• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 26 خرداد 1400
کد مطلب : 133293
+
-

تازه‌های نشر/ اندیشه‌های سیاسی سعدی


«اندیشه‌های سیاسی سعدی» کتابی از علیرضا ازغندی است که توسط نشر قومس انتشار یافته است.
 این کتاب 3 فصل دارد که فصل اول آن از 2 بخش «زندگی و زمانه سعدی» و «از کرامات شیخ ما سعدی»آمده است. فصل دوم آن از 4 بخش «واقع گرایی»،« اعتدال در رفتار و کردار»، « عقل و تدبیر رای»و « عمل گرایی» را در بر می‌گیرد و « شاه پارسا و نیکوسرشت»، عدل و داد» و « رفتار حاکمان نسبت به
زیر دستان» عنوان‌های فصل سوم کتاب است. در سخن آخر اندیشه‌های سیاسی سعدی « ویژگی‌های جانوران از دیدگاه سعدی»،«کتاب شناسی» و « نمایه»  آورده شده است.
در پشت جلد کتاب علیرضا ازغندی آمده: سعدی نه‌تنها قصیده‌‌سرای نامدار با شهرت جهانی، بلکه با کوله باری از تجارب فرهنگی و اجتماعی به‌دست آمده از مسافرت‌های چند ساله ای که به اقصی نقاط جهان داشته، مصلحی بزرگ، جامعه‌شناسی فرهیخته، تحلیلگری واقع بین و منتقد مسایل اجتماعی دانست؛ هرچند که سعدی در نوشته‌های خویش هم از دینداری و زندگی اخروی، هم از عشق و شور و مستی و هم از انسان دوستی و نیکوکاری نوع بشر نیز سخن به میان می‌آورد. این کتاب سعی دارد اندیشه‌های سیاسی سعدی را به‌عنوان مردی جهان دیده و فرسوده روزگار و یک عالم واقع‌گرا و آگاه اجتماعی اصلاح‌طلب مورد بررسی قرار دهد. جدا از کتاب نصایح الملوک که بیشتر پند و اندرز به صاحبان قدرت و حکومت رانی درست است، در هر دو باب اول بوستان و گلستان نیز از سیرت پادشاهان و تدبیر و رفتار آنان نسبت به عوام و خواص صحبت شده است. سعدی در این 3منبع ماندگار علم سیاست یعنی اصول تدبیر منزل، اصول تدبیر مدینه و اصول تهذیب اخلاق را به شکلی استادانه، زیبا و قابل فهم به تصویر کشیده و با دلکش‌ترین عبارات و متانت و شیفتگی بی‌مانندی به رشته کلام در آورده است. خلاصه آنچه برای سعدی حائز اهمیت بسیار است، استخراج حکمت علمی از مناسبات اجتماعی حاکم است.
این کتاب با شمارگان هزار نسخه در 75صفحه به بهای 35هزار تومان منتشر شده است.

  جنون جرج سوم

«جنون جرج سوم» نوشته الن بنت نمایشنامه‌ای است که مزدک بلوری آن را به فارسی برگردانده و نشر نی به تازگی منتشرش کرده است. جهان نمایش نشر نی مجموعه‌ای است از متن‌هایی که برای صحنه‌  نمایش یا درباره‌  آن نوشته شده‌اند؛ انواع نمایش‌نامه، چه برای اجرا و چه صرفاً برای خوانده شدن، از جمله نمایش‌نامه‌هایی با اقتباس از آثار ادبی یا سینمایی و نیز متن‌های نظری در حوزه‌ی درام و نقد آثار نمایشی، در این مجموعه جای می‌گیرند.

  عنصری

عنصری، نوشته محمد دهقان سومین کتاب  از مجموعه تاریخ و ادبیات ایران نشر نی است که به تازگی منتشر شده است.
مجموعه تاریخ و ادبیات ایران برای کسانی نوشته شده است که به تاریخ فرهنگی و ادبی ایران علاقه‌مندند و می‌خواهند برگزیده‌ای از بهترین شاهکارهای ادبی ایران را همراه با شرح و تفسیر لازم به زبانی ساده و روشن بخوانند و بدانند که این شاهکارها در کدام فضای تاریخی پدید آمده و متقابلا چگونه بر آن تأثیر نهاده اند. این مجموعه صرفا تاریخ و ادبیات ایران پس از اسلام را در بر می‌گیرد و می‌کوشد تاریخ ادبی ایران را در پیوند با تاریخ عمومی جهان ببیند و به تحولات فکری و فرهنگی کشورها و اقلیم‌هایی هم که به نحوی با ایران در ارتباط بوده‌اند اشاره کند و به این ترتیب گستره‌ای روشن‌تر برای مقایسه تاریخ و ادبیات ایران و جهان پدید آورد. نخستین سلسله این مجموعه شامل بررسی زندگی و آثار پنجاه شاعر و نویسنده و متفکر تا پایان قرن هفتم هجری (سیزدهم میلادی) است.
در پشت جلد سومین کتاب از این مجموعه آمده است: «گرایش به ایران باستان و افسانه‌ها و قهرمانان و آداب و رسوم آن در میان شاهان و دستگاه و دربار غزنوی جریانی بسیار نیرومند بوده و شاعرانی چون عنصری هم به پیروی از خواست خداوندانشان می‌کوشیده‌اند که شکوه و عظمت ایران عهد باستان و آداب و رسوم آن را در شعرشان منعکس کنند و البته سلاطین غزنوی را هم ادامه‌دهند‌ه  همان سنت پادشاهان کهن محسوب کنند و ایشان را همانند آن پادشاهان یا حتی برتر و بزرگ‌تر از آنها بخوانند. این را نیز نباید ناگفته گذاشت که تعریف و تمجیدهای عنصری از آداب و سنن ایران باستان را نمی‌توان یکسره به حساب ایران‌دوستی او گذارد...»
این کتاب 119 صفحه‌ای با شمارگان هزار نسخه به بهای 28 هزار تومان منتشر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید