• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 26 خرداد 1400
کد مطلب : 133310
+
-

دفاع از رأی

شمار زیادی از چهره‌های سیاسی و مسئولان ارشد نظام مردم را به مشارکت در انتخابات روز جمعه دعوت کردند

دفاع از رأی


  2روز تا سیزدهمین انتخابات ریاست‌‌جمهوری زمان مانده است؛ انتخاباتی که بیش از 12‌دوره قبل مسئله مشارکت در آن مطرح شده و تضارب آرا در آن زمینه بسیار زیاد بوده است. آخرین نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد که تمایل به مشارکت قطعی در انتخابات در مراکز استان‌ها 32.9درصد، در سایر شهرها 42.9درصد و در روستاها 51.3درصد است؛ آماری که در مقایسه با مشارکت 73درصدی دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری کاهش محسوسی دارد.
با این همه، بسیاری از چهره‌ها و فعالان سیاسی در بیانیه‌ها و سخنرانی‌هایی با کلیدواژه مشارکت حداکثری تأکید کردند که در هیچ شرایطی نباید با صندوق رأی قهر کرد. هرچند که بسیاری از همین چهره‌ها به ردصلاحیت‌های گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر انتقاد داشته‌اند. محمدرضا عارف، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که از کاندیداهای بالقوه1400 محسوب می‌شد، در نامه‌ای سرگشاده نوشته که «برای آینده ایران» رأی می‌دهد. عارف تأکید کرده که «حضور آگاهانه جوانان، زنان و همه ایرانیان‌ را در پای صندوق‌های رأی در روز 28خرداد موجب پایداری و تداوم امنیت، یکپارچگی و پیشرفت ایران» می‌داند و از دست رفتن صندوق رأی آینده ایران را «با مخاطرات برگشت‌ناپذیر» روبه‌رو می‌کند. البته او نامی از هیچ‌یک از 2نامزد نزدیک به جریان اصلاحات نبرده است. علی مطهری، نماینده پیشین مجلس و از منتقدان سرسخت شورای نگهبان اما در بیانیه‌ای مردم را به مشارکت دعوت ‌‌و اعلام کرده که به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور به «عبدالناصر همتی» رأی خواهد داد. بیانیه‌های دعوت به مشارکت البته فقط به همین 2چهره سیاسی محدود نیست.

میدان را خالی نکنیم
مطهری در بخشی از بیانیه‌ خود با مطرح‌کردن این سؤال که وظیفه ما در این شرایط چیست؟ نوشت:   «راه دیگر این است که میدان را خالی نکنیم و امید را از دست ندهیم و با نیروی مردم، فرصت‌طلبان را از صحنه بیرون برانیم.»  هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، در نامه‌ای خطاب به عبدالناصر همتی و محسن مهر‌علیزاده از کوشش‌های آنان در دفاع از جمهوریت و اصلاحات تشکر کرده و با دعوت مردم به رأی‌دادن نوشته: «اکنون در تکمیل این فرایند، به نمایندگی از سوی اقشار مختلف اجتماعی که همچنان چشم امید خود را به صندوق‌های رأی دوخته‌اند، از شما گرامیان تقاضا می‌کنم، با یکدیگر ائتلاف نموده و با اتحاد ستادهای انتخاباتی و حضور یکی از شما 2 بزرگوار در صحنه رقابت، بذر امید را در دل هواداران، بیش از پیش شکوفا کنید و بلوغ اصلاح‌طلبی را در ساحت خدمت به ایران و مردم عزیز به نمایش گذارید.» 
  دیگر چهره‌ای که با حساس‌خواندن شرایط کشور دعوت به مشارکت را در دستور کار خود قرار داد، مصطفی محقق داماد بود. رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در این زمینه نوشت: «حق تعیین سرنوشت و رأی‌دادن در انتخابات از حقوق آحاد ملت شریف است. انتظار اینجانب آن است که در این شرایط حساس کشور همه از این حق مشروع و قانونی خود استفاده کنند به امید آنکه در رفع مشکلات و بهینه‌شدن شرایط مؤثر باشد.»

28 خرداد را به روزملی سرنوشت بدل کنیم 
علی لاریجانی نیز دیروز در بیانیه  از مردم برای مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰دعوت کرد، او با تاکید براینکه  بهتر آن است که در اقدام ملی انتخابات، یکسره با خدا معامله کنیم. در این بیانیه آورده است که  گرچه برخی رفتارهای نادرست داخلی و خارجی، مزاحمت‌هایی برای حرکت ملت ایجاد کرده؛ اما اراده شما بسیار قوی‌تر از آن‌هاست.
لاریجانی که خود از رد صلاحیت شدگان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است در این بیانیه تاکید کرده  امید است با مطالبات حق طلبانه عموم مردم شریف و قانون مدار و عزم مسولین مربوطه روال های ناصحیحی که به اعتماد عمومی ضربه می‌زند اصلاح گردد.  او خطاب به مردم ایران  با بیان اینکه در مشکلاتِ سخت تحریم، صبوری  کردید؛ ان‌شالله ظفر در پیش است، در ادامه آورده   که  روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را به روزملی سرنوشت بدل کنیم.

دعوت به مشارکت در کنار گلایه‌ها
 اما در کنار فعالان سیاسی، مسئولان نیز تلاش دارند تا با دعوت به مشارکت روز جمعه را به انتخاباتی گرم تبدیل کنند. آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و از اعضای شورای نگهبان در متن کوتاهی نوشته: «همه مستحضرند که ارکان این نظام بر انتخابات استوار شده و حضور مردم در عرصه انتخابات، ضامن امنیت ملی، اقتدار و استحکام نظام است. اختلاف سلایق و گلایه‌ها نباید موجب فراموشی مصالح کلی نظام و نقشه دشمنان گردد.» آملی لاریجانی ‌پس از اعلام نتایج احراز صلاحیت گفته بود «هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع» نیافته است. با این همه او در بیانیه خود تأکید کرد: «برای حفظ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، در انتخابات شرکت می‌کنیم.» 
علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در نشست خبری خود از طرف دولت مردم را به مشارکت حداکثری دعوت کرد. ربیعی گفت: «اینکه عده‌ای مصلحت را نسنجیدند و درک نکرده‌اند باعث رفع مسئولیت سیاسی-  اجتماعی همه ایرانیان نخواهد بود.   مشارکت بالا و غافلگیرکننده مردم در پای صندوق‌های رأی می‌تواند همه جریان‌های مخالف ایران را در برابر اراده شکست‌ناپذیر مردم تسلیم کند.»

وزیر کشور: رقابت ضعیف بود
امروز آخرین مهلت تبلیغات و البته بیانیه‌های حمایتی از نامزدهاست. چرا‌که ساعت 7صبح فردا یعنی درست 24ساعت مانده به آغاز رأی‌گیری مهلت تبلیغات به پایان می‌رسد. در شرایطی که به‌نظر می‌رسد انتخابات به دلایلی همچون همه‌گیری کرونا شور و هیجان ادوار قبلی را هم نداشته و این تفاوت در مناظره‌های تلویزیونی 7 نامزد نیز آشکار شد. حتی عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز در نشست با استانداران رقابت1400 را «ضعیف» توصیف کرده است. او گفته: «متأسفانه نامزدهای انتخابات، طرفداران و احزاب این دوره حتی در خیلی استان‌ها ستاد تشکیل ندادند و وقتی ستاد نباشد، تجمعات و میتینگ نیست و همه اینها دست به‌دست هم داد تا در کنار یک رقابت تقریبا ضعیف ما با شرایطی مواجه شویم که صدا‌وسیما، رسانه‌ها، استانداران و مردم در عمل جبران کنند.»
در چنین فضایی اما شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز در فراخوانی از مردم خواسته تا «در این برهه تاریخی و جهاد سیاسی، بازهم برگ‌ زرین مایه مباهاتی را به کارنامه سراسر عزت، افتخار و درخشان خود بیفزایند.» در این فراخوان خطاب به واجدین شرکت در انتخابات آمده که «بار دیگر با همان بصیرت، فهم، رشادت، وظیفه‌شناسی و احساس تکلیف دینی، انقلابی و ملی، با شرکت گسترده و پرشور در انتخابات ۲۸خرداد۱۴۰۰، تبلیغات شیطانی نظام سلطه، امپراتور رسانه‌ای استکبار و نااهلان و فریب‌خوردگان در تلاش برای ناامیدی ملت و خودداری درعمل به تکلیف شرعی و عقلی را خنثی کنند.»

 مکث
موضع اصلاح‌طلبان در انتخابات 


شوک و ناامیدی که بعد از رد صلاحیت گسترده نامزدهای جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها بر پایگاه رأی و هواداران این جریان حاکم شده‌بود این هفته کم‌کم جای خود را به تلاشی دوباره برای دفاع از حق رأی داد. اعلام فهرست اجماعی نامزدهای شورای شهر از سوی جبهه اصلاحات در تهران موسوم به لیست جمهور، در کنار دعوت برخی چهره‌های برجسته این جبهه از مردم برای حضور پای صندوق‌های رأی، امیدی دوباره در میان هواداران و همفکران این جریان ایجاد کرده‌است. بهزاد نبوی، رئیس جبهه اصلاحات در پیامی خطاب به مردم گفته‌است : ما برای نجات ایران می گوییم که در انتخابات شرکت کنید تا کشور دچار سرنوشتی نشود که هیچ کدام راه برگشت نداشته باشیم و افسوس بخوریم وقتی فرصت داشتیم، جلوی خطر را نگرفتیم. این درحالی است که بسیاری منتظر بودند جبهه اصلاحات در حمایت از یک نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری بیانیه‌ای صادر کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید