• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133635
+
-

تونل زمان در لیتوانی

تونل زمان در لیتوانی

مهدیا گل‌محمدی

 لیتوانی و لهستان طی یک همکاری برای پل‌زدن میان مبلمان شهری 2 کشور آینه‌هایی را در شهرهای خود نصب کرده‌اند که به نوعی مانند تونل زمان عمل می‌کند. چنانچه شهروندان شهرهای این 2 کشور در مقابل این تونل زمان بایستند می‌توانند تصویری واضح از نمای زنده آن سوی تونل در شهر دیگر را ببینند. 
دوربین‌ها و نمایشگرهای این مبلمان جدید شهری به قدری با کیفیت است که برخی از رهگذرهایی که از چند و چون آن خبر ندارند تلاش می‌کنند پا به آن سوی تونل زمان بگذارند. این طرح که در فضای مجازی توجه بسیاری از کاربرها را به‌خود جلب کرده توسط طراح مشهور بندیکتگیلیس طراحی شده و به وسیله متخصصان دانشگاه ویلنیوس لیتوانی ساخته شده است. 
این طرح برای طرفدارهای فیلم‌های جنگ ستارگان و باقی فیلم‌ها و داستان‌های علمی- تخیلی که تونل سفر در زمان را نمایش می‌دهد بسیار جذاب است. سفر در زمان به ایده حرکت بین لحظه‌های مختلف در زمان گفته می‌شود که مشابه حرکت بین مکان‌های مختلف در فضا صورت می‌گیرد، و در آن امکان ارسال اشیاء (و در بعضی حالت‌ها فقط اطلاعات) به زمان گذشته و آینده وجود دارد.
با اینکه از قرن نوزدهم، سفر در زمان با استناد به پدیده پارادوکس زمانی مبتنی بر سرعت در تئوری نسبیت خاص (که در پارادوکس‌های دوقلو تشریح شده‌است) و نیز پارادوکس زمانی جاذبه‌ای در نسبیت عام، تقریباً امکان‌پذیر است، اما هنوز اینکه قوانین فیزیک امکان بازگشت به زمان گذشته را می‌دهندیا نه مجهول مانده‌است.
این نظریه توسط آلبرت اینشتین مطرح شده و گفته بود که اگر جسمی بتواند بیشتر از سرعت نور حرکت کند به سفر در زمان می‌پردازد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید