• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 24 خرداد 1400
کد مطلب : 133089
+
-

افت جهانی واکسیناسیون علیه کرونا

کمبود منابع و کاهش واکسن، حرکت جهانی را برای واکسیناسیون علیه کرونا کند کرده است

گزارش 2
افت جهانی واکسیناسیون علیه کرونا

بسیاری از کشورهای فقیر دنیا، بدترین پیک همه‌گیر کرونای خود را تجربه می‌کنند و خبری هم از واکسن‌هایی که می‌توانند شرایط را تغییر دهند و موج ویرانی را برگردانند نیست. به گزارش نیویورک تایمز، کارشناسان گفته‌اند که حتی وعده‌های میلیارد دلاری کشورهای ثروتمند و همینطور وعده آمریکا برای ارسال 25میلیون دوز واکسن به سراسر دنیا، نمی‌تواند جلوی شیوع انفجاری ویروس در کشورهایی مانند آرژانتین، مالزی و بوتسوانا را بگیرد. هند، بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن کرونای دنیا، تا پایان سال هیچ واکسن دیگری صادر نخواهد کرد چون خودش با موج  ویران‌گری از همه‌گیری دست و پنجه نرم می‌کند و کوواکس- سازوکار جهانی توزیع واکسن- که کشورهای فقیر وابستگی زیادی به آن دارند، به سختی می‌تواند پول جمع   و واکسنی برای خریدن پیدا کند. این نهاد جهانی، ‌به‌شدت از برنامه‌های از پیش تعیین شده‌اش عقب است. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که برای مهار همه‌گیری باید 11میلیارد دوز واکسن در سراسر دنیا تزریق شود.
دانشمندان هشدار داده‌اند تا زمانی که ویروس مهار نشده باشد، گونه‌های متفاوت آن زمان خواهند داشت تا جهش داشته باشند و حتی به این سطح از توانایی برسند که خود را در برابر واکسن ایمن کنند.
کمبود واکسن در آفریقا، از بقیه دنیا شدیدتر است. این در حالی است که فقط 3 درصد از جمعیت 1.2میلیارد نفری این قاره که در 50کشور زندگی می‌کنند یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند. سازمان بهداشت جهانی دو روز پیش اعلام کرد که تعداد آمار جدید مبتلایان در 8 کشور آفریقا، در 7 روز گذشته 30درصد افزایش یافته است. در مقایسه، در آمریکا، جایی که 80درصد مردم واکسن دریافت کرده‌اند، آمار مبتلایان در مدت مشابه 80درصد کاهش یافته است. تلاش‌ها برای کمک به کشورهای فقیرتر، آنطور که دکتر پتر هوتس متخصص واکسن در کالج پزشکی هیوستون گفته، ناچیز بوده است؛ «کمک‌هایی که تا به امروز انجام شده، چنان بوده که می‌توان گفت واقعا اثری نداشته است. من فکر می‌کنم هیچ‌کدام از کشورهای کمک‌کننده حتی بزرگی مشکل را هم درک نکرده‌اند.»
کارشناسان معتقدند که مسئله فقط اراده سیاسی هم نیست. در زنجیره تامین جهانی واکسن، اختلال‌های جدی‌ای پیش آمده و مؤسسه سرم هند گفته است که صادرات را تا سال آینده (زمستان) از سر نخواهد گرفت چون محصولاتش را به داخل هند می‌فرستد. دست‌اندازهای قانونی در آمریکا باعث شده تا تولیدکنندگان هم تولید خود را روی سقف 100میلیون دوز حفظ کنند.
سال گذشته، کشورهای ثروتمند ازجمله آمریکا، بریتانیا و آلمان، انبار کردن واکسن را، حتی قبل از آنکه کارایی آنها تأیید شود، شروع کردند. این احتکار باعث شد تا از 2میلیارد دوز واکسن تزریق شده، 85درصد آن در کشورهای ثروتمند   باشد. فقیرترین کشورهای دنیا، فقط 0.3درصد از این واکسن‌ها را به مردم خود تزریق کرده‌اند. کوواکس که توزیع 2میلیارد دوز را تا انتهای سال (ابتدای زمستان) در کشورهای فقیر هدف خود قرار داده، تا حالا فقط 100میلیون دوز بین کشورها توزیع کرده است.
هفته گذشته در نشستی مجازی که به میزبانی دولت ژاپن و گاوی -اتحاد برای واکسن- برگزار شد، کشورهای ثروتمند به همراه شرکت‌ها و بنیادهای خصوصی وعده دادند که 2.4میلیارد دوز واکسن به کوواکس هدیه دهند. علاوه بر آن، 5کشور بلژیک، دانمارک، ژاپن، اسپانیا و سوئد هم گفته‌اند 54میلیون دوز واکسن را به اشتراک خواهند گذاشت.
دکتر هوتس گفته است که افزایش تولید، تنها امید واقعی ما برای ایجاد تفاوت در پروسه توزیع جهانی واکسن است. علاوه بر افزایش تولید، به‌گفته هنریتا فور، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل، کشورهای ثروتمند باید مقدار بیشتری از دوز‌های واکسنی را که به آنها نیاز ندارند به اشتراک بگذارند.
همزمان با نشست رهبران کشورهای گروه 7در بریتانیا، یونیسف هم از این کشورها خواسته است تا در اقدامی اضطراری، 20درصد واکسن‌های در دسترس خود را از‌ماه ژوئن تا اوت (میانه تابستان) به اشتراک بگذارند. به‌گفته خانم فور، حتی اگر کشورهای ثروتمند موافقت کنند که واکسن‌های بیشتری را به اشتراک بگذارند، صدها میلیون دلار مورد نیاز است تا این واکسن‌ها توزیع شوند و کارکنان بخش درمان برای تزریق آن آموزش ببینند و  به لباس‌های محافظت شخصی تجهیز شوند. او گفته است: «ما به بودجه نیاز داریم تا واکسن‌ها را از باند (فرودگاه‌ها) برداریم و به بازوی آنهایی که به آنها نیاز دارند وارد کنیم.»
گاوی، ‌در بیانیه‌ای که هفته گذشته منتشر کرده، ‌گفته است که روند هدیه واکسن‌ها و وعده برای هدیه‌های بیشتر، واکسیناسیون جهانی را در مسیری قرار داده که می‌تواند به این فاز بحرانی همه‌گیری کرونا پایان دهد. با این حال این سازمان گفته است که تحویل این دوزها احتمالا زودتر از‌ماه سپتامبر شروع نخواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید