• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 29 خرداد 1400
کد مطلب : 133503
+
-

نگاه‌ها به میزان مشارکت

دیروز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر برگزار شد

انتخابات
نگاه‌ها به میزان مشارکت

دیروز نخستین ماراتن سیاسی سده جدید برگزار شد، برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره شورای شهر چهره کشور را کاملا انتخاباتی کرده بود و تقلای جریان‌های سیاسی برای ترغیب آرای سرگردانی که یک پای نظرسنجی‌های رقابت‌های هفته‌های اخیر بودند محسوس‌ترین تحرکی بود که در روز اخذ رأی به چشم می‌خورد، سراسر دیروز شبکه‌های اجتماعی به محفلی برای اقناع افرادی بدل شده بود که برای حضور پای صندوق مردد بودند، تردیدی که در فراخوان‌های مسئولان ارشد نظام برای دعوت مردم به مشارکت سیاسی حتی در زمان انداختن آرای‌شان به صندوق‌های رأی عیان بود.
حضور مردمی که تصمیم‌شان را برای مشارکت دراین کارزار سیاسی گرفته بودند از 7صبح خبر‌ساز شد. جمعیت قابل‌توجهی از همان ساعت نخست اعلام اخذ رأی - 7صبح دیروز- در شعب اخذ رأی حاضر شدند، ( دیروز 4‌انتخابات به صورت همزمان برگزار شد انتخابات ریاست جمهوری، شوراها  و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری) حضوری که بر ترغیب مرددها بی‌تأثیر نبود و آنها را در نهایت در جمع‌های دوسه نفره راهی شعب اخذ رأی کرد. همزمانی انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا عامل دیگر ترغیب مردم به مشارکت در این عرصه بود . امسال برخلاف سال‌های قبل که حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری محرک مشارکت در انتخابات شوراها بود،   روند و اثر‌گذاری برعکس بود؛ شماری که مشتاق حضور در انتخابات شهری بودند به ناگاه تصمیم به رأی‌دهی در انتخابات ریاست‌جمهوری گرفتند. اگرچه به‌صورت مرسوم و در ادوار گذشته انتخابات از ساعت 8 صبح روز رأی‌گیری آغاز می‌شد و تا ساعت 20ادامه می‌یافت و درصورت افزایش مشارکت رفته‌رفته تا ساعت 12شب زمان رأی‌گیری تمدید می‌شد، در انتخابات دیروز اما به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی رأی‌گیری از ساعت7 آغاز و درهمان ابتدا اعلام شد درصورت نیاز به‌صورت مستمر تا ساعت 2بامداد تمدید خواهد شد. بازه زمانی 20ساعته مذکور سبب شد ازدحام جمعیتی پای صندوق‌های رأی برخی حوزه‌ها دیده نشود و همین روند میزان آمار‌گیری عینی و میدانی را برای رسانه‌ها دشوار کرد به همین دلیل تنها اعلام درصد مشارکت و جمعیت حاضر از سوی وزارت کشور بود که نشان می‌داد میزان اقبال در انتخابات به چه میزانی است و چه روندی را طی می‌کند.  (براساس گزارش وزارت کشور در انتخابات 28خرداد ۵۹میلیون و ۳۱۰‌هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رأی‌دادن اعلام شدند.) برغم انتظار رسانه ها و اذهان عمومی برای اعلام آمار مقدماتی درباره نرخ مشاکت در دو انتخابات اصلی(ریاست جمهوری و شوراها ) دیروز اما وزارت کشور تا پایان زمان رای گیری نرخی از میزان مشارکت ومیزان آرا را ارائه نکرد. در این‌باره روح الله جمعه ای مشاور وزیر کشور به همشهری گفت: آمار دقیق و درست در مورد نرخ مشارکت انتخابات در پایان زمان رای گیری وپس از شمارش آرا و بعد از هماهنگی با شورای نگهبان اعلام خواهد شد.
او تاکید کرد که هیچ یک از آمار منتشر شده به نقل از منابع آگاه صحیح نیست و گمانه زنی رسانه‌هاست که صحت و دقت ندارد.

آمار انتخابات گذشته چگونه بود؟
در انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری که 29اردیبهشت سال‌96 برگزار شد، حسن روحانی با کسب نزدیک به ۲۳‌و نیم میلیون رأی از مجموع ۴۱ میلیون (حدودا 57درصد آرا) برای دومین دوره مستمر به ریاست‌جمهوری رسید. در آن انتخابات ابراهیم رئیسی با نزدیک به ۱۶‌میلیون رأی یعنی ۳۸ درصد مجموع آرا دوم شد. مصطفی میرسلیم کمتر از ۵۰۰ هزار رأی قریب به 1/1درصد آرا را به دست آورد و سهم مصطفی هاشمی‌طبا تنها ۲۱۴هزار رأی یعنی 52/0درصد آرا بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید