• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133736
+
-

تجربه به شرط دوربین

خوانندگان پاپ ستاره‌های بازیگری می‌شوند

تجربه به شرط دوربین

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

بارها شنیده‌ایم که بازیگران در کسوت خوانندگی حاضرشده و تک‌آهنگ یا آلبوم خود را منتشر کرده یا اینکه در یکی از سالن‌های بزرگ کنسرت موسیقی‌‌شان برگزار شده است. عکس این قضیه هم در دنیای هنر دیده می‌شود؛ خوانندگانی که بدشان نمی‌آید، جلوی دوربین بیایند و قدم در دنیای بازیگری بگذارند؛ هر چند همیشه این ورودها منتقدانی هم داشته، اما به زعم خیلی از همین هنرمندان، هنر مرزی ندارد و می‌توان مدیوم‌های مختلف را آزمود.
حضور حامد همایون از خوانندگان پاپ بهانه‌ای برای نوشتن این گزارش کوتاه شد تا نگاهی بیندازیم به خوانندگانی که به‌عنوان بازیگر جلوی دوربین رفته و نقش بازی کرده‌اند.
همایون اخیرا در مجموعه تلویزیونی «حالا برعکس» که از شبکه نسیم پخش می‌شود برای نخستین تجربه بازیگری جلوی دوربین رفته و در این مجموعه طنز بازی می‌کند. این مجموعه طنز با نگاه متفاوت به فرایند تولید برنامه تلویزیونی، پشت صحنه خندوانه را بستر روایت خود قرار داده و اتفاقات تولید را از دریچه‌ای متفاوت و به شکل طنز به نمایش می‌گذارد.
رضا صادقی، رضا یزدانی، بنیامین بهادری، مازیار فلاحی و فرزاد فرزین ازجمله خوانندگانی هستند که تجربه بازیگری داشتند و برخی از آنها به ضرورت تنها در یک فیلم بازی کردند و برخی نیز نامشان در تیتراژ چندین فیلم یا سریال دیده می‌شود.

خواننده پرکار در بازیگری
در میان خوانندگان شاید بتوان رضا یزدانی را بازیگری پرکار معرفی کرد. او در این سال‌ها علاوه بر آهنگسازی و خوانندگی برای سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی و حتی چند تئاتر در بسیاری از آثار سینمایی بازی کرده و با کارگردان‌های زیادی همکاری داشته؛ از حضور در فیلم‌های مسعود کیمیایی و حسن فتحی گرفته تا همکاری با احسان عبدی‌پور و... . یزدانی از دهه 80تا امروز به‌طور میانگین هر سال در یک یا دو فیلم سینمایی بازی کرده و به‌زعم برخی منتقدان در این عرصه موفق بوده است.

بازی در سریال‌های نمایش خانگی
 شاید فرزاد فرزین ازجمله خوانندگانی باشد که علاقه‌مند به بازی در سریال‌های نمایش خانگی است؛ سریال‌هایی که علاوه بر بازی، خوانندگی را هم در آن سریال‌ها برعهده دارد. فرزین علاوه بر بازی در چند فیلم سینمایی، در سال‌های اخیر حضور قابل‌قبولی در سریال‌های نمایش خانگی داشته و با کارگردانانی چون منوچهر هادی و حسین سهیلی‌زاده همکاری کرده است. مازیار فلاحی هم مثل فرزین تجربه بازی در سریال‌های نمایش خانگی و فیلم‌های سینمایی را داشته، اما فعالیتش در بازیگری در همان چند فیلمی است که سال‌های پیش بازی کرده است.

تجربه‌هایی که ادامه نیافت
البته حضور برخی از خوانندگان و بازی آنها در فیلم‌ها همیشه با موفقیت همراه نبود که برای نمونه می‌توان نام بنیامین بهادری را آورد؛ بازیگری که حضورش در یک فیلم نقدهایی را همراه داشت. در کنار این خوانندگان، نام افرادی چون حمید عسگری و میثم ابراهیمی نیز دیده می‌شود؛ خوانندگانی که بازی‌شان در یک یا 2فیلم خلاصه شده و به‌نظر می‌رسد خودشان هم تجربه خوشایندی از حضور در مقابل دوربین نداشتند و ترجیح دادند که همچنان مردم به‌عنوان خواننده آنها را بشناسند و کارهایشان را دنبال کنند.
زانیار خسروی هم تنها در یک فیلم حضور داشت، اما انتخاب و همکاری با پیمان معادی برایش تجربه‌ای دلنشین را در عرصه بازیگری به‌دنبال داشت. خسروی بازی زیادی در فیلم «برف روی کاج‌ها» نداشت، اما این فیلم در جشنواره فجر همان سال، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. هر چند خسروی بعدها در یک‌سریال خانگی جلوی دوربین رفت، اما آن سریال در نیمه‌راه متوقف شد و خسروی ترجیح داد بیشتر در کنسرت‌ها باشد تا جلوی دوربین به‌عنوان بازیگر. با همه این اوصاف و نگاه اجمالی به فعالیت بازیگران و خوانندگان در عرصه‌های موسیقی و بازیگری به‌نظر می‌رسد تعداد بازیگرانی که تمایل به خوانندگی دارند، بیشتر از هنرمندان موسیقی است که به بازیگری روی آورده‌اند؛ مهران مدیری، بهرام رادان، محمدرضا هدایتی، محمدرضا فروتن، اشکان خطیبی، محمدرضا گلزار، شهاب حسینی، زنده‌یاد خسرو شکیبایی، پرویز پرستویی، امین حیایی، فتحعلی اویسی، حامد بهداد، برزو ارجمند، مهدی سلطانی، امیرحسین آرمان، کورش تهامی، رضا رویگری، شهاب عباسی، جواد رضویان، امیریل ارجمند و... .

این خبر را به اشتراک بگذارید