• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 29 خرداد 1400
کد مطلب : 133518
+
-

تراز تجاری منفی 9/3میلیارد دلاری برای سال99

بر اساس آخرین آمارهایی که برای کارنامه تجارت خارجی ایران در سال۹۹ منتشر شده، در طول این سال، ارزش واردات ایران معادل 3میلیارد و 895میلیون دلار بیش از صادرات غیرنفتی بوده و بنا به جبر تحریم و موانع صادراتی، این میزان ارز برای تأمین کالاهای موردنیاز از کشور خارج شده است.
به گزارش همشهری، اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی از صادرات ۳۴میلیارد و ۹۹۸میلیون دلاری و واردات ۳۸میلیارد و ۸۹۳میلیون دلاری در ۱۲ماهه سال گذشته حکایت دارد. بر اساس این آمارها، مجموع ارزش تجارت خارجی ایران در سال گذشته به 73میلیارد و 891میلیون دلار رسیده که در مقایسه با ارزش ۸۴میلیارد و ۸۹۷میلیون دلاری تجارت خارجی در سال98 حدود 13درصد کاهش نشان می‌دهد. پیرو این تحولات، تراز تجاری منفی نیز با افزایش 65درصدی از 2میلیارد و ۳۶۵میلیون دلار در سال98 به 3میلیارد و 895میلیون دلار در سال99 افزایش یافته است.
بررسی آمارهای بانک مرکزی از وضعیت ماهانه صادرات و واردات در سال۹۹ نشان می‌دهد در این سال، بیشترین میزان صادرات در مهرماه سال گذشته با رقم ۴میلیارد و ۶۷۲میلیون دلار انجام شده و بیشترین میزان واردات نیز در ‌ماه اسفند با ۴میلیارد و ۵۷۲میلیون دلار به ثبت رسیده است. همچنین بررسی آمارها حاکی از این است که به‌جز مهرماه، تراز تجاری در ۱۱‌ماه دیگر سال منفی است.
براساس این گزارش، در فروردین سال گذشته، یک‌میلیارد و 931میلیون دلار واردات و در مقابل یک‌میلیارد و 652میلیون دلار هم صادرات انجام شده است. میزان صادرات و واردات دومین‌ماه سال۱۳۹۹ نیز به‌ترتیب ۲میلیارد و ۶۴۸میلیون دلار و ۳میلیارد و ۱۱۰میلیون دلار به ثبت رسیده است.
در خردادماه نیز واردات، ۲میلیارد و ۵۷۹میلیون دلار و صادرات، ۲میلیارد و ۶۴میلیون دلار بوده است. ایران در تیرماه سال گذشته ۳میلیارد و ۳۰۲میلیون دلار واردات از دیگر کشورهای دنیا داشته و ۲میلیارد و ۳۴۹میلیون دلار نیز کالا به دنیا فروخته است.
آمار واردات در مردادماه نیز در حالی به ۲میلیارد و ۷۸۵میلیون دلار رسیده که میزان صادرات ۲میلیارد و ۱۶۲میلیون دلار ثبت شده است. آخرین‌ماه تابستان سال۹۹ نیز با واردات ۳میلیارد و ۷۶میلیون دلاری و صادرات ۲میلیارد و ۶۹۱میلیون دلاری بسته شده است. همچنین ۳میلیارد و ۲۵۷میلیون دلار و ۴میلیارد و ۶۷۲میلیون دلار نیز به‌ترتیب واردات و صادرات مهرماه سال گذشته بود و بالاترین رکورد صادرات در این سال محسوب می‌شود.
طبق آمارها، در آبان‌ماه واردات اندکی کاهش داشته و به رقم ۳میلیارد و ۹۲میلیون دلار رسیده اما صادرات نیز در این ‌ماه با کاهش همراه بوده و ۳میلیارد و ۲۱۰میلیون دلار ثبت شده است. آذرماه سال گذشته واردات و صادرات به‌ترتیب ۳میلیارد و ۷۲۶میلیون دلار و ۳میلیارد و ۶۶۴میلیون دلار بوده است.
همچنین نخستین ‌ماه از فصل زمستان99 نیز با واردات ۳میلیارد و ۷۸۱میلیون دلاری و صادرات ۲میلیارد و ۹۵۱میلیون دلاری آغاز شده و در بهمن‌ماه نیز واردات به رقم ۳میلیارد و ۶۸۲میلیون دلار رسیده و صادرات ۳میلیارد و ۱۳۵میلیون دلار به ثبت رسید است. درنهایت کارنامه تجارت خارجی سال۹۹ در اسفندماه با واردات ۴میلیارد و ۵۷۲میلیون دلاری و صادرات ۳میلیارد و ۸۰۰میلیون دلاری بسته شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید