• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 23 خرداد 1400
کد مطلب : 132979
+
-

مذاکرات وین در ایستگاه ششم

نمایندگان ایران و آمریکا در آستانه دور جدید نشست‌های احیای برجام انتقاداتی را علیه هم رسانه‌ای کردند

مذاکرات وین در ایستگاه ششم

 امیرمحمد حسینی- خبرنگار

مذاکرات وین امروز از سر گرفته می‌شود. وین این بار میزبان ششمین دور مذاکرات احیای برجام است و دیپلمات‌های 6کشور بار دیگر در گراندهتل برای نشست کمیسیون مشترک برجام گردهم می‌آیند. دور قبلی مذاکرات در میان امیدهای زیادی برای حصول توافق برگزار شد و این دور با جدال‌های کلامی مقامات ایران و آمریکا آغاز می‌شود. هرچند که برخی از طرف‌های مذاکره ازجمله وزیرخارجه آلمان ابراز امیدواری کرده‌اند که دور ششم دور نهایی مذاکرات باشد، اما پیش از آغاز مذاکرات گزارش روزنامه واشنگتن‌پست درباره ایران و روسیه واکنش‌های زیادی را برانگیخته که ممکن است بر روند گفت‌وگوهای وین نیز اثرگذار باشد. این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات آمریکایی و آسیایی ادعا کرده که روسیه قرار است یک ماهواره Kanopus-V به ایران دهد که مجهز به دوربین‌هایی با دقت بسیار بالاست و این امکان را به ایران می‌دهد که به شکل مداوم تاسیسات مختلف از پالایشگاه‌های نفتی خلیج‌فارس و پایگاه‌های نظامی اسرائیل گرفته تا پادگان‌های عراقی که نظامیان آمریکایی را در خود جای داده است را رصد کند و به گردآوری اطلاعات با دقت بالا بپردازد. واشنگتن‌پست ادعا کرده که چنین اتفاقی می‌تواند برای آمریکا و اسرائیل «دردسرساز» باشد. با این همه مقامات رسمی آمریکا هنوز این ادعا را تأیید نکرده‌اند و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز آن را «دروغی بزرگ» دانسته است. از سوی دیگر، وزیر امورخارجه آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با یانگ جیه چی، رئیس کمیسیون امور خارجه حزب حاکم کمونیست چین درخصوص مسائل مهم جهان، ازجمله ایران رایزنی کرده است.

ایران: تروریسم اقتصادی متوقف شود
همزمان با پیشرفت مذاکرات احیای برجام جمهوریخواهان در آمریکا همچنان در تلاش بر ایجاد اخلال در روند مذاکرات هستند. آنها بار دیگر طرحی را مطرح کردند که هرگونه توافق با ایران به منزله یک معاهده قلمداد شود که برای اجرایی شدن نیازمند موافقت دوسوم سناتورها باشد؛ طرحی که البته پیش‌بینی می‌شود مخالفت دمکرات‌ها را در پی داشته باشد. همزمان رابرت مالی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده آمریکا هم در توییتی ادعاهایی علیه ایران مطرح کرده و خواستار احترام به حقوق بشر و آزادی بیان در ایران شده است. توییتی که با واکنش سیدعباس عراقچی، معاون وزیرخارجه ایران مواجه شده است. رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین در این زمینه نوشت: «ترامپ رفته است، اما تحریم‌های غیرقانونی و جنایت‌بار او همچنان برقرارند. نیازی به اشک تمساح نیست؛ وقتی که تلاش‌های آمریکا برای تحمیل رنج و مصیبت به ٨٢ میلیون ایرانی ادامه دارد. تروریسم اقتصادی، آن هم در بحبوحه بیماری کرونا، جنایت علیه بشریت است.» مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی این سازمان تأکید کرد که تمام تحریم‌های غیرانسانی باید «اکنون» برداشته شود. به گزارش ایسنا،‌ تخت‌روانچی در این سخنرانی گفت: «اگرچه مذاکرات هسته‌ای جاری در وین نخستین گام برای ارزیابی درستی اراده سیاسی واقعی آمریکا در بازگشت به برجام است، ولی آزمایش اصلی و واقعی زمانی خواهد بود که بعد از راستی‌آزمایی ثابت شود آمریکا مسیر خود را تغییر داده، سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری‌اش را کنار گذاشته و تروریسم اقتصادی خود علیه ایران را متوقف کرده است.»
در چنین شرایطی و درحالی‌که 5روز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران زمان مانده دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین آغاز می‌شود. آیا این دور نهایی مذاکرات خواهد بود؟ برای پاسخ این سؤال باید دست‌کم یک هفته‌ای منتظر ماند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید