• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133753
+
-

درخت‌ها عاشق می‌شوند

درخت‌ها عاشق می‌شوند

فاطمه عباسی

1- زیست‌شناسان به‌تازگی فهمیده‌اند که درختان مغز دارند، از خود دفاع می‌کنند، می‌شنوند و به یکدیگر پیام می‌فرستند. درختان می‌توانند درد را احساس کنند. احساساتی مثل ترس و محبت را می‌شناسند و دوست دارند نوازش شده و در آغوش گرفته شوند و با هم دوست می‌شوند. عجیب‌تر از آن این است که درخت‌ها حتی عاشق می‌شوند، برای خودشان زوج پیدا می‌کنند و در طول سال‌ها، فاصله‌شان کم می‌شود! اتفاقی که فقط در انیمیشن‌ها می‌دیدیم و حالا به واقعیت تبدیل شده است.
2- خیلی‌ها معتقدند طبیعت زبان پیچیده‌ای دارد، اما افرت لیونی، محقق زیست‌شناسی در جایی گفته است: «درختان با زبانی با هم صحبت می‌کنند که انسان‌ها هم می‌توانند یاد بگیرند». بد نیست بدانید جایی در جنگل بارانی آمازون در اکوادور مردمانی زندگی می‌کنند به نام «وا اُورانی» که زبان طبیعت را می‌فهمند. آنها با درختان به‌عنوان موجودات زنده همان ارتباط صمیمانه‌ای که با مردم و دیگر مخلوقات دارند، برقرار می‌کنند، مردم وا اوُرانی دچار ترس می‌شوند وقتی یک درخت هنگام بریدنش فریاد می‌زند و می‌دانند که صدمه زدن به درخت ممکن است موجب گرفتاری و ایجاد مشکل برای انسان شود.
3- اگر تا دیروز فکر می‌کردیم درخت فقط اکسیژن تولید می‌کند و اگر روی تنش حکاکی کنیم یا با تبر به جانش بیفتیم، صدایش درنمی‌آید، حالا وقت آن است که ذهنیت‌مان را اصلاح کنیم، نگاه‌مان را تغییر دهیم و زبان طبیعت را یاد بگیریم. درست است که واکنش گیاهان هزاران بار کندتر از دیگر موجودات است اما همین درخت‌هایی که به‌ نظر ثابت و ساکن می‌آیند، از طریق ریشه‌هایشان با هم ارتباط برقرار می‌کنند، اعضای خانواده خود را تشخیص می‌دهند و درخت مادر با لمس ریشه‌ها می‌فهمد کدام نهال از تبار اوست. درختان از نونهال‌های خود مراقبت می‌کنند و با ترشح ترکیبات قندی حافظه خود را به آنها منتقل می‌کنند.
4- درخت‌ها عشق را می‌فهمند، عاشق می‌شوند و عاشق شدن ما را نسبت به‌خودشان درک می‌کنند. به جای تبر زدن به ریشه‌هایشان، آنها را در آغوش بگیرید، صدایشان را بشنوید و تا جایی که می‌توانید درخت بکارید تا عشق و مهر در طبیعت پراکنده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید