یا خیر، گفت: جهادکشاورزی در نشستی با انجمن دامداری ایران روز گذشته (دوشنبه هفته جاری) این مصوبه را تصویب کرده که قرار است به‌زودی به کارگروه تنظیم بازار برود و این مصوبه به‌احتمال زیاد برای اجرا به تصویب نهایی خواهد رسید؛ ضمن اینکه با درنظر گرفتن بسته‌بندی و هزینه حمل قیمت لبنیات بسیار بیشتر از این رقم خواهد بود.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت لبنیات در راه است
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی نیز در واکنش به افزایش نرخ شیر خام با تأکید بر اینکه شیرخام 65درصد هزینه تولید محصولات لبنی را شامل می‌شود، گفت: در مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار قیمت خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامدار 6هزارو 400تومان تعیین شده است که با درنظرگرفتن هزینه حمل قیمت تحویل درب کارخانه لبنی به 6هزار و 600تومان خواهد رسید که با این شرایط قیمت محصولات لبنی نیز حدود 70درصد افزایش را تجربه خواهد کرد.
محمدرضا بنی‌طباء با بیان اینکه تصمیم درباره افزایش قیمت شیرخام گرفته شده است، افزود: قیمت مصوب قبلی هر کیلوگرم شیرخام 4هزار و 500تومان بود که در آذرماه سال گذشته توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ شد. او با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه شیر با قیمت مصوب به‌دست کارخانه‌های لبنی نرسیده است، افزود: دامداران قیمت مصوب 4هزار و 500تومان را رعایت نمی‌کنند؛ چراکه به‌نظر آنها این قیمت کفاف هزینه تولید را نمی‌دهد.
سخنگوی انجمن لبنی با تأکید بر اینکه اعلام خبر افزایش قیمت شیرخام توسط برخی چهره های صنفی قبل از اعلام رسمی و تصمیم نهایی مسئولان کار اشتباهی بوده است، گفت: انتشار خبر پذیرش افزایش نرخ خرید شیرخام توسط ستاد تنظیم بازار هم‌اکنون نیز تأثیر خود را گذاشته و دامداران پیشاپیش قیمت شیرخام را بالا برده‌اند و عملا مصوبه قیمتی آذر‌ماه سازمان حمایت و ستاد تنظیم که کماکان معتبر است، نقض شده است. بنی‌طباء گفت: همواره نظارت ارگان‌های نظارتی سختگیرانه بر کارخانه‌های لبنی اعمال می‌شود، اما سایر قیمت‌های مصوب در زنجیره مانند قیمت شیرخام تحت هیچ نظارتی قرار ندارد و هم‌اکنون که قیمت مصوب آن 4500تومان است، به قیمتی بیش از 5هزار تومان مبادله می‌شود.
او پیش‌بینی کرد، با ابلاغ نرخ مصوب جدید شیرخام، قیمت محصولات لبنی 70درصد افزایش خواهد داشت و تعیین قیمتی کمتر از این مقدار به معنی ضررده شدن محصولات ضروری مشمول قیمت‌گذاری و پرداخت یارانه از جیب تولیدکنندگان است. سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، زمان احتمالی ابلاغ نرخ جدید شیر و لبنیات را در هفته‌های آتی دانست و با بیان اینکه ما موافق قیمت‌گذاری دستوری نیستیم و آن را به ضرر مصرف‌کننده می‌دانیم، گفت: مسئولان دولت فعلی یا مسئولان دولت جدید شیرخام و محصولات لبنی را از گروه یک کالایی به گروه 2 انتقال دهند تا روند عرضه و تقاضا قیمت‌ها را در بازار این محصولات تعیین کند و سازمان حمایت بر آن نظارت داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید