• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 29 خرداد 1400
کد مطلب : 133478
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1wv5o
+
-

روی سرخ کرونا در جنوب ایران

سلامت
روی سرخ کرونا در جنوب ایران

حمیده پازوکی- خبرنگار

با اعلام آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرها و استان‌ها، ۲۲شهرستان در وضعیت قرمز گرفته‌اند. افزایش تعداد شهرهای قرمز پس از بالا رفتن آمار بستری و مرگ‌ومیر در اندیمشک استان خوزستان، رودبار جنوب، کهنوج و منوجان در کرمان و  شهرستان‌های تنگستان، دشتستان، دشتی، عسلویه و کنگان در استان بوشهر روی داد. در سیستان و بلوچستان هم ایرانشهر، چابهار، زاهدان، نیک‌شهر و در هرمزگان بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، رودان، سیریک، قشم و میناب هنوز در شرایط قرمز قرار دارند.

بوشهر دوباره قرمز شد
پس از آنکه بوشهر بیش از یک هفته شرایط آرام‌تری را پشت سر گذاشت، وخیم شدن اوضاع، دوباره بعضی شهرهای استان را قرمز کرد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره وضعیت جدید استان به همشهری می‌گوید: بروز چنین وضعیتی را در بوشهر حدس زده بودیم، زیرا می‎دانستیم همجواری با هرمزگان و بیشتر شدن استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده هوا قطعا به شیوع دوباره کرونا می‌انجامد.
مسعود کشمیری با بیان اینکه تبلیغات ستادهای انتخابات شوراها هم دلیل دیگر افزایش بیماری در بوشهر است، می‎افزاید: در شبانه‌روز گذشته هزار نفر به مراکز درمانی استان مراجعه کردند و تست کرونای 380نفر از آنها مثبت شد. 350مبتلا در این مدت بستری شدند و 2 مورد فوتی هم در همین زمان دراستان ثبت شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه محدودیت‎های ویژه شهرهای قرمز در 5شهرستان تازه قرمز‌شده این استان رعایت می‌شود، می‌گوید: البته راه‌حل اساسی‌تر آن است که واکسیناسیون افزایش یابد و سهمیه واکسن بیشتری هم به استان‌هایی که شهر قرمز دارند، اختصاص یابد. هم‌اکنون 42هزار نفر که معادل 5درصد مردم استان هستند واکسینه شده‌اند، اما تا 70درصد جمعیت واکسن دریافت نکنند شرایط بهتر نخواهد شد.

اندیمشک در وضعیت قرمز
خوزستان مدت‌ها بود به شرایط ثابتی در کرونا رسیده بود، اما قرمز شدن دوباره اندیمشک، این استان را بحرانی کرده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز می‎گوید: در آخرین آماری که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، وضعیت اندیمشک از حیث افزایش مبتلایان به کرونا به وضعیت قرمز درآمده است.
فرهاد ابول‌نژادیان می‎افزاید: طبق آمار بیش از ۵۶درصد موارد ابتلا به کرونا در استان به دلیل شرکت در دورهمی خانوادگی و تردد درون‌شهری و برون‌شهری است.

9شهر قرمز هرمزگان
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره شهرهای این استان که هنوز رنگ قرمزشان تغییر نکرده است به همشهری می‌گوید: سفرهای برون‌استانی و تورهای تفریحی به هرمزگان همچنان ادامه دارد و همین موضوع موجب شده است شهرهای استان همچنان قرمز بمانند. از دیروز جمعه اعلام کرده‌ایم که مسافران با تست منفی‌ می‌توانند به هرمزگان وارد یا از آن خارج شوند و امیدواریم این کار میزان ابتلا را کاهش دهد.
فاطمه نوروزیان با بیان اینکه نسبت به هفته گذشته فوتی‌های استان فقط یک نفر افزایش یافته است، ادامه می‌دهد: سوش غالب در هرمزگان انگلیسی است و در یکی، دو هفته اخیر مورد جدیدی از کرونای هندی و آفریقایی در استان ثبت نشده، اما مشکل اینجاست که کرونای انگلیسی قدرت سرایت زیادی دارد و افراد بیشتری را درگیر می‌کند. هم‌اکنون به‌دلیل واکسیناسیون سالمندان در استان سن مبتلایان پایین آمده است. اگر سهمیه واکسن استان افزایش یابد اوضاع استان با سرعت بیشتری عادی می‌شود.

مردم در خانه بمانند
سیستان و بلوچستان هم از استان‌هایی است که شهرهای آن همچنان قرمز مانده‌اند.  رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه ۳۵۷بیمار حاد تنفسی و ۱۹۶مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان ‌و بلوچستان تحت درمان قرار دارند، می‎گوید: مردم درصورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند. سیدمحمد هاشمی‌شهری ادامه می‌دهد: با فوت ۶مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان‌ و بلوچستان به 1436نفر رسید. وی با بیان اینکه موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است، اظهار می‌کند: این نوع ویروس جایگزین نوع قبلی شده است و حدود ۸۰درصد موارد ابتلا در استان را شامل می‌شود.

ثبت ۹فوتی و  ۷۳ مورد بستری طی شبانه‌روز گذشته
جنوب استان کرمان نیز به‌دلیل همجواری با استان‌های جنوبی مانند سیستان‌ و بلوچستان و هرمزگان شهرهایی به رنگ قرمز دارد. به‌گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، طی شبانه‌روز گذشته ۷۳بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند و طی این مدت ۹نفر به‌علت کرونا جان‌باختند. مهدی شفیعی موارد بستری قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان را ۴۶۳مورد می‎داند و می‎گوید: در کرمان ۲۵۶نفر، رفسنجان ۲۶نفر، جیرفت ۱۱۹نفر، بم ۱۶نفر و سیرجان ۴۶نفر بستری هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید