رونالدو کوکاکولا را دریبل زد
یک حرکت نهایتا 2 ثانیهای از کریستیانو رونالدو کافی بود تا سهام کوکاکولا ساعتهای متمادی و بیش از 5میلیارد دلار سقوط کند. فوق ستاره دنیای فوتبال در نشست خبری دیدار مقابل مجارستان 2 بطری نوشابه کوکاکولا را از جلوی خودش برداشت و حاضران را به نوشیدن آب دعوت کرد. همین حرکت کوتاه و ساده او سهام کوکاکولا را روی سرسره سقوط قرار داد. ماجرا ز مانی جالبتر شد که کاربرهای فضای مجازی حسابی به این نکته پرداختند که تفاوت سلبریتیها و اینفلوئنسرهای مفید و مضر دنیا در چیست. برای نمونه برخی با هشتگ کوکاکولا به نشر این واقعیت پرداختند که REEL INFLUENCE با REAL INFLUENCER تفاوت دارد. منظور از ریل REEL گزینه جدیدی است که اینستاگرام برای رقابت با تیکتاک به ابزارهای خود افزوده و طی آن کاربرهای معمولا نوجوان ویدئوهای 15ثانیهای از خود منتشر میکنند اصطلاحی که به عامهپسند بودن و تأثیرگذار نبودن هم شهرت پیدا کرده است. اما در مقابل REAL INFLUENCER که کریستیانو رونالدو هم میان آنها قلمداد و بررسی شده به تأثیرگذاری مثبت در جامعه مشهور شدهاند. بهنظر میرسد این کاربرها به تفاوتی واقعی و قابلتامل اشاره کردهاند. در فضای مجازی ما هم در کشورمان از این سلبریتیها و بهاصطلاح اینفلوئنسرهای واقعی و غیرواقعی زیاد داریم. آنهایی که فقط در ازای دریافت پول به تبلیغ هر کالا و خدمات مضری تن میدهند و آنهایی که در مقابل، مدام با سبک درست زندگی و اخلاقی بودن برای دیگران الگویی مناسب هستند. برگردیم به ماجرای دریبل سختی که کریستیانو رونالدو به شرکت کوکاکولا زد. بعد از حرکت این بازیکن پلپوگبا بازیکن منچستریونایتد هم یک نوشیدنی حاوی الکل را در کنفرانس خبری خود کنار زد و به جای آن توصیه کرد همه آب بنوشند. موردی که نشان میدهد یک حرکت درست میتواند مانند دومینو ادامه یابد و تکههای بعدی جامعه را به سمت درست حرکت دهد. قصه دشمنی رونالدو و کوکاکولا قصه امروز و دیروز نیست و به اوایل دوران بازی او در منچستریونایتد بازمیگردد. یان اگه فورتافت، بازیکن سابق یونایتد خاطرهای از درگیری رونالدو و رایان گیگز نقل کرده و میگوید: «رونالدو یکبار هنگام صرف صبحانه یک بطری کوکاکولا در دست داشت. رایان گیگز با دیدن این صحنه بسیار عصبانی شده، رونالدو را به سمت دیوار هل داد و گفت؛ دیگر هرگز چنین کاری در رختکن یونایتد نکن.»