• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 25 خرداد 1400
کد مطلب : 133186
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/9rE4x
+
-

مجوز تزریق اضطراری برای واکسن ایرانی

مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی کووبرکت، صادر شد و قرار است از هفته آینده وارد بازار شود. این خبر را سعید نمکی، وزیر بهداشت در مراسم افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک اعلام کرد و گفت:« اجازه مصرف واکسن ایرانی کووبرکت روز یکشنبه صادر شده است و مجوز واکسن پاستور هم هفته آینده صادر می‌شود.» به گزارش ایسنا، براساس اعلام او، واکسن پاستور دارای ۲ نقص پرونده کتبی بوده که با تکمیل آن در هفته آینده مجوز مصرفش صادر می‌شود. همچنین در آینده نزدیک، تزریق واکسن رازی و فخرا هم به جمع واکسن‌های مصرفی اضافه می‌شود:« از هفته آینده دستور توزیع دوزهای آماده را دادیم.» به‌گفته او، ظرفیت تولید داخل در این‌ماه و ‌ماه آینده حدود ۵ یا ۶ میلیون دوز خواهد بود و در ماه‌های بعد تصاعدی تا ۵۰ یا ۶۰ میلیون دُز بالا می‌رود:«ما در زمستان آماده صادرات واکسن کووید به کشورهایی هستیم که از الان آمدند برای پیش خرید با ما صحبت می‌کنند. از بیرون هم هرچه توانمندی داشته باشیم استفاده می‌کنیم. تا پایان دولت، گروه‌های آسیب پذیری که وعده داده شد شامل جمعیت بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و گروه‌های پر ریسک را واکسینه می‌کنیم. تا پایان تیرماه اکثر آن ۱۵ میلیون را واکسینه می‌کنیم و تا نیمه مرداد با برنامه‌ریزی صورت گرفته و مجموعه واکسن داخلی و خارجی واکسن خواهیم زد.» او اعلام کرد که واکسن خارجی هم در راه است و از هفته آینده مشکل واکسیناسیون نخواهیم داشت. به‌گفته نمکی، زیرساخت‌های تولید واکسن داخلی به‌گونه‌ای فراهم شده که بودن و نبودن هر فردی در روند تزریق واکسن مشکلی ایجاد نشود:« روند واکسیناسیون از هفته جاری و آینده در کشور تسریع می‌شود و با ظرفیت ایجاد شده در داخل کشور همه جمعیت هدف ایران تا پایان پاییز امسال واکسینه می‌شوند.»
حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو هم روز گذشته از داوطلبانه بودن تزریق واکسن‌های ایرانی خبر داد و به ایسنا گفت:«داوطلبانه بودن تزریق این واکسن‌ها به این معناست که مردم بدانند این واکسن در فاز سوم مطالعه بالینی قرار دارد و هر کس که تمایل دارد برای تزریق واکسن مراجعه کند.» به‌گفته محمدی، وقتی فاز یک و دو مطالعه بالینی در واکسنی تأیید می‌شود، به این معنی است که در سطح محدود فاز یک و یک مقدار فراتر در فاز دوم، ایمنی واکسن تأیید شده است. اثربخشی واکسن معمولا در سطح بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در فاز سوم مطالعه بالینی قبل از صدور مجوز اضطراری ۲۰ هزار نفر واکسینه می‌شوند و اگر قرار باشد واکسن عارضه‌ای داشته باشد، در این فاز خودش را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم این اطمینان را داد که با این تولیدات، تا آخر سال، ۷۰ درصد جمعیت کشور که گروه هدف هستند حداقل یک دوز واکسن را خواهند گرفت. رئیسی، با اعلام اینکه ما تا آخر خرداد یک میلیون دوز، در تیر 3میلیون، در مرداد بالای 7میلیون و از شهریور به بعد ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن داخلی خواهیم داشت، ادامه داد:« گروه هدف ما ۵۵ میلیون نفر است که تا آخر سال با خیال راحت می‌توانیم واکسیناسیون را پیش ببریم. این جدای از واکسن‌هایی است که خریداری کرده‌ایم.» او درباره تزریق دوز دوم واکسن‌های تزریق شده هم گفت:«مردم نگران نباشند. دوز دوم اسپوتنیک را توزیع کردیم و دوز دوم سینوفارم را هم از شنبه توزیع می‌کنیم. فاصله بین دریافت دو دوز برای سینوفارم تا 8هفته و برای اسپوتنیک تا ۱۲ هفته ایرادی ندارد. اینکه واکسن دیگری را به‌عنوان دوز دوم تزریق کنیم فعلا در دستور کار نیست و اگر در آینده ثابت شد ممکن است این کار را انجام دهیم.» به‌گفته او، 5واکسن‌ساز داخلی به سرعت کار خود را پیش می‌برند و از سال آینده نیازی به خرید واکسن خارجی در زمینه کرونا نیست. زیرساخت‌ها بسیار خوب فراهم شده و ظرفیتی که وجود دارد، می‌تواند روزانه تا ۵۰۰ هزار دوز واکسن تولید کند.

کاهش 5/17‌درصدی جان‌باختگان کرونا در تهران
فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای استان تهران از کاهش ‌۱۷.۵‌درصدی جان‌باختگان کرونا در تهران خبر داد، با این حال تأکید کرد که فرایند کاهش آمارهای کرونا در تهران کند است. به گزارش ایسنا، علیرضا زالی‌ با اعلام اینکه در تهران طی ۱۰ روز اخیر نسبت به اوایل خردادماه شرایط بهتری را در روند شیوع کرونا‌ویروس طی می‌کنیم، اما روند ترخیص افراد بستری‌شده در بیمارستان، کند است افزود: «البته در خیز سوم این بیماری نیز در 2هفته آخر این الگو را تجربه کردیم، در مجموع در تهران نزول آمارها نسبت به همه استان‌ها با کندی بیشتری انجام می‌شود.» او گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹۰ مورد جدید مبتلا در تهران بستری شده‌اند که ۱۰۱ مورد آن در بخش مراقبت‌های ویژه بوده است. در مجموع هم‌اکنون تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های تهران ۵۸۰۰ نفر است که ۱۹۰۰ نفر آن در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. زالی متوسط شمار مراجعان سرپایی در تهران را حدود 6 تا 7هزار نفر اعلام و تأکید کرد که وضعیت استان و شهر تهران نارنجی است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید