• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 25 خرداد 1400
کد مطلب : 133181
+
-

جهش بیت‌کوین با توییت ماسک

جدیدترین توییت مدیرعامل تسلا درباره بیت‌کوین باعث افزایش مجدد ارزش این رمزارز در بازار شد و معامله‌گران را خوشحال کرد

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

قیمت بیت‌کوین، ارزشمندترین رمزارز جهان بار دیگر در بازار ارزهای دیجیتال صعود کرد و دیروز از مرز 39هزار دلار هم فراتر رفت. در روزهایی که دولت چین فشار بسیار زیادی را بر این صنعت وارد کرده و استخراج و معاملات ارزهای دیجیتال را در این کشور به‌شدت محدود و ممنوع کرده است، توییت جدید ایلان ماسک، کارآفرین، سرمایه‌دار و مدیرعامل شرکت تسلا، جان تازه‌ای را به بیت‌کوین بخشید. اگرچه توییت‌های پرشمار او درخصوص رمزارزها کمی تکراری شده و واکنش‌های گذشته را ندارد، اما می‌توان گفت که هنوز هم کارساز است و می‌تواند بازار را بالا و پایین کند.

داستان بیت‌کوین و تسلا
فوریه گذشته، شرکت تسلا اعلام کرد که یک میلیارد و 500میلیون دلار صرف خرید بیت‌کوین کرده است و قصد دارد این ارز دیجیتال را در معاملات خود برای فروش خودرو به رسمیت بشناسد. این موضوع با استقبال شدید علاقه‌مندان به رمزارزها مواجه شد و ارزش بیت‌کوین را به بالاتر از 60هزار دلار برد. با این حال چندی بعد، شایعه شد که تسلا بخشی از بیت‌کوین‌هایش را در بازار به فروش رسانده و برخی دیگر هم اعلام کردند که برنامه ماسک و تسلا بالا بردن قیمت بیت‌کوین و فروش آن و در نهایت رسیدن به سود مالی مناسب است. تسلا اما چندی بعد اعلام کرد که نمی‌تواند طرفدار بیت‌کوینی باشد که استخراجش همراه با مصرف بسیار بالای انرژی است و البته سوختنِ سوخت‌های فسیلی که منجر به آلودگی محیط‌زیست می‌شود.
تحلیل بازار با رمزگشایی توییت‌ها
تعدادی از توییت‌های اخیر ماسک در جامعه ارزهای دیجیتال ترکیبی از لرزش، گیجی، دلهره و گاهی اوقات ترس ایجاد کرده است. به گزارش وب‌سایت «مارکت‌واچ»، در اوایل ‌ماه میلادی کنونی، سرمایه‌گذاران سعی کردند یک توییت معمایی از اسپیس‌ایکس را که شامل یک نماد بیت‌کوین و یک ایموجی قلب شکسته بود، تجزیه و تحلیل کنند. فعالیت ماسک در شبکه‌های اجتماعی تأثیر بسیار زیادی بر قیمت 2 رمزارز دوج‌کوین و بیت‌کوین داشته است و او دست‌کم تا حدی مقصر افت و رکود فعلی بیت‌کوین شناخته می‌شود. روزنامه وال‌استریت ژورنال چندی پیش در مقاله‌ای، ایلان ماسک را به‌عنوان بزرگ‌ترین تأثیرگذار در بازار بیت‌کوین توصیف کرد.

فشار چینی‌ها و برنامه آمریکایی‌ها
چند روزی می‌شود که تشدید ممنوعیت‌ها درخصوص ماینینگ و معامله رمزارزها در چین، بازارهای جهانی را حسابی آشفته کرده است. از سوی دیگر دولت آمریکا هم برنامه‌های مختلفی را برای کنترل بازار ارزهای دیجیتال دارد؛ اگرچه ورود صرافی دیجیتال «کوین‌بیس» به نزدک طرفداران ارزهای دیجیتال را حسابی ذوق‌زده کرد. با این حال با تدابیری که دولت آمریکا و همچنین وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی این کشور برای رمزارزها درحال پیاده‌سازی است، در کاهش قیمت‌ها بی‌تأثیر نیست. در عین حال حرکت اخیر دولت السالوادور برای به رسمیت شناختن بیت‌کوین از سوی بسیاری از کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال کمکی به رشد بازار تلقی شده است.

نظر ماسک تغییر کرد
اما ایلان ‌ماسک در واپسین دقایق روز یکشنبه به وقت تهران با انتشار یک توییت بار دیگر منجر به افزایش قیمت بیت‌کوین شد. توییتی که درباره رابطه تسلا و بیت‌کوین و همچنین برنامه‌های آینده این شرکت خودروسازی در حوزه ارزهای دیجیتال توضیحاتی را در بر داشت. ماسک در این توییت نوشت که تسلا فقط 10درصد از بیت‌کوین‌های خود را با هدف اثبات نقدشوندگی این ارز دیجیتال به فروش رسانده است. او همچنین تأکید کرد درصورتی که 50درصد از ماینینگ‌های بیت‌کوین با استفاده از انرژی‌های پاک صورت بگیرد، آماده است تا بار دیگر این ارز دیجیتال را به‌عنوان پرداختی در معاملات خرید خودروهای تسلا به رسمیت بشناسد. همین توییت باعث شد تا ارزش بیت‌کوین با یک رشد 9/8درصدی از 39هزار دلار عبور کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید