• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133728
+
-

اصلاح‌طلبان کنار نکشند


محمد سلامتی ـ فعال سیاسی اصلاح‌طلب

 در جریان هر عمل سیاسی و به‌طور اخص انتخابات هم برد هست و هم باخت که هر کدام در هر شرایطی علل خاص خود را دارد و از اول انقلاب تاکنون همواره جناح‌های سیاسی مختلف کشور با این امر روبه‌رو بوده‌اند. گاهی جناح چپ یا خط امامی سابق و اصلاح‌طلب فعلی برنده انتخابات بوده‌اند و گاهی جناح راست یا اصولگرا. اما در هیچ شرایطی این جریان‌ها از بین نرفته‌اند چون ریشه در ساختار‌های اجتماعی دارند. اکنون جناح اصلاح‌طلب به هر دلیلی انتخابات را به رقیب واگذار کرده. این امر را نباید به هر دلیلی پایان اصلاح‌طلبی قلمداد کرد. همانطور که در دولت‌های نهم و دهم این اتفاق افتاد. نباید با هر اتفاق ناخوشایندی درباره ضرورت وجودی یک جناح تردید کرد.
اصلاح‌طلبان باید علل موفق نشدن خود را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. نقاط ضعف خود را از بین ببرند و نقاط قوت خود را تقویت کنند و با یک برد و باخت نباید جلوی همه‌‌چیز علامت سؤال گذاشت. اصلاح‌طلبان باید مجددا محدوده وظایف خود را به نمایندگی از قشرهای جامعه که طبقه متوسط و محروم را شامل می‌شود بازتعریف کنند و ساختارهای تشکیلاتی و شیوه تصمیم‌گیری را مجددا تعریف و تعیین کنند. این جریان سیاسی باید مشخص کند که چه ساختار تشکیلاتی‌ای می‌تواند پاسخگوی نیازهای اقشاری باشد که اعضا و گروه‌های اصلاح‌طلب آنها را نمایندگی می‌کند. آنچه هست، این شکست برای اصلاح‌طلبان قابل پیش‌بینی بود، اما این به این معنا نیست که نباید فعال باشند و خود را کنار بکشند. اصلا وجود احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها وقتی موضوعیت پیدا می‌کند که در فعالیت‌های سیاسی فعال باشند. چرا که اگر فعال نباشند در واقع وظیفه نمایندگی اقشار خود را انجام نداده‌اند. بنابراین جناح اصلاح‌طلب باید همواره فعل باشد حال گاه برنده وگاه بازنده می‌شود. 
از باختن هم باید درس عبرت بگیرد و کارهایش را پیش ببرد. یکی از اشکالات مهمی که به‌وجود آمد و وجهه اصلاح‌طلبان در جامعه کمرنگ شد ناشی از عملکرد دولت بود. البته عملکرد دولت هم مقداری ناشی از ضعف خودش بود و مقدار زیادی هم ناشی از تحریم‌ها و کرونا بود. شما فکر کنید اگر تحریم‌ها و کرونا نبود، این نتایج به‌دست می‌آمد؟ من تردیدی ندارم که اگر این 2‌موضوع نبود، اصلاح‌طلبان‌ این‌بار هم پیروز انتخابات می‌شدند؛ اما متأسفانه آنقدر جوسازی و تبلیغات سوء و انحرافی انجام شد که وجهه اصلاح‌طلبان کمرنگ شد و حتی امر بر خود اصلاح‌طلبان هم مشتبه شد و عده زیادی خودزنی می‌کردند. به هر‌حال این وقایع موجب شد که نتیجه انتخابات اینگونه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید