• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 26 خرداد 1400
کد مطلب : 133296
+
-

پایان بهار تب‌آلود و آغاز تابستان سوزان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی: هوای بهاری ایران نسبت به سال گذشته 3 درجه گرمتر شده است مرکز ملی خشکسالی: دمای هوا در تابستان بیشتر از میانگین بلندمدت است

تغییر اقلیم
پایان بهار تب‌آلود و آغاز تابستان سوزان

سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی روزهای گرمتری برای تهران و مراکز استان‌ها از امروز تا ابتدای هفته آینده دارد. صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز در گفت‌وگو با همشهری از افزایش 3درجه‌ای دمای هوا در تهران خبر داد و گفت: روز جمعه گرمترین روز تهران در هفته جاری است.  به‌گزارش همشهری، نقشه پیش‌بینی وضعیت هوای شهرها نیز مشخص می‌کند که دمای هوای مراکز استان‌ها در هفته جاری تا ابتدای هفته آینده روند تصاعدی دارد و بدین‌ترتیب بهار1400 در ایران با گرمای بیشتر به پایان می‌رسد.  براساس نقشه پیش‌بینی وضعیت هوای کشور، شهر اهواز در استان خوزستان از امروز تا شنبه آینده رکورددار افزایش دما در کشور است. شدت گرما در شهر اهواز دیروز 49درجه بود و امروز (چهارشنبه) 46درجه است. شدت گرما در این شهر روز جمعه به 47درجه می‌رسد.
پس از اهواز شهر قم دارای بالاترین شدت گرما در کشور است. دمای هوا در شهر قم امروز 44درجه است و این وضعیت تا روز جمعه ادامه دارد. تنها روزهای جمعه و شنبه آینده است که از شدت گرما در شهر قم یک درجه کاسته می‌شود.
اصفهان اما سومین شهر مرکز استان است که دمای هوا در آن از امروز تا روز شنبه آینده 41درجه است و شاهد نوسان دما نخواهد بود. بنابراین اصفهانی‌ها 4روز آینده را در گرمای 41درجه به شب می‌رسانند.
شهر یزد اما چهارمین مرکز گرم استان‌های ایران تا پایان هفته است. یزد امروز را با ثبت دمای 40درجه به پایان می‌رساند و فردا یک درجه بر شدت گرما در این شهر افزوده می‌شود. یزدی‌ها روز چهارشنبه را با دمای 41درجه‌ای هوا به شب می‌رسانند. این شهر تا پایان هفته یعنی روز جمعه گرمای کمتر از 40درجه را تجربه نخواهد کرد. تنها شنبه آینده است که هوای یزد دو درجه نسبت به روز جمعه خنک‌تر می‌شود و شدت گرما در این شهر به 38درجه می‌رسد.
شیراز هم در ردیف شهرهایی است که ساکنانش از امروز تا روز جمعه در گرمای 40درجه به‌سر می‌برند و تنها در روز شنبه می‌توانند یک درجه خنک‌تر شدن دمای هوا را احساس کنند. کرمانی‌ها هم با گرمای هوا دست و پنجه نرم خواهند کرد. گرمای هوا در این شهر امروز 40درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی شده و فردا دمای هوا در این شهر به 39درجه کاهش می‌یابد.
کرمانشاه و سنندج اما طی امروز و فردا گرمای 39درجه‌ای را حفظ می‌کنند. روز جمعه و شنبه آینده اما درجه گرمای هوا براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در این دو شهر غربی کشور با 40درجه‌ گرما به شب می‌رسد.
تهران و سمنان نیز گویی در ثبت درجه حرارت و شدت گرما خواهرخوانده یکدیگر هستند. هر 2 شهر مرکز استان، قرینه یکدیگر در شدت گرما هستند. هر 2 امروز با ثبت گرمای 39درجه و فردا با ثبت دمای 38درجه روزهای گرمی پشت سر می‌گذارند و روز جمعه و شنبه نیز همین وضعیت را با ثبت 39و38درجه شدت گرما به پایان می‌رسانند.

کاهش 40درصدی بارش و آغاز تنش آبی
احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده است، دمای هوا در بهار۱۴۰۰ حدود 2تا3 درجه بیشتر از میانگین بلندمدت کشور بود.
او گفت: پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در تابستان نیز کماکان بیشتر از میانگین بلندمدت باشد. البته بی‌هنجاری دمایی در نیمه غربی ایران بیشتر خواهد بود و انتظار داریم دمای هوا در استان‌هایی مثل کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و... حدود یک تا دو درجه سانتی‌گراد بیشتر از میانگین بلندمدت باشد.
وظیفه با اشاره به اینکه دمای هوا در دامنه‌های جنوبی البرز ازجمله تهران طی فصل تابستان حدود یک تا 1.5درجه سانتی‌گراد بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود، گفت: در نیمه شرقی کشور نیز دمای هوا طی تابستان در محدوده نرمال و در برخی مناطق یک درجه بالای نرمال خواهد بود. براین اساس دمای هوا در جنوب شرق ایران و سیستان و بلوچستان نیز در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود. به‌گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی، براساس مدل‌های اقلیمی پیش‌بینی می‌شود که بارش‌ها در پاییز۱۴۰۰ نیز دیرتر از زمان نرمال آغاز شود. از این‌رو احتمال می‌رود دوره خشک طولانی در پیش داشته باشیم که طی 2‌ماه آینده می‌توان با قطعیت بیشتر در این‌خصوص نظر داد.
به‌گفته احد وظیفه، از ابتدای مهرماه تاکنون در کشور حدود ۱۳۰میلی‌متر بارش داشتیم که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت کشور بیش از ۴۰درصد کمتر است.
او افزود: درحال‌ حاضر با کاهش جدی میزان بارش در استان‌های مختلف کشور روبه‌رو هستیم و در استان‌هایی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی کمبود بارش‌ها بین ۵۰ تا ۸۵درصد گزارش شده است. در غرب و جنوب غرب کشور در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری نیز کاهش بارش‌ها کاملا محسوس است.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه کاهش بارش‌ اثری جدی بر آورد رودخانه‌ها داشت، تأکید کرد: درحال‌ حاضر تنش آبی در بسیاری از استان‌ها به‌ویژه استان‌های جنوبی مانند خوزستان محسوس است. بارش برف در ایران طی زمستان نیز بسیار کم و دمای هوا بالاتر از حد نرمال بود. بنابراین ذخایر برف کاهش یافته و آورد رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
رئیس مرکز ملی خشکسالی همچنین به اعلام وزارت نیرو درخصوص کاهش 40درصدی ذخیره آب پشت سدها در کشور اشاره کرد و گفت: تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور شرایط خوبی ندارند و نیاز است مسئولان از تمامی روش‌های مدیریت منابع آبی کشور استفاده کنند و کشت تابستانه نیز در استان‌ها متوقف شود. وظیفه تأکید کرد: مردم هم باید بیشترین صرفه‌جویی را انجام دهند. چون آب نیست و در بسیاری از مناطق نیز با محدودیت شدید منابع آبی مواجهیم.

خشکسالی گرمای هوا را تشدید می‌کند
صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی وضعیت هوا در سازمان هواشناسی کشور به همشهری می‌گوید: دمای هوا در این هفته از شرایط و وضعیت معمول این فصل و این ‌ماه بیشتر است. معمولا شرایط نرمال دمای هوا برای شهر تهران در این روزها به‌طور میانگین 34 تا 36درجه بود اما آنچه الان اتفاق می‌افتد بین افزایش 3درجه‌ای گرمای هوا در مقایسه با سال‌های گذشته است و بدین‌ترتیب تهران از امروز تا شنبه آینده 3درجه گرمتر می‌شود که بیشترین افزایش دما روز جمعه رخ می‌دهد. او گفت: روز گذشته (سه‌شنبه) شهرستان فهرج در استان کرمان با ثبت دمای 49.9درجه گرمترین شهر کشور و شهر بابارشانی در شهرستان بیجار استان کردستان با ثبت دمای 3.3درجه سردترین نقطه کشور بودند. به‌گفته ضیائیان، روز گذشته شهر اهواز با ثبت دمای 48.7درجه و شهر اردبیل با ثبت دمای 9درجه گرمترین و سردترین مراکز استان‌ در کشور بودند. صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور وقوع خشکسالی را در افزایش گرمای هوا در کشور بی‌تأثیر ندانست و گفت: یکی از دلایل گرم شدن هوا بحث خشکسالی است و به‌دلیل خشک شدن مراتع در ساعات بعد‌ازظهر گرمای هوا در کشور افزایش می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید