• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 26 خرداد 1400
کد مطلب : 133269
+
-

آیا تقویم کوپا در خدمت مسی است؟

رقابت‌های کوپا آمریکا هیچ‌گاه نظم خاصی نداشته و کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی هر وقت هوس کرده، ‌یک تورنمنت ترتیب داده است

آیا تقویم کوپا در خدمت مسی است؟

مسابقات یورو و 3بازی در روز و بازی‌های فوتبال و والیبال ایران کم بود، حالا باید استرس کوپا آمریکا را هم داشته باشیم. بامداد دیروز کوپا با توقف آرژانتین و پیروزی برزیل آغاز شد. هواداران رئال مادرید در چند سال اخیر این طعنه و شوخی را تکرار کرده‌اند که برای اینکه طلسم جام نگرفتن مسی با پیراهن تیم ملی آرژانتین یا در کل با پیراهنی غیر از بارسلونا باطل شود، کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی هر سال یا یک‌سال در میان کوپا برگزار می‌کند و با همه اینها باز هم آرژانتین با مسی قهرمان نمی‌شود. اما واقعیت این است که هیچ‌چیز تقصیر مسی نیست و این عادت کوپا آمریکاست که نامنظم برگزار شود. به‌طور مثال فاصله بین نخستین و دومین دوره این تورنمنت از سال1916 تنها یک‌سال بود، سپس یک‌سال استراحت داده شد و دوباره تا سال1929 هرساله برگزار شد. سال1941 و 1942 کوپا‌های پشت‌هم داشتیم و بعد از آن 3‌سال وقفه افتاد و دوباره دوبار پشت‌هم برنامه این مسابقات سالانه در تقویم قرار گرفت. در سال‌های اخیر هم گاهی چهارسال یک‌بار و دوسال یک‌بار، و در مقاطعی سه‌سال یک‌بار این تورنمنت انجام شده و از 2007 تا 2011، چهارسال فاصله افتاد و سپس در سال2015 و 2016 بدون وقفه شد. کوپا آمریکای سال2016 به مناسبت صدسالگی این رقابت‌ها بود. پس از آن باز هم سه‌سال فاصله بود و ناگهان قرار بر این شد که بلافاصله بعد از کوپا2019، کوپا2020 برگزار شود که به‌خاطر کرونا یک‌سال به تعویق افتاد. بنابراین اگر چنین بی‌نظمی عجیبی در این رقابت‌ها وجود دارد به‌دلیل اصرار به جام کسب‌کردن مسی با تیم ملی نیست. اتفاقا همین حرف و حدیث‌ها باعث شده مسی طور دیگری در تیم ملی بازی کند، انگار به‌اندازه بازی برای بارسا اعتماد به نفس ندارد و می‌ترسد به کم‌کاری و تعصب‌نداشتن به تیم ملی متهم شود. مسی مدت‌هاست در جریان بازی برای تیم ملی گلی نزده و گلش به شیلی در جریان تساوی 1-1 بامداد دیروز هم از روی ضربه آزاد بود. این پنجمین گلش به شیلی بود؛ هم‌اندازه گل‌هایی که تاکنون به تیم‌های دیگر این منطقه ازجمله برزیل، اروگوئه، پاراگوئه و اکوادور زده است. دهمین گلش در 28بازی در این رقابت‌ها هم بود که این آمار برای فردی مثل مسی اصلا خوب نیست. او در 98بازی رسمی برای آرژانتین تنها 39گل به ثمر رسانده که از میانگین گل‌های باشگاهی‌اش خیلی کمتر است. در مجموع بازی‌های رسمی و دوستانه 73گل در 145بازی که تقریبا نیم‌گل در هر بازی است. آرژانتین از سال1993 به این‌سو هرگز رنگ قهرمانی کوپا را ندیده اما همچنان با 14جام بالاتر از برزیل 9جامه و پایین‌تر از اروگوئه (15جام) پرافتخارترین تیم این رقابت‌هاست. مسی در آخرین مصاحبه‌اش آرزو کرده که یک جام با تیم ملی بگیرد و حسرت خورده که چرا پیش از این دوبار و ازجمله یک جام‌جهانی که خیلی به جام نزدیک بوده، نتوانسته آن را به‌دست آورد. در خبرها آمده بود که مسی به‌خاطر گل زیبایی که از روی ضربه آزاد زد، بهترین بازیکن زمین لقب گرفته اما خبر درست این است که جایزه بهترین بازیکن زمین به ادواردو وارگاس، بازیکن شماره11 شیلی و زننده گل تساوی این تیم به آرژانتین رسیده است.
برزیل هم در دیداری یک‌طرفه با حساب 3 بر صفر تیم بحران‌زده ونزوئلا را با تعداد زیادی مبتلا به
کووید-19شکست داد و از همان روز اول در صدر قرار گرفت. نیمار هم با یک گل و یک پاس‌گل مقابل ونزوئلا برترین بازیکن زمین بود. او حالا تنها 10‌گل تا رکورد 77گل پله برای برزیل فاصله دارد. موضوع عجیب دیگری که درباره این رقابت‌ها وجود دارد، تعداد تیم‌های آن است. بدنیست بدانید در کل 10‌تیم در کوپای این دوره حضور دارند که در دو گروه به مصاف هم می‌روند و 8تیم به یک‌چهارم پایانی صعود می‌کنند! کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی در عجیب و خنده‌داربودن انگار با همتای آسیایی‌اش رقابت دارد.

کوپا از نگاه آمار و ارقام
   بیشترین قهرمانی به‌عنوان سرمربی: استابیله؛ ۶عنوان قهرمانی از ۷دوره
  بیشترین حضور در ادوار: اروگوئه؛ ۴۴دوره
  بیشترین عنوان قهرمانی: اروگوئه؛ ۱۵بار
  بیشترین حضور در فینال: آرژانتین؛ ۲۸بار
  بیشترین حضور در نیمه‌نهایی: آرژانتین و اروگوئه؛ ۳۵بار
  بیشترین بازی: اروگوئه؛ ۲۰۱بازی
  بیشترین برد: آرژانتین؛ ۱۲۲برد
  بیشترین باخت: شیلی؛ ۸۳بار
  بیشترین مساوی: پاراگوئه؛ ۳۹بار
  کمترین باخت: آرژانتین؛ ۳۳بار
  بیشترین گل زده: آرژانتین؛ 456گل
  بیشترین گل خورده: اکوادور؛ 312گل
  کمترین گل خورده: آرژانتین؛ 180گل
  بالاترین میانگین گلزنی: آرژانتین؛ ۲/۴۱
  بیشترین برد در یک دوره: برزیل؛ ۷برد (۱۹۴۹)
  بیشترین‌گل زده در یک دوره: برزیل؛ ۴۶گل (۱۹۴۹)
  کمترین گل خورده در یک دوره: کلمبیا؛ بدون گل خورده (۲۰۰۱)
  بیشترین قهرمانی متوالی: آرژانتین؛ ۳دوره (۱۹۴۵ تا ۱۹۴۷)
  بیشترین حضور متوالی در فینال: آرژانتین؛ ۷دوره (۱۹۲۳ تا ۱۹۳۷)
  بیشترین نایب‌قهرمانی متوالی: آرژانتین؛ ۴دوره
  بیشترین برد در ضربات پنالتی: برزیل؛ ۵بار (۱۹۹۵، ۲۰۰۴(دوبار)، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۹)
  بیشترین باخت در ضربات پنالتی: آرژانتین و اروگوئه؛ ۵بار
  بهترین گلزنان ادوار کوپا: مندس و زیزینیو؛ ۱۷گل
  بهترین گلزن در یک دوره از کوپا در فرمت جدید: آدریانو؛ ۷گل (۲۰۰۴)
  بهترین پاسور همه ادوار: مسی؛ ۱۳پاس گل

 

این خبر را به اشتراک بگذارید