• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 تیر 1400
کد مطلب : 133894
+
-

قیمت خودرو روی دنده معکوس

قیمت برخی خودروهای پرتیراژ داخلی مانند پراید111، پژو206 و کوئیک دنده‌ای نسبت به 3روز نخست هفته جاری، کاهش یک تا 2میلیون تومانی را تجربه کرد اما مقاومت اغلب پرایدها در برابر کاهش قیمت ادامه دارد

خودرو
قیمت خودرو روی دنده معکوس

پس از گذشت 2هفته از افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در آگهی‌های مجازی فروش خودرو، سرانجام از دیروز سیر نزولی قیمت خودروهای داخلی با کاهش یک تا 3میلیون تومانی قیمت برخی از این خودروها آغاز شد.
به گزارش همشهری، با وجود رکود شدید حاکم بر معاملات بازار خودرو، طی چند هفته گذشته قیمت انواع خودروهای پرتیراژ داخلی متاثر از نوسان نرخ ارز، کاهش عرضه و انتظار مشتریان برای تأثیر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بر قیمت و بازار خودرو، سیر صعودی به‌خود گرفته بود؛ به‌نحوی که قیمت برخی خودروهای داخلی مانند انواع پژو206 و پراید افزایش قیمت 3 تا 10میلیون تومانی تا 3روز نخست هفته جاری را شاهد بود. اما از دیروز سیر نزولی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی هرچند کم در برخی محصولات ایران‌خودرو و سایپا آغاز شده است؛ گرچه چسبندگی قیمت انواع پراید به بالا موجب شده نه‌تنها روند کاهشی قیمت انواع محصولات سایپا نسبت به ایران‌خودرو کندتر باشد، بلکه حتی در فضای راکد و کاهشی قیمت خودرو نیز برخی انواع پراید رشد قیمت یک تا 4میلیون تومانی را تجربه کرد.
نوسان قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در فضای مجازی در شرایطی ادامه دارد که به‌گفته فعالان صنفی این روزها کمتر خریدار یا فروشنده‌ای در بازار خودرو حاضر به پذیرش ریسک انجام معاملات خودرویی است؛ موضوعی که در مورد بازار خودروهای وارداتی نیز مصداق داشته و فعالان صنفی و محدود مشتریان اینگونه خودروها نیز به‌دلیل نامشخص‌بودن و نوسان نرخ ارز و سرانجام آزادسازی واردات خودرو چشم‌انداز مبهمی را برای قیمت و بازار اینگونه خودروها در آینده نزدیک تصور می‌کنند.
این در حالی است که به‌گفته برخی کارشناسان، در میان‌مدت به‌دلیل پیشی گرفتن تقاضای عرضه از بازار خودروهای پرتیراژ داخلی به‌دلیل ورود خودروهای دپوشده تولیدی سال گذشته به بازار و به‌دلیل کاهش تقاضای مؤثر خرید در بازار این خودروها به کمتر از 500هزار دستگاه، کاهش قیمت و تشدید رکود سرنوشت بازار خودرو در چند‌ماه آینده خواهد بود.
با وجود این، بازار خودرو نیز همانند بسیاری دیگر از کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بیش از هر عامل دیگری در انتظار سرانجام مذاکرات سیاسی و گشایش‌های ارزی و تعرفه‌ای احتمالی ناشی از آن طی سال‌جاری خواهد بود.

افت قیمت برخی پرتیراژها
بررسی قیمت انواع خودروهای پرتیراژ داخلی در آگهی فروش اینترنتی حاکی از شکست مقاومت بازار این خودروها در برابر کاهش قیمت‌هاست؛ به‌نحوی که قیمت برخی انواع خودروهای پرتقاضای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت، نسبت به 3روز نخست هفته جاری سیر نزولی به‌ خود گرفته است. قیمت برخی خودروهای پرتیراژ داخلی از دیروز (سه‌شنبه) نزولی شده است؛ به‌نحوی که قیمت پژو۲۰۶ تیپ۲ معمولی مدل1399 با کاهش یک‌میلیون تومانی از 200 به 199میلیون تومان اما مدل فول و 1400 این خودرو با افزایش 3میلیون تومانی قیمت از 208 به 211میلیون تومان رسید. در گروه پراید‌ها نیز قیمت پراید۱۳۱ با کاهش یک‌میلیون تومانی به ۱۲۲میلیون و کوییک دنده‌ای مدل۱۳۹۹ با کاهش 2میلیون تومانی از ۱۴۷میلیون تومان در روز دوشنبه هفته جاری به ۱۴۵میلیون و مدل۱۴۰۰ این خودرو با بیشترین کاهش قیمت نسبت به سایر خودروهای پرتیراژ موجود در بازار، از ۱۵۳ به ۱۵۰میلیون تومان رسید.

ساز ناکوک پرایدها برای گرانی
کاهش یا تثبیت قیمت برخی خودروهای پرتیراژ در معاملات دیروز بازار خودرو نسبت به 3روز نخست هفته جاری و قبل از آن در حالی است که قیمت اغلب پرایدها سیر صعودی به‌خود گرفت؛ به‌نحوی که قیمت پراید۱۱۱ از ۱۳۳میلیون تومان در اواخر هفته گذشته به ۱۳۵میلیون تومان رسید و قیمت پراید۱۳۱ نیز با وجود کاهش یک‌میلیون تومانی و رسیدن به نرخ ۱۲۲میلیون تومان کماکان ۳میلیون تومان گران‌تر از چهارشنبه هفته گذشته بود. همچنین پراید۱۳۲ نیز که چهارشنبه هفته گذشته ۱۲۰میلیون تومان قیمت داشته، دیروز با قیمت 122میلیون و پراید131 با قیمت 120میلیون تومان معامله شد، پراید ۱۵۱ نیز نسبت به چهارشنبه هفته گذشته رشد قیمت ۴میلیون تومان را شاهد بود و دیروز ۱۲۵میلیون تومان قیمت خورد.
یک فعال بازار خودرو در مورد افزایش قیمت پرایدها در بازار خودرو گفت: با وجود اینکه بازار خودرو رکودی است و قیمت‌ها روند کاهشی به‌ خود گرفته، قیمت پراید به‌دلیل عدم‌ عرضه، سیر صعودی دارد. در واقع با توجه به توقف تولید 3مدل پراید، قیمت بازار آن با افزایش روبه‌رو شده است. علیرضا پورحسنی، با بیان اینکه این افزایش قیمت‌ها تا اندازه‌ای معقول است، افزود: اگر این افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا کند، متقاضیان به سمت خرید خودروی تیبا با کیفیت بهتر، موتور قوی‌تر، شاسی مستحکم‌تر و حجم موتور بالاتر سوق داده می‌شوند و باید این شیوه افزایش قیمت پرایدها در همین محدوده قیمتی متوقف شود.
او افزود: به مشتریان و متقاضیان توصیه می‌شود اگر قصد خرید خودرو در همین محدوده قیمتی را دارند، نسبت به ‌خودروهای نزدیک به قیمت بازار پرایدها اقدام کنند؛ چراکه اکنون قیمت خودروهای تیبا و تیبا۲ با بدنه و موتور قوی‌تر ۱۲۹ و ۱۳۷میلیون تومان است. این فعال بازار خودرو تأکید کرد اگر مشتریان بتوانند اندکی بر بودجه خود بیفزایند نیز می‌توانند نسبت به خرید خودروهای ساینا، کوئیک و کوئیک‌R اقدام کنند؛ چراکه این خودروها اکنون به‌ترتیب با قیمت ۱۴۶، ۱۵۳ و ۱۵۹میلیون تومان معامله می‌شوند. همچنین با وجود اینکه پراید تا مدل۹۹ در بازار موجود است، اما این خودروها با مدل‌۱۴۰۰ نیز روانه بازار می‌شوند.

تأثیر عرضه خودروهای دپوشده بر کاهش قیمت
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه احتمال آنکه قیمت خودرو در کوتاه‌مدت کاهش یابد اما در بلندمدت این احتمال وجود دارد که نرخ بالای تورم مانع از تداوم این کاهش قیمت‌ها شود، گفت: همچنان پیش‌بینی قطعی از آینده بازار خودرو دشوار خواهد بود، هرچند در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌توان دو سناریوی متفاوت برای این بازار درنظر گرفت. فربد زاوه افزود: براساس آمارهایی که وزارت صمت از تولید خودرو در سال۹۹ ارائه کرده، اکنون میزان تولید خودرو از تقاضای فعال و مؤثر در بازار پیشی گرفته و همین موضوع به کاهش نسبی قیمت‌ها منجر شده است. به‌گفته او صرف‌نظر از برنامه‌ریزی کلان برای تولید خودرو در داخل کشور، فعلا شرایط بازار به شکلی است که تعداد خودروهای عرضه‌شده در بازار نسبت به خریداران واقعی بالاتر رفته و همین موضوع می‌تواند در کوتاه‌مدت به کاهش قیمت خودرو منجر شود.  زاوه با اشاره به وضعیت قیمت خودروهای تولیدی سال۹۹ در بازار گفت: با توجه به اینکه میزان تولید و عرضه خودرو در سال۱۴۰۰ کاهش یافته، قیمت خودروهای تولیدی امسال قدری افزایش یافته اما خودروهای تولیدی سال۹۹ با تعداد بالا در بازار عرضه شده‌اند و همین موضوع به کاهش نسبی قیمت‌ها نیز منجر شده است. او بخشی از عدم ‌تعادل کنونی قیمت‌ها در بازار خودرو را نتیجه لجاجت شورای رقابت بر دخالت در بازار خودرو دانست و افزود: هنوز هم در بسیاری از خودروها که عمدتاً هم محصولات پرفروش ایران‌خودرو است، همچنان شاهد فاصله قیمت ۷۰ تا ۸۰درصدی کارخانه و حاشیه بازار هستیم.  زاوه با اشاره به اینکه اکنون سطح عمومی قیمت‌ها در بازار با قدرت خرید مردم فاصله فاحشی پیدا کرده است، افزود: شرایط حاکم بر بازار خودرو گویای آن است که بازار خودرو طی چند‌ماه آینده نیز دچار رکودی سنگین خواهد بود؛ چراکه افزایش نرخ تورم که بر مبنای اتخاذ سیاست‌های نادرست پولی و رشد نقدینگی ایجاد شده است، منجر به رشد هزینه تمام‌شده تولید و تداوم زیاندهی شرکت‌های خودروسازی خواهد شد که میزان زیان انباشته آنها نسبت به سال گذشته همچنان در حال افزایش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید