• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 خرداد 1400
کد مطلب : 133288
+
-

روزی به نام «آشتیان»

میراث
روزی به نام «آشتیان»

 کارشناسان تاریخی، معتمدان محلی و اعضای شورای شهر آشتیان، ۲۴مرداد، روز تولد «عباس اقبال آشتیانی» مورخ، ادیب و بنیانگذار شیوه نوین علمی و تاریخ‌نگاری را در تقویم استانی به نام روز آشتیان نام‌گذاری کردند؛ اتفاقی که رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آشتیان معتقد است می‌تواند آینده خوبی را برای گردشگری این شهرستان رقم بزند.

پیشینه آشتیان
آشتیان، کوچک‌ترین و یکی از 12شهرستان استان مرکزی است که به سرزمین مشاهیر بزرگ تاریخ ایران شهره شده. این شهرستان در ۸۰کیلومتری اراک قرار دارد و از شمال به تفرش و قم، از جنوب و جنوب شرق به شهرستان‌های دلیجان و اراک و از غرب به شهرستان فراهان محدود می‌شود. آشتیان از شهرهای قدیمی ایران است و در گذشته در زمره مادسفلی یا ماد بزرگ بوده و آثار زیادی از دوره مادها در این خطه وجود دارد. وجود تعداد زیادی آتشکده‌ در این منطقه مانند آتشکده فردجان و فراهان ارتباط واژه آشتیان را با دین زرتشت نشان می‌دهد.  در وجه تسمیه نام این شهرستان هم آمده است که کلمه آشتیان از دو جز یشت به معنی پرستش، قربانی، دعا و سرود مذهبی و «یان» که معرف مکان و جایگاه تشکیل
شده ‌است. نام آشتیان به‌صورت‌های ابرشتیجان، براشتیجان، استجان، اشتیجان و سیجان آمده‌ است. در تاریخ اراک هم آمده است که «ابر به معنی فراز است و چون شهر جدید بر فراز ده مخروبه بنا شده ابر آشتیجان نام نهاده‌اند» و به مرور مردم آشتیجان را به آشتیان تغییر دادند.

شهر مشاهیر
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آشتیان در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه انتخاب روز 24مرداد به نام روز آشتیان پس از بررسی‌های مختلف انجام شده است، می‌گوید: عباس اقبال آشتیانی، بنیانگذار شیوه جدید تاریخ‌نگاری محسوب می‌شود که در تاریخ 24مرداد1276 در شهر آشتیان متولد شد.  البته این شهرستان مشاهیر زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به محمد قریب، عبدالعظیم قریب، عبدالکریم قریب، پروین اعتصامی، کاظمی آشتیانی، یوسف اعتصامی آشتیانی، آیت‌الله دفتری، محمدحسین قریب(شمس‌العلما)، علی آشتیانی، محمدعلی مستوفی، اسماعیل آشتیانی از مشاهیر علمی، ادبی، فرهنگی و هنری و محمد مصدق، حسن مستوفی الممالک، یوسف مستوفی الممالک، علی آشتیانی (امین حضور)، هدایت‌الله وزیر دفترآشتیانی و محمد رفیع خان معتمدالایاله از مهم‌ترین مشاهیر سیاسی و اجتماعی اشاره کرد. علیرضا امیری همچنین از علامه سیدجلال‌الدین آشتیانی، میرزا حسن آشتیانی، آیت‌الله میرزا احمد آشتیانی، آیت‌الله میرزا مرتضی آشتیانی، آیت‌الله میرزا ابوالقاسم دانش آشتیانی، حکیم میرزا مهدی آشتیانی از مشاهیر مهم دینی و مذهبی آشتیان یاد می‌کند.

یک ظرفیت گردشگری
شهرستان آشتیان به غیراز روز آشتیان که به‌تازگی انتخاب شده است، 2رویداد مهم دیگر هم در طول سال دارد؛ جشنواره پخت سمنو و جشنواره‌ آش سنتی آشتیان. رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آشتیان با بیان اینکه این شهرستان در فصل تابستان و در مردادماه طبیعت زیبا و سرسبزی دارد، می‌گوید: با نام‌گذاری روز 24مرداد به نام آشتیان و معرفی ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان امیدوار هستیم بتوانیم در تابستان میزبان گردشگران بسیاری باشیم.

درباره شهرستان آشتیان
شهرستان آشتیان کوچک‌ترین شهرستان استان مرکزی است که با 3دهستان گرکان، مزرعه نو و سیاوشان و یک بخش مرکزی حدود 25هزار نفر را در خود جای داده است. آشتیان آثار و بناهای تاریخی ارزشمندی در خود جای داده و در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود در کنار مشاهیر ارزنده به حیات اجتماعی خود نیز ادامه داده است. از آثار دیدنی این شهرستان می‌توان به قلعه مستوفی‌الممالک در یک کیلومتری غرب شهر اشاره کرد. این خانه اعیان‌نشین که به عمارت مستوفی‌الممالک مشهور است در محله درخونگاه، روزگاری برای خود اسم و رسمی داشت، اما امروزه در میان آپارتمان‌های قد و نیم قد به لوکیشن سریال و فیلم‌ها تبدیل شده است. عمارت مستوفی‌الممالک متعلق به اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار یعنی حدود ۱۱۰سال پیش با سبک و سیاق خاص معماری آن دوره که ویژگی آن استفاده از عناصر و بنمایه‌های اروپایی است، ساخته شده است.
آسیاب جفتی شهرستان آشتیان، خانه معتمدالایاله، موزه آشتیان، امامزاده احمدبن اسماعیل محسن‌آباد، خانه دکتر عبدالعظیم قریب و منطقه شکار ممنوع کلاهه از دیگر آثار دیدنی و جاذبه‌های گردشگری آشتیان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید