• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 24 خرداد 1400
کد مطلب : 133046
+
-

جراحی خارپاشنه در آلمان دیسک کمر در ایران!

احسان حدادی، برای دومین بار در آستانه المپیک مصدوم شده، او که حاضر نشده بود خارپاشنه‌اش را در ایران جراحی کند حالا از آمریکا به تهران برگشته تا همه باور کنند مصدومیتش جدی است

جراحی خارپاشنه در آلمان دیسک کمر در ایران!

لیلی خرسند- روزنامه‌نگار

احسان حدادی، ستاره پرتاب دیسک ایران، جمعه شب، بعد از مدت‌ها به ایران برگشت. قرار است کمیسیون پزشکی در فدراسیون پزشکی ورزشی تشکیل شود و پزشکان تشخیص بدهند که او با وجود آسیب‌دیدگی دیسک کمرش، می‌تواند در بازی‌های المپیک توکیو شرکت کند یا نه.مصدومیت حدادی اهمیت زیادی دارد چرا که برخی او را پرهزینه‌ترین ورزشکار ایران می‌دانند. به‌گفته برخی از مدیران ارشد ورزش، در 4سال گذشته هر‌ماه نزدیک به 20هزار دلار بودجه فدراسیون دوومیدانی به حدادی اختصاص پیدا کرده است. این هزینه در مقایسه با بودجه سالانه دوومیدانی به قدری بالاست که یکی از روسای سابق فدراسیون به طعنه گفته بود بهترین شخص برای ریاست فدراسیون خود حدادی است! ستاره دوومیدانی ایران، سال پیش برای جراحی خارپاشنه‌اش به آلمان رفت و در جواب کسانی که گفته بودند چرا این جراحی ساده را در ایران انجام نمی‌دهد، گفته بود پزشکان ایران حاضر نیستند تضمین بدهند که بعدا مشکلی برایش پیش نمی‌آید.چند روز پیش ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد حدادی به پزشکی در آمریکا مراجعه کرده و تشخیص پزشک این بوده که وضعیت او حاد است. حسین توکلی مربی بدنسازی حدادی هم پیش از این به همشهری گفته بود که وضعیت مهره‌های کمر حدادی در حدی است که نیاز به جراحی دارد. با این شرایط چرا حدادی به ایران آمده است؟ چرا  مثل خار پاشنه‌اش، دیسک کمرش را هم  در خارج از ایران جراحی نکرده؟ هاشم صیامی، رئیس فدراسیون در گفت‌وگو با همشهری توضیحاتی دراین باره می‌دهد:

 مشخص است که کمیسیون پزشکی چه روزی تشکیل می‌شود؟
شنبه نامه زدیم. پیگیری‌ کردیم و گفته‌اند در اولین فرصت برای تشکیل کمیسیون اقدام می‌کنند.

  نگران نیستید که فرصت از دست برود؟ اگر کمیسیون بگوید احسان مشکلی ندارد، او باید تمریناتش را انجام بدهد؟
من که نمی‌توانم تشخیص بدهم وضعیتش چگونه است. رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی هم نمی‌تواند چیزی بگوید. کمیسیون با حضور چند متخصص تشکیل می‌شود. مدارک پزشکی‌اش را بررسی می‌کنند و به احسان می‌گویند می‌تواند در تمرینات به‌خودش فشار بیاورد یا نه. همه‌‌چیز دست فدراسیون پزشکی ورزشی است، ما نمی‌توانیم نظر بدهیم.

  با خود احسان صحبت کرده‌اید؟
بله حرف‌ زده‌ام. خودش که خیلی دوست دارد به المپیک برود. می‌‌گوید برایش ارزشمند است که به چهارمین المپیک برود. او الان هم تمرین می‌کند اما با شدت پایین.

  او در آمریکا پیش پزشک رفته بود، چرا همانجا پیگیر درمانش نشد؟
آقای دکتر اردیبهشت، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون از او خواست که به ایران بیاید چون اینجا بهتر می‌توانیم به او خدمات بدهیم. بار مالی خدمات درمانی در آمریکا هم خیلی بیشتر از ایران است.

  چطور راضی شد به ایران بیاید؟ او حاضر نشد خارپاشنه‌اش را در ایران جراحی کند، کمر که حساس‌تر است.
او در آمریکا هم درگیر درمان بود و فیزیوتراپی انجام داده بود اما برای درمان جدی‌تر به ایران آمد.

 اما قبول کنید که اگر قبل از المپیک نبود، احتمالا حاضر نمی‌شد در ایران درمان کند. به‌نظر می‌رسد می‌خواهد در چشم باشد و همه متوجه وخامت وضعیتش باشند.
از روز اول که احسان متوجه مشکلش شد به ما گفت که مربی‌اش 2 برنامه برایش پیش‌بینی کرده است یا تا المپیک در آمریکا بماند و تمرین کند یا به ایران برود. ما هم به او گفتیم که به ایران بیاید. من و دکتر اردیبهشت جلسه گذاشتیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که به ایران بیاید بهتر است هم درمان زیرنظر خودمان انجام شود و هم اینکه هزینه‌ها خیلی بالا نمی‌رود.

  اگر کمیسیون بگوید او مشکلی از نظر پزشکی ندارد، با این وضعیتی که دارد می‌تواند در المپیک نتیجه بگیرد؟ شما قبلا گفته بودید که اگر احسان آسیب هم نمی‌دیدید خیلی به نتیجه امیدوار نبودید.
اگر مشکلی نداشته باشد، تمریناتش را ادامه می‌دهد. احسان هنوز پرتاب بلند نداشته و وضعیتش مشخص نیست. من هم نگفته بودم امیدی به او نیست. حرف من این است که رقیبان او رکوردهای بالایی دارند و کار سخت است.

  بحث دیگری هم درباره احسان حدادی هست، گفته می‌شود قبل از اینکه شما رئیس فدراسیون شوید، 45هزار دلار از کمک‌های کنفدراسیون آسیا برای توسعه دوومیدانی ایران برای دستمزد مربی احسان هزینه شده.
گاهی وقت‌ها پیش می‌آید که اعتبارات جابه‌جا شود. مثلا وزارت ورزش برای برگزاری مسابقه پول می‌دهد ولی در آن لحظه فدراسیون اعزام دارد، آن اعتبار را برای اعزام هزینه می‌کند و بعد جایگزین می‌کند. این پول هم برای استعدادیابی بوده و حتما جایگزین شده است.

  در این یک سال به اندازه 45هزار دلار برای استعدادیابی هزینه شده است؟
من یک سال در فدراسیون نبودم و خبر ندارم.

  اسنادش که هست.
شما به یکباره گفتید و من حضور ذهن ندارم.

  موضوع به این مهمی، چطور ممکن است برایتان اهمیت نداشته باشد؟ پول کمی نیست.
نه هنوز بررسی نکرده‌ام. من در سیستم خودم کارم را درست انجام می‌دهم. دوره‌های قبلی هر کسی کاری انجام داده باید خودش پاسخگو باشد. من نباید پاسخگوی رفتار کسی باشم. در این 9‌ماه اعتباراتی را که فدراسیون داشته درست هزینه شده و پاسخگویش هستم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :