• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 27 خرداد 1400
کد مطلب : 133377
+
-

روز سرنوشت

مسئولان استانی در گفت‌وگو با همشهری از آمادگی برای برگزاری انتخابات‌ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر می‌دهند

گزارش
روز سرنوشت


 سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا فردا(جمعه 28خرداد) برگزار می‌شود. طبق اعلام وزارت کشور ساعت 7 صبح، زمان شروع رأی‌گیری است و با اختیار وزیر کشور، امکان تمدید رأی‌گیری تا 2بامداد روز بعد وجود دارد و مردم می‌توانند در بازه زمانی بیشتری رأی دهند. همچنین شعب آرا از ۶۲ هزار محل نسبت به انتخابات گذشته با ۱۰هزار مورد افزایش به ۷۲هزار شعبه در سراسر کشور رسیده است.
 به گزارش همشهری، استانداران و روسای ستادهای انتخاباتی در گفت‌وگو با همشهری از آمادگی برای برگزاری انتخاباتی پرشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر می‌دهند و تأکید می‌کنند تمهیدات لازم در همه زمینه‌ها اندیشیده شده است.

   پیش‌بینی مشارکت بالاتر از میانگین در گلستان

انتخابات ریاست‌جمهوری در استان گلستان به‌صورت سنتی برگزار خواهد شد و فقط انتخابات شوراهای شهر و روستا در مرکز استان یعنی گرگان به‌صورت تمام الکترونیک خواهد بود.
استاندار گلستان با بیان اینکه عوامل هیأت‌های اجرایی، بازرسی و نظارتی برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارند به همشهری می‌گوید: در استان گلستان 1785صندوق رأی داریم و امسال یک‌میلیون و 354هزار و 228نفر واجد شرایط رأی هستند.
«هادی حق‌شناس» با بیان اینکه اکثر عوامل اجرایی انتخابات واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، می‌افزاید: فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن مورد نظر برای رای‌گیری رعایت می‌شود، محل رای‌گیری و صندوق‌ها ضد‌عفونی شده‌اند تا مشکلی برای افرادی که مراجعه می‌کنند پیش نیاید.
او با بیان اینکه مردم گلستان در دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری 78.46درصد و در انتخابات مجلس شورای اسلامی 57درصد مشارکت داشتند،  می گوید: با توجه به حضور اقوام مختلف پیش‌بینی ما این است که میزان مشارکت مردم در انتخابات از میانگین کشوری بالاتر برود.
به‌گفته حق‌شناس، تعداد کل صندوق‌های رأی در استان 1784صندوق مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری و 1774صندوق مربوط به انتخابات شوراهاست.
در دوره گذشته ۲۳۸شعبه اخذ رأی آرای مردم گرگان را جمع‌آوری کردند و در این دوره تعداد شعب اخذ رأی در شهرستان گرگان به ۲۵۵شعبه افزایش یافت که ۱۴۱شعبه آن فقط به شهر گرگان و مابقی به بخش‌ها و روستاهای این شهر اختصاص دارد.

    رای‌گیری با شناور در هرمزگان 
 
در استان جنوبی و مرزی هرمزگان هم 1556شعبه برای اخذ رأی مستقر شده است که از این تعداد هزار شعبه ثابت و 556شعبه هم سیار هستند.
رئیس ستاد انتخابات و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در این‌باره به همشهری می‌گوید:‌ هرمزگان مثل همه استان‌ها آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات پرشور روز جمعه را دارد و همه تمهیدات لازم برای برگزاری بدون مشکل این انتخابات اندیشیده شده است. علی رئوفی با بیان اینکه برای مناطق صعب‌العبور در بشاگرد، حاجی‌آباد‌، میناب، سیریک، جزیره ابوموسی و کیش از شناور برای اخذ رأی استفاده می‌شود، می‌افزاید: درصورت نامساعد بودن هوا بالگردهای نیروهای نظامی برای رای‌گیری وارد عمل می‌شوند. همچنین برای بیمارانی که در قرنطینه هستند صندوق رأی سیار اختصاصی درنظر گرفته شده است تا کسی در این انتخابات از رأی دادن محروم نشود. وی با بیان اینکه شعب اخذ رأی در هرمزگان با توجه به وضعیت اقلیمی در فضای باز برپا نشده است، توضیح می‌دهد: این شعب در مساجد و مدارس بزرگ برپا شده و همچنین تعداد صندوق‌ها در این دوره 15درصد افزایش یافته است.
به‌گفته رئوفی، انتخابات شورای شهر برای نخستین بار در این دوره در شهر بندرعباس به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود و در هر شعبه 3صندوق الکترونیک تعبیه شده تا از تجمع، صف و ازدحام جلوگیری شود. رئیس ستاد انتخابات هرمزگان همچنین با اشاره به 9شهرستان قرمز این استان از نظر شیوع کرونا توضیح می‌دهد: اعضای اصلی ستاد برگزاری انتخابات واکسینه شده‌اند. همچنین در شعب به ازای هر فرد الکل ضدعفونی و ماسک درنظر گرفته شده و یک ناظر از هلال احمر و علوم پزشکی هم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کنند. او با بیان اینکه میزان مشارکت هرمزگانی‌ها در دوره ریاست‌جمهوری قبلی بیش از 80درصد بوده است، پیش‌بینی‌ می‌کند امسال هم مردم بیش از 70درصد در انتخابات حضور داشته باشند.

   12صندوق رأی مخصوص کرونایی‌های اردبیل

اردبیل هم مانند سایر استان‌ها آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات شهر و روستا و انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد. رئیس ستاد انتخابات اردبیل با بیان اینکه دریافت رأی از شهروندان در این استان به‌صورت دستی انجام می‌شود به همشهری می‌گوید:‌ در اردبیل یک ‌میلیون و 10هزار و 470نفر می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و از این تعداد 23هزار و 785نفر رأی اولی هستند.
 برای دریافت رأی در استان 1674صندوق درنظر گرفته شده که 602صندوق آن شهری و 1072صندوق روستایی است. 342صندوق از کل صندوق‌های رأی استان سیار هستند تا همه افراد امکان ثبت آرای خود را داشته باشند.
بهروز ندایی می‌افزاید: همچنین برای 12شهرستان هم 12صندوق رأی درنظر گرفته شده است که به بیمارستان‌ها و در خانه‌ها مراجعه می‎کنند تا بیماران کرونایی بستری و قرنطینه بتوانند رأی بدهند.

  کرمانشاهی‌ها در فضای باز رأی می‌دهند

1942شعبه در کرمانشاه رای‌گیری از یک میلیون و 577هزار و 639نفر واجد شرایط رای‌گیری این استان را انجام می‎دهند؛ جمعیتی که 34019نفر آن رأی اولی هستند. دبیر ستاد انتخابات کرمانشاه با بیان اینکه این استان آمادگی همه‌جانبه برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین انتخابات شوراهای شهر و روستا را دارد به همشهری می‌گوید: همه شعبه‎های رای‌گیری در کرمانشاه از 7صبح تا 12شب آماده دریافت آرای مردم هستند و تمدید این زمان با نظر وزارت کشور انجام خواهد شد.
جلیل بالایی از فعالیت 40هزار نفر در شعبه‌های دریافت رأی خبر می‌دهد و می گوید: این افراد هیأت‎های اجرایی و بازرسی فعال هستند و هیأت نظارت بر انتخابات شوراها، هیأت نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری و نمایندگان فرمانداری‌ها هم در میان آنها هستند.
وی درباره رعایت پروتکل‎های بهداشتی در شعبه‎های دریافت رأی کرمانشاه نیز می‌گوید: صندوق‎های اخذ رأی را در فضای باز مثل حیاط مدارس، مساجد و زمین‌‎های ورزشی قرار دادیم. در روز رای‎گیری هم علاوه بر ضدعفونی شعبه‎ها، الکل و ماسک برای رای‎دهندگان وجود دارد.

   حضور ناظران بهداشتی در شعب رأی زنجان 

دبیر ستاد انتخابات زنجان این استان را دارای آمادگی صددرصدی برای برگزاری انتخابات توصیف می‌‎کند.  سعید صفری به همشهری می‎گوید: همه مراحل برگزاری انتخابات براساس زمانبندی وزارت کشور انجام شده است و هیچ مشکلی برای برگزاری انتخابات در زنجان وجود ندارد. وی با بیان اینکه 27هزار نفر در استان در اجرا، نظارت، پشتیبانی و محافظت انتخابات همکاری می‌کنند و همگی این افراد با مراحل برگزاری آشنا شده‌اند، می‌افزاید: از مراحل آغازین آمادگی برای انتخابات تمام تلاش مسئولان این بود که شرایط بهداشتی رعایت شود. به همین منظور تعداد شعب را افزایش دادیم و شعبه‎هایی که بیش از 750تعرفه رای‎گیری در اختیار داشتند را به 2شعبه تبدیل کردیم تا از ازدحام جمعیت در شعب کاسته شود. همچنین محوطه شعبه‎ها را نیز علامت‎گذاری کرده‎ایم تا شهروندان راحت‎تر بتوانند فاصله اجتماعی را رعایت کنند. به‌گفته دبیر ستاد انتخابات استان زنجان، در هر شهرستان یک شعبه برای رای‌دادن بیماران کرونایی درنظر گرفته شده است و عواملی از کادر درمان استان نیز در این شعبه‌‎ها حضور دارند تا مسائل بهداشتی به بهترین شکل اجرا شود.

   هماهنگی عوامل اجرایی انتخابات در همدان 

امسال یک میلیون و 425هزار و 970نفر در همدان می‎توانند در انتخابات شرکت کنند. استانداری همدان 1437شعبه برای این شهروندان درنظر گرفته است که 29هزار نفر نیروی اجرایی، نظارتی و امنیتی در آنها کار رای‌گیری را انجام خواهند داد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان هم این استان را کاملا آماده برگزاری انتخابات می‎داند و می‎گوید: با توجه به تجربه‎ های خوب سال‌های گذشته، هماهنگی خوبی بین برگزارکنندکان، تامین‌کنندگان امنیت و ناظران این دوره از انتخابات برقرار شده است.مصطفی آزادبخت با بیان اینکه در این دوره از انتخابات شوراهای این استان 946نفر در شهرها و 3023نفر در روستاها با هم رقابت می‌کنند، می گوید: فقط در شهر همدان 296نفر در انتخابات شوراهای شهر با هم رقابت دارند که در نهایت 11نفر از آنها راهی شورا خواهند شد. وی همچنین به تدابیر استان برای برگزاری انتخابات ایمن و بهداشتی اشاره می‌کند و در این مورد می‎گوید: مانند بعضی دیگر از استان‎ها در همدان شعبه‎هایی که بیشتر از هزار تعرفه رای‌گیری دریافت می‎کنند را به 2شعبه تقسیم کردیم که به این ترتیب تعداد شعب ما نسبت به دوره‎های قبل 67عدد افزایش یافت. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان ادامه می‌دهد: تلاش کردیم بیشتر صندوق‌های رأی در فضاهای باز قرارگیرند و پروتکل‌های بهداشتی 100درصد رعایت شوند تا مردم با آرامش خاطر در انتخابات شرکت کنند.

   آموزش‌های بهداشتی به نامزدهای مازندران 

واجدان شرایط رأی در مازندران ۲میلیون و ۴۷۴هزار و ۲۰۵ نفر است که ۵۱هزار و ۵۳۲نفر آنها رای‌اولی‌ها هستند. همچنین در این استان 4162شعبه اخذ رأی شوراهای اسلامی در استان پیش‌بینی شده که از این تعداد ۴۹۸شعبه سیار، 1531شعبه شهری و 2631شعبه روستایی است. رئیس ستاد انتخابات مازندران و معاون سیاسی امنیتی استاندار درباره برگزاری این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهری و روستایی این استان به همشهری می‌گوید: براساس هماهنگی‎های انجام شده در هیأت‌های اجرایی انتخابات کارها با دقت انجام شده و مازندران برای انتخابات کاملا آماده است. حسین حسن‌نژاد با بیان اینکه بیش از 57هزار نفر نیروی اجرا، نظارت و امنیتی در این دوره از انتخابات استان فعالیت دارند، می‌افزاید: این افراد برای آمادگی بیشتر مانورهایی را انجام داده‌اند تا با همه مراحل انتخابات به خوبی آشنا باشند. همچنین همه اقلام انتخاباتی شامل تعرفه و صندوق رأی مهیاست و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه با اتکا به قانون، انتخابات سالمی در مازندران برگزار خواهد شد، می گوید: برای حفظ آرامش و امنیت مردم تلاش کرده‌ایم تا مسائل بهداشتی در شعب انتخاباتی به خوبی رعایت شود. به همین دلیل ضمن افزایش تعداد شعب و تهیه کالاهای بهداشتی مورد نیاز آنها تلاش کردیم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان همکاران شعبه‌های اخذ رأی را آموزش دهیم تا به خوبی با مسائل بهداشتی آشنا شوند. معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران ادامه می‌دهد: همچنین برای نامزدهای شوراهای شهر و روستا هم جلساتی برگزار کردیم تا با مباحث مربوط به کرونا کاملا آشنا شوند.

  
طبق اعلام وزارت کشور انتخابات شوراهای اسلامی در 33شهر شامل 25مرکز استان به علاوه 8شهر به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود. انتخابات تمام‌الکترونیک در مجموع در ۱۰هزار شعبه در سراسر کشور برگزار می‌شود و با توجه به استقرار 3صندوق در هر شعبه، ۳۰هزار صندوق الکترونیک برای ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا برپا خواهد شد. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری هم در اغلب شهرها به‌صورت نیمه‌الکترونیک و در بقیه به‌صورت سنتی برگزار خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید