توقف در ایستگاه اشباح؛ ممنوع
روایتی داستانی از متروی آلمان پیش از فروریختن دیوار برلین
مهدیا گلمحمدی ـ خبرنگار
سیزدهم آگوست سال 1961میلادی همزمان با بسته شدن مرز آلمانشرقی و غربی و ساختن دیوار مشهور برلین، در متروی آلمان هم دیواری نامرئی شکل گرفت. این دیوار ریشه نامرئی دیوار برلین در دل زمین بود و در نتیجه متروی برلین هم از این جداسازی بینصیب نماند. ریلها از 2 آلمان میگذشتند اما ورودیها و خروجیهای 2 ایستگاهی که در آلمان شرقی بودند بسته شدند و توسط سربازان تا دندان مسلح PKE آلمان شرقی حفاظت میشدند. با وجود سربازها اما تونلهای مترو همچنان راهی برای فرار آلمانیهایی بود که معمولا از شرق به غرب قصد فرار داشتند. متروکه بودن، نظامی شدن و ساخت دیوارهای آجری در جای جای این ایستگاهها به همراه ناپدید شدن بعضی مسافرها در این بخش از مترو باعث شد 2 ایستگاه یادشده میان 2 آلمان به ایستگاه اشباح (Ghost Stations) مشهور شود. مسافران تجربههای شگفتی از این دیوار نامرئی تعریف میکنند. برای نمونه یکی از آنها میگوید: «قطار پیش از رسیدن به ایستگاه U-Bahn یا ایستگاه S-Bahn ابتدا سرعتش کم میشد و پس از گذشتن از کنار سربازهای بلوک شرق دوباره سرعت میگرفت، درحالیکه ایستگاههای اشباح بسیار تاریک بود و فقط میتوانستیم شبحی از سربازها را ببینیم صدای بلندگو اعلام میکرد که این آخرین ایستگاه آلمانغربی است و در حال ورود موقت به آلمان شرقی هستیم». اتاقکهای نگهبانهای دیوارنامرئی ایستگاههای اشباح دارای سیستمی بود که چنانچه سربازی پستشاش را به هر دلیلی ترک میکرد و اتاقک خالی میشد آژیری با صدایی هولناک به صدا درمیآمد که هر بار مسافران داخل قطار را میترساند، زیرا آنها تا سالها پس از فروریختن دیوار برلین از علت به صدا درآمدن این آژیر مخوف بیخبر بودند. با مستحکمتر و امنیتی شدن دیوار برلین ساکنان برلینشرقی برای فرار به بخش غربی آن بهدنبال راه دیگری بودند و تصمیم گرفتند از ایستگاه اشباح استفاده کنند. برخی تلاش کردند از راه فاضلاب این ایستگاهها استفاده کنند و برخی دیگر تونلهایی را میان آنها حفر کرده بودند. همچنین برخی روی قطاری که به سمت برلین غربی میرفت میپریدند که گاهی منجر به کشته شدن آنها توسط سربازها میشد. برای جلوگیری از فرار این دسته آخر، نظامیهای آلمانشرقی نردههایی ساخته و نصب کردند که اجازه دسترسی به قطار در حال حرکت را به فراریها نمیداد. 2نفر از بدشانسترین ساکنان فراری از آلمانشرقی با نامهای کرتبی و دیترکی شناخته میشوند. آنها در پاییز سال 1966میلادی یکماه برای رسیدن به آلمان غربی تلاش کردند و فقط 4روز را صرف حفر تونلی کردند که به یکی از ایستگاههای اشباح ختم میشد؛ اما سربازهای آلمان شرقی فقط 25متر مانده به مرز متروی میان 2 آلمان آنها را دستگیر کردند. خوششانسترین فراری آلمانشرقی هم یکی از نگهبانهای بخش بلوک شرق بود. او اندکی پس از کریسمس سال 1962میلادی درست در ساعت 3صبح در ایستگاه اشباح مشغول نگهبانی بود که پستش را ترک کرد و 15دقیقه طول کشید تا نگهبانهای دیگر متوجه فرار او شوند، او 250متر تونل مترو را طی کرده و توانسته بود خروجی مترو (بخشی که در یکی از عکسها با دایرهای سفید مشخص شده) را باز کند و وارد آلمان غربی شود.
سرانجام با فرو ریختن دیوار برلین بهعنوان اصلیترین نماد جنگ سرد که به پرده آهنین هم مشهور بود (1989) اشباح 2ایستگاه یادشده را ترک کردند و رفتوآمد مسافران مترو به حالت عادی بازگشت.