زدودن چهره شهر از تبلیغات نامزدها
پس از پایان هر دوره انتخابات، شهرداری شهرهای بزرگ کشور باید هزاران نیروی خدماتی را بهکار بگیرند تا حجم بالایی از تراکتها، پوسترها و بنرها را از سطح بزرگراهها، خیابانها و کوچهها پاکسازی کنند.
بهگزارش همشهری، در این دوره انتخابات، ماجرا اما کمی متفاوت بوده است. تبلیغات کاغذی نامزدهای ریاستجمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر مانند دورههای پیشین آنقدر زیاد نبود که جمعآوری و تمیز کردن آنها زمان قابلتوجهی بخواهد. البته که نصب سازههای تبلیغاتی مخصوص انتخابات، بهویژه در تهران هم به در امان ماندن دیوارها، پایه پلها و مبلمان شهری از پوسترهای چسبی کمک کرد. در همین راستا شهرداری پایتخت، 2هزار سازه تبلیغاتی نصب کرده که بلافاصله پس از پایان زمان رأیگیری دیشب، کار جمعآوری آنها آغاز شد.
پیروز حناچی، شهردار تهران هم با بیان این مطلب گفت: «تبلیغات در فضای مجازی باعث شد تا تبلیغات کاغذی در شهر کمتر شود.» با این حال، در برخی از نقاط شهری، باز هم مثل همیشه، ستادها و طرفداران تعدادی از نامزدها پوسترهای چسبی و اسپری رنگی را برای تبلیغات انتخاب کرده بودند تا پاکسازیشان هزینه روی دست شهر بگذارد؛ این در حالی است که آثار چنین روشی، میتواند حتی تا مدتها به شکل ناخوشایندی روی دیوار شهر باقی بماند.
در همین ارتباط، یکی از نامزدهای ششمین دوره شورای شهر تهران گفت: «پیشنهاد میکنم شیوهای از سوی وزارت کشور تعیین شود تا شهرداری بتواند از نامزدهایی که از سازههای تبلیغاتی استفاده نکرده و تبلیغات کاغذی در سطح شهر چسباندهاند، هزینه پاکسازی و... را دریافت کند؛ چراکه این هزینه را نباید عموم مردم بپردازند.» از سوی دیگر، یکمعمار شناخته شده نیز گفت: «اگر واقعا نامزدها مدعی درک حس مسئولیت شهروندی هستند، خودشان بهتر است برای تمیز کردن تبلیغات خود، دست بهکار شوند و هزینه لازم را بپردازند. طرفداران تعدادی از نامزدها، پوستر تبلیغاتی را روی دیوارها، پایه پلها و جدولهای رنگ شده با سِریش چسباندهاند؛ یعنی کلی باید پول خرج شود تا این جدولها دوباره رنگ شوند.»
به هرترتیب، از بامداد امروز، کار پاکسازی تبلیغات انتخابات در تهران از سوی شهرداریهای مناطق22گانه آغاز شده است. اصغر عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران روز گذشته در همین خصوص گفت: «پیش از اعلام پایان زمان رأیگیری، پاکسازی انجام نمیشود، اما هر زمان که ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کند که زمان رأیگیری به اتمام رسیده، پاکسازی آغاز و این کار در یک روز انجام میشود.»
بهگفته او، شهرداری با استفاده از تمام تجهیزات و عوامل اجرایی خود و در یک عملیات هماهنگ و یکپارچه نسبت به زدودن چهره شهر از اقلام تبلیغاتی انتخابات اقدام میکند. عطایی درباره پاکسازی تبلیغات نامزدهای انتخابات در محلهای منتهی به صندوقهای اخذ رأی هم گفت: «اطراف صندوقهای اخذ رأی تا یک محدودهای پاکسازی شده تا موردی از تبلیغات نامزدهای انتخابات در آن فضاها وجود نداشته باشد.»