• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 23 خرداد 1400
کد مطلب : 132980
+
-

مناظره آخر؛ برنده کیست؟

نگاه
مناظره آخر؛ برنده کیست؟

طیبه سیاوشی- نماینده ادوار مجلس

چون در ایران نظام سیاسی ما مبتنی بر حزب و سیستم حزب‌مدار نیست کمتر مناظره‌ای را می‌بینیم که برنامه‌محور باشد. بیشترین تلاش‌ها از جانب کاندیداها برای کسب رأی بیشتر است و در این دوره به تلاش برای کشاندن مردم و ایجاد انگیزه برای آمدن به پای صندوق رأی تبدیل شده است. متأسفانه سبک سخنوری کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و نحوه بیان موضوعات در مناظره دیروز همچون 2مناظره گذشته جذابیت لازم را نداشت چرا که موضوعات محل چالش آنها در دایره دغدغه‌های اساسی مردم نبود.
مضاف بر آن از آنجا که پاندمی کرونا فضای تبلیغات ریاست‌جمهوری را تحت‌الشعاع قرار داده و برخلاف روند معمول و مرسوم انتخابات ما شاهد تبلیغات میدانی چندانی نبودیم (گرچه برخی کاندیداها این اصل را که سلامت مردم در اولویت است، زیر پا گذاشتند، اما به هر حال اکثر آنها این اصل را رعایت کردند) و بیشتر تبلیغات به مباحث مطرح شده در صداوسیما و مناظره‌ها و تبلیغات در فضای مجازی محدود شده است. اگرچه می‌توان گفت کاندیداها تا حدودی توانسته‌اند شماری از کسانی را که اصلا تمایلی به رأی‌دادن نداشته‌اند، قانع کنند. اما آن جذب حداکثری که همواره در هفته‌های آخر تبلیغات بروز می‌کرد را هنوز شاهد نیستیم. هرچند که بر حسب تجربه باید منتظر روز رأی‌گیری ماند چرا که مردم ما در لحظات آخر تصمیم می‌گیرند که به انتخابات ورود کنند و به چه‌کسی رأی بدهند.
 از سوی دیگر  سوال اصلی این است که چرا تا‌کنون و در فرصت چند‌روزه به برگزاری انتخابات، هنوز شاهد تأثیرگذاری لازم کاندیداها برای ترغیب مردم به مشارکت حداکثری نبوده‌ایم‌؟ زیرا مانور کاندیداها بر سر موضوعات کلیشه‌ای و تکراری بوده است. حال آنکه در وضعیت فعلی، موضوع رشد اقتصادی و بزرگ‌شدن سفره مردم برای جامعه اهمیت یافته است و دیگر مانند ادوار گذشته مسائلی چون آزادی بیان، آزادی سیاسی و... مسئله اول مردم نیستند.
بنابراین هر کاندیدایی این توانایی را نشان داده باشد که می‌تواند با تحریم‌ها و بحران اقتصادی ناشی ازپاندمی کرونا مقابله کند، برنده مناظره خواهد بود. براین اساس می‌توان گفت برنده این مناظره کسی خواهد بود که بیش از دیگران سخنانش بازنشر شود و مورد اقبال مردم و جامعه قرار گیرد. نکته مهم اما، این است که این 7نفر وظیفه  مهمی بر دوش دارند و باید تلاش کنند که مردم را به پای صندوق بکشانند و بتوانند اعتماد عمومی را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور و حفظ شأن نظام در عرصه بین‌المللی ایجاد کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید