• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 26 خرداد 1400
کد مطلب : 133267
+
-

این دیگر زنگ خطر بود

شکست در برابر استرالیا، تیمی که پیش از این در 9 بازی 9 شکست داشت، شوک بزرگی به والیبال ایران بود، حتی اگر سرمربی تیم ملی تأکید کرده باشد که نتایج لیگ‌ ملت‌ها برایش اهمیت ندارد و نگاهش به المپیک است

این دیگر زنگ خطر بود

اتفاقاتی که دیروز در بازی ایران و استرالیا افتاد، برعکس چیزی بود که پیش‌بینی شده بود و انتظار می‌رفت. استرالیا تا قبل از اینکه هفته چهارم لیگ ملت‌های والیبال را آغاز کند و مقابل ایران قرار بگیرد، نه‌تنها به پیروزی نرسیده بود که از 9 بازی و 29 ست فقط 2ست برده داشت اما دیروز ایران یک پیروزی و 3 ست تقدیم این تیم کرد. ایران در پایان هفته سوم با 17 امتیاز از 9  بازی در رده ششم بود، هفته قبل مقابل صربستان و آلمان باخته بود و پیش‌بینی‌ می‌شد که با پیروزی مقابل استرالیا با روحیه مضاعفی برای بازی‌های سخت این هفته آماده ‌شود. ولادیمیر آلکنو، سرمربی تیم نگاه تدارکاتی به بازی‌های لیگ دارد و تیم را برای المپیک آماده می‌کند اما بازی با استرالیا در حدی ضعیف بود که کارشناسان را وادار به انتقاد کند.
بازی با برتری ایران آغاز شد، اختلاف در امتیاز 19 ست اول به 7 رسید و این نوید پیروزی می‌داد اما از همین امتیاز اشتباهات ایران آغاز شد و فرصت را به استرالیا داد که بازی را در دست بگیرد. بعد از ست اول تصور این بود که ایران چون نگران پیروزی نبوده و حریف را دست‌کم گرفته، خوب بازی نکرده است اما ست دوم تکرار ست اول بود. ایران 23-25 و 22- 25 دو ست اول را از دست داد. در ست سوم، آلکنو وقتی دید بازی گره خورده است، تعویض‌هایش را انجام داد. بردیا سعادت به جای صابر کاظمی به زمین آمد، مسعود غلامی جایگزین علی‌اصغر مجرد شد و محمدرضا حضرت‌پور جای آرمان صالحی را گرفت. با این تعویض‌ها و بالا‌رفتن تمرکز بازیکنان، اشتباهات کمتر شد. 2ست بعدی 25-23 و 25-18 به نفع ایران به پایان رسید.
2باخت قبلی ایران در ست پنجم اتفاق افتاده بود و انتظار می‌رفت آلکنو در سومین بازی 5‌‌سته تیمش در این لیگ، برنامه‌‌ متفاوتی داشته باشد، اما در این بازی هم نتیجه ست سوم از دست رفت؛ 15- 12.  داوری ناصر شعبان مصری خیلی مطمئن نبود و هنوز ایرانی‌ها تردید دارند سوت او روی توپ بردیا سعادت در ست پنجم درست بوده باشد. بعضی‌ها می‌گویند اگر آن امتیاز به ایران داده می‌شد، شاید حالا تیم بازنده نبود. اما پیروزی در این بازی می‌توانست راضی‌کننده باشد؟ جمشید حمیدی، کارشناس والیبال می‌گوید، این پیروزی هیچ فایده‌ای نداشت: «با این شکست اعتبار والیبال ایران زیر سوال رفت. این بدترین بازی ایران تا به امروز بود. میراندا سرمربی استرالیا تیم ما را به‌خوبی آنالیز کرده بود. آنها مهره کلیدی تیم صابر کاظمی را از کار انداختند، تک‌تک مناطق را شناسایی کرده بودند، می‌دانستند مقابل کدام بازیکن باید پاس کوتاه بزنند، کدام مناطق زمین ایران خالی است و... اگر داور در ست پنجم توپ سعادت را خطا نمی‌گرفت شاید ما می‌توانستیم بازی را ببریم اما پیروزی در این بازی ضعیف ارزشی نداشت.»
حمیدی از آلکنو انتقاد می‌کند: «با اینکه باز هم میلاد‌ عبادی‌پور ضعیف بود، ولی آلکنو او را در زمین نگه داشت. دستیارانش می‌گویند او به بازیکن اجازه بازی می‌دهد تا خودش را پیدا کند اما بازیکنی که خسته است و چهره‌اش کاملا خستگی را نشان می‌دهد، چرا باید به بازی گرفته شود؟»
او معتقد است که در این بازی باید سعید معروف هم استراحت می‌کرد و پاس‌هایش تاثیرگذار نبود:‌ «آنها از نظر تکنیکی مشکلی ندارند ولی بدنشان جواب نمی‌دهد و نیاز به استراحت دارند. ایرادی نیست تیم ببازد اما با جوانان ببازد. چه ایرادی داشت که در این بازی مجرد و اسفندیار بازی می‌کردند؟ امیر غفور چرا بازی نمی‌کند، اگر مشکلی دارد چرا به ایران برنمی‌‌گردد؟  تنها کار مثبت آلکنو بازی‌دادن به بردیا بود. اگر او نبود، بازی به ست پنجم کشیده نمی‌شد. آلکنو به‌موقع به او بازی داد. بردیا در کنار سید موسوی در دفاع خیلی خوب بودند ولی وقتی عقب زمین می‌رفتند، تیم ما روی تور حرف زیادی برای گفتن نداشت.»این دومین شکست ایران به یک تیم از منطقه
 آسیا- اقیانوسیه بود. ایران در شروع لیگ در 3 ست به ژاپن باخته بود. تا پیش از بازی استرالیا، گفته می‌شد آلکنو در حال آزمون و خطاست و نباید به باخت‌ها ایراد گرفت اما کیفیت این بازی والیبال ایران را نگران کرده است. در بازی دیروز بردیا سعادت با اینکه از ست سوم به زمین آمد اما با 16 امتیازی که گرفت، بهترین بازیکن ایران بود. اما خیلی‌ها سید‌محمد موسوی را ستاره زمین می‌دانند. در دقایقی که بیشتر بازیکنان پر‌اشتباه بودند او هم روحیه‌اش را حفظ کرد و هم از نظر فنی خوب بود. موسوی 14 امتیاز گرفت. ادیا ترنت با 17 امتیاز بهترین بازیکن این بازی بود. استرالیا این بازی را با یک اختلاف امتیاز 107 بر 106 برد.

  2بازی سخت
ایران امشب و فردا 2بازی سخت در پیش دارد؛ امشب با برزیل بازی‌ می‌کند و عصر فردا با اسلوونی. سابقه برزیل می‌گوید که بازنده بازی امشب، ایران است. برزیل 9‌قهرمانی در لیگ ملت‌ها، 3‌قهرمانی در بازی‌های المپیک، 3‌قهرمانی جهانی و 3 قهرمانی در جام جهانی دارد. تا قبل از شروع هفته چهارم لیگ، صدرنشین جدول بود و فقط یک شکست 3 بر صفر از فرانسه داشت. با این شرایط می‌شود به پیروزی ایران امیدوار بود؟ ایران و برزیل در تاریخ والیبالشان 17 بار مقابل هم قرار گرفته‌اند. در این تعداد بازی ایران 3 بار به پیروزی رسیده ‌که هر 3‌پیروزی در لیگ جهانی 2014 به دست آمده است.
ایران و اسلوونی تا پیش از این، با هم روبه‌رو نشده‌اند اما نتایج می‌گوید شاگردان آلکنو بازی سختی در پیش دارند. اسلوونی در دوره قبل مسابقات قهرمانی اروپا خودش را به عنوان مدعی جدید این قاره معرفی کرد. این تیم لهستان و روسیه را از دور مسابقات حذف کرد، به فینال رسید و نایب‌قهرمان شد. در لیگ امسال هم اسلوونی بزرگانی چون لهستان، فرانسه و روسیه را شکست داده ‌و تا پیش از هفته چهارم در رده چهارم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید