• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 29 خرداد 1400
کد مطلب : 133476
+
-

4 هزار نفر در انتظارتکمیل «تنگ‌ سرخ»

پیگیری
4 هزار نفر در انتظارتکمیل «تنگ‌ سرخ»

ستاره حجتی- خبرنگار

 10سال از زدن نخستین ضربه کلنگ سد تنگ سرخ بر رودخانه بشار و در منطقه‌ای روستایی به همین نام در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد. منطقه‌ای که به‌گفته اهالی پیش از شروع عملیات ساخت سد با مشکلات آبی به‌ویژه در حوزه کشاورزی روبه‌رو بود و با پیشرفت کند سد، تزریق قطره‌چکانی اعتبار و معطل‌ماندن ساخت آن، روزبه‌روز بر مشکلات کم‌آبی‌اش اضافه شد. حالا مسئولان هم تلاش چندانی برای پنهان‌کردن این مشکلات نمی‌کنند و حل آنها را هم آنطور که باید جدی نمی‌گیرند.

35درصد پیشرفت فیزیکی
سد تنگ سرخ بعد از گذشت 10سال فقط 35درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. بنا بر اعلام شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد و همچنین بررسی کارشناسان در 6ماه پایانی سال گذشته برای تکمیل و بهره‌برداری از این سد با قیمت روز 350میلیارد تومان اعتبار نیاز بود. البته باید توجه داشت که اگر همچون گذشته سالانه فقط 10 تا 15میلیارد تومان اعتبار به پروژه تزریق شود باید 30سال دیگر منتظر بهره‌برداری آن باشیم و به این ترتیب این سد دردی از مسائل امروز منطقه دوا نخواهد کرد.
نماینده منطقه تنگ سرخ با اشاره به اینکه این منطقه‌ بیش از 15روستا و  4 هزار نفر جمعیت دارد به همشهری می‌گوید: کلنگ سد تنگ‌ سرخ سال1390 به زمین زده شد، اما این کار جز گرد و خاک عایدی دیگری برای مردم منطقه نداشت. هنوز بخش زیادی از مطالبات مردم در قبال ساخت سد بر زمین مانده‌ است و اعتباری که انتظار داشتیم به آن داده شود، تخصیص پیدا نکرده است.
ابراهیم غلام‌پور با بیان اینکه مردم تنگ سرخ فقط مشکل کمبود آب ندارند، ادامه می‌دهد: بعد از گذشت 40سال از انقلاب، روستاهای تنگ‌ سرخ از شبکه گازرسانی محروم هستند و هنوز طرح هادی روستا هم اجرا نشده است. با توجه به جمعیت زیاد تنگ‌ سرخ و روستاهای حومه آن، هیچ فضای ورزشی‌ای در این منطقه وجود ندارد.
وی می‌افزاید: کشاورزان این منطقه هم از نبود سردخانه و توجه نداشتن جهادکشاورزی به ارائه خدمات مانند بهسازی جداول آبی و استفاده از آبیاری قطره‌ای باغ‌ها گلایه‌مند هستند.
 در میان این مشکلات مسئله سد هم هر روز وخیم‌تر می‌شود و بر مشکلات روستاها اضافه می‌کند. این تعلل در حالی است که شبکه آب آشامیدنی روستا در سال 57 ایجاد شده و به‌دلیل فرسودگی شبکه مردم منطقه با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستند.
به‌نظر می‌رسد دولت آینده باید در ساخت این طرح‌های معطل‌مانده کوشاتر از قبل باشد.
نماینده منطقه تنگ سرخ می‌گوید: این طرح با هدف تامین بلندمدت آب آشامیدنی و صنعت بویراحمد با حضور وزیر وقت نیرو کلنگ‌زنی شد که بعد از 10سال تنها 35درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هنوز تملک اراضی انجام نشده است.

      ***
براساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، حجم مخزن سد تنگ سرخ 125میلیون مترمکعب و مصرف تنظیمی براساس برنامه‌ریزی انجام شده 192میلیون مترمکعب است، یعنی علاوه بر 35میلیون‌مترمکعب زیست‌محیطی که براساس جدول مصوب و نیاز ماه‌های سال رهاسازی می‌شود، حدود 200میلیون‌مترمکعب نیز از محل سد به پایین دست عبور خواهد کرد و همواره آب در بستر رودخانه جریان دارد. تامین سالانه 25.5میلیون مترمکعب آب آشامیدنی شهر یاسوج و روستاهای مسیر، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4میلیون مترمکعب، تامین آب زیست‌محیطی رودخانه به میزان 33میلیون مترمکعب، فراهم‌کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از اهداف ساخت سد تنگ سرخ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید