• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133603
+
-

همشهری واکنش بازارهای ارز و سهام به انتخابات را بررسی می‌کند

پایان عدم‌قطعیت در بازارها

با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و نزدیک‌شدن به توافق هسته‌ای در وین، بازار ارز، نزولی و بورس، صعودی شد

همزمان با پایان یافتن سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و افزایش امیدواری برای احیای برجام قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد شروع به نزول کرد و شاخص بورس روند صعودی به‌خود گرفت.
به گزارش همشهری، قیمت هر دلار آمریکا که از عصر جمعه به سمت 24هزار و 500تومان حرکت کرده بود، در مبادلات روز شنبه، اگرچه در ابتدای صبح با رشد مواجه شد، اما بعد از آن سیر نزولی در پیش گرفت و پس از چندین روز دوباره به کانال 23هزار تومان بازگشت. شاخص بورس هم بعد از مدت‌ها با یک صعود پرقدرت مواجه شد.
رشد بورس و نزول قیمت دلار درپی آن اتفاق افتاد که دیروز نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شد و سایه یک ابهام بزرگ بعد از مدت‌ها از سر بازار‌ها برداشته شد. نا مشخص بودن نتایج انتخابات از مدت‌ها پیش به انفعال سرمایه‌گذاران در بازار ارز و سهام منجر شده بود.  همزمان وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین از نزدیک شدن به زمان توافق خبر دادند.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دیروز گفت: مذاکرات برجام در جریان است. احتمال خوبی وجود دارد تا قبل از پایان دوران تصدی ما، توافق حاصل شود. ما اواسط مرداد کنار می‌رویم و فکر می‌کنم به‌احتمال زیاد خیلی قبل از این تاریخ بتوانیم به توافق برسیم.
عباس عراقچی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین هم یک روز قبل در مصاحبه‌ای گفته بود:پیشرفت خوب و ملموسی در موضوعات مختلف در مذاکرات وین حاصل کرده‌ایم. معتقدیم بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم.
همزمان یک مقام آمریکایی به پایگاه اکسیوس گفته؛ دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد توافق برای بازگشت به برجام قبل از آغاز به‌کار دولت جدید ایران نهایی شود. این مقام آمریکایی گفته چنانچه روند مذاکرات به‌ماه آگوست، که دوران انتقال ریاست‌جمهوری در ایران است، کشیده شود، نگران‌کننده خواهد بود.

نزول قیمت دلار
همزمان با تعیین تکلیف دو تحول سیاسی در ایران دیروز قیمت هر دلار آمریکا در ساعاتی از روز به محدوده 23هزارو 600تومان رسید که 900تومان با نقطه اوج آن در روز جمعه فاصله داشت.
در ساعات عصر دیروز در معاملات فردایی، قیمت هر دلار آمریکا 23هزارو 700تومان مبادله شد. برآورد می‌شود با انجام توافق هسته‌ای در وین، که به‌نظر می‌رسد تاقبل از انتقال قدرت درایران، در تیرماه انجام شود، بیش از 107میلیارد دلار از منابع ارزی ایران آزاد شود. آزاد‌سازی‌ این منابع ارزی می‌تواند عرضه ارز را در بازار افزایش دهد و همین موضوع ازجمله دلایل نزول قیمت دلار ظرف دیروز بود. برخی تحلیل‌گران انتظار دارند با احیای دوباره برجام قیمت هر دلار آمریکا به زیر 20هزار تومان سقوط کند. اما بسیاری دیگر وقوع این اتفاق را با توجه به مولفه‌های اقتصاد کلان محتمل نمی‌دانند.

صعود بورس
دیروز با وجود نزول قیمت دلار شاخص بورس با افزایش مواجه شد. این در حالی است که قاعدتا شاخص بورس باید همگام با نزول قیمت ارز با افت مواجه می‌شد. دلیل این رشد را می‌توان به رفع سایه یک ابهام بزرگ، یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری، از سر بازار مرتبط دانست. فعالان بازار سرمایه می‌دانند نگاه اقتصادی رئیس‌جمهوری جدید به بازار سرمایه چیست.در مبادلات دیروز با رفع ابهام‌های موجود ارزش معاملات افزایش یافت و به سطح 6هزار میلیارد تومان رسید.
در طول ماه‌های گذشته ارزش روزانه معاملات به 3تا 5هزار میلیارد تومان کاهش یافته بود. دیروز همچنین شاخص کل بورس تهران تحت‌تأثیر این رویداد، 14هزارو 310واحد، یعنی معادل 1.25درصد، افزایش یافت و به یک میلیون و161هزار واحد رسید.انتظار می‌رود با مشخص‌شدن تیم اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی، ابهام‌های دیگر بورس هم برطرف شود. برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد اجرای سیاست‌های تورم زا می‌تواند به رشد شاخص‌های بورس در نیمه دوم سال منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید