• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 خرداد 1400
کد مطلب : 132961
+
-

پاسخ کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان به‌جامعه راهنمایان گردشگری در ماجرای بیمه آنان

در پی درج گزارشی با عنوان «انحراف در طرح بیمه راهنمایان گردشگری» در روزنامه چهارشنبه 19خردادماه، کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری با ارسال جوابیه‌ای به روزنامه همشهری به اظهارات مطرح شده از سوی علی صدرنیا، رئیس هیأت‌مدیره جامعه راهنمایان گردشگری ایران درخصوص انحراف در طرح بیمه راهنمایان گردشگری کشور پاسخ داد.
این جوابیه بدین شرح است: «پیرو اظهارات کذب و خلاف واقع یکی از راهنمایان گردشگری در مورخ چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ در روزنامه همشهری لازم می‌دانیم مواردی را برای راهنمایان گردشگری کشور شفاف کنیم. بدیهی است کانون حق خود را نسبت به شکایت قضایی علیه کسانی که نشر اکاذیب کرده و می‌کنند محفوظ دانسته و به‌زودی اقدام قانونی انجام می‌دهد. کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور به استناد «ماده ۱۳۱ قانون کار مصوب مجلس شورای اسلامی» تاسیس شده و تنها نهاد ملی و قانونی متولی امور صنفی راهنمایان در کشور است. لذا هرگونه ادعا مبنی بر وجود تشکل ملی موازی کذب محض و ادعای بدون داشتن محمل واقعی قانونی است و چنانچه گروه یا تشکلی تحت هرعنوان ادعایی مبنی بر پشتوانه قانونی برای تصدی امور راهنمایان را دارند، ادله خود را با اشاره به قانون مربوطه بیان فرمایند. همچنین کانون جهت اجرایی شدن «ماده ۲۵ آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری» همکاری حداکثری با وزارت گردشگری جهت تاسیس انجمن‌های حرفه‌‌ای داشته ولی تشکل ملی ذیل این ماده هنوز تشکیل نشده است.»
این کانون افزوده است: «بیمه راهنمایان گردشگری بزرگ‌ترین خواسته این صنف در 2دهه گذشته بود. هیأت مدیره فعلی کانون در 2 سال گذشته با وزارت گردشگری، وزارت کار و مجلس شورای اسلامی تعامل و تبادل اطلاعات مستمر داشته و توانست نمایندگان مجلس را مجاب کند تا از طریق کمیسیون تلفیق، بیمه راهنمایان را به دولت تکلیف کنند. در این راستا هماهنگی صددرصدی با ارکان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر داشته و شخص وزیر و معاونین محترم وزارت گردشگری کمک‌های شایانی جهت اجرایی شدن بیمه در این دولت کردند. گام نهایی برای بیمه نیز باید توسط کانون محقق شود، چراکه هیچ نهادی دارای وظایف و اختیارات مصرح کانون در قانون نیست و ضمن احترام به تلاش همه فعالان در صنعت گردشگری هرگز مؤسسات غیرانتفاعی وجاهت قانونی در پیگیری مطالبات صنفی را نداشته و ندارند. از سوی دیگر براساس قانون ششم توسعه دولت مکلف است تا برون سپاری امور تصدی به تشکل‌های قانونی را عملیاتی و تفویض نماید و صرفا جایگاه نظارتی خود را حفظ کرده و از فساد و خطا جلوگیری کند. در همین راستا سال گذشته درخواست جلسه با وزارت گردشگری داده شد و شاخصه‌های مدنظر در راستای پالایش و احصاء 13 هزار به 2هزار راهنمای فعال تعریف شد. بر همین اساس شاخصه‌ها توسط معاون محترم گردشگری به استان‌های کشور ابلاغ و افراد مشمول با هماهنگی تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای استانی شناسایی شدند. همزمان کانون، به‌عنوان تنها نهاد ملی برآمده از ۲۲ انجمن صنفی در استان‌های کشور اقدام به عقد تفاهمنامه‌ای با سازمان تامین اجتماعی کرد تا بتواند به‌عنوان کارگزار نقش واسطه را در این مهم ایفا کند. خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر و رفع موانع در خرداد امسال و در پایان دولت تدبیر و امید اجرای بیمه راهنمایان با کمک دولت برای نخستین بار محقق شد. این مهم یک دستاورد مشترک و نمونه عالی از تعامل موفق 3 رکن مذکور محسوب می‌شود.»
کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری در جوابیه خود اعلام کرد: «متأسفانه به محض اجرایی شدن بیمه، مطالب خلاف واقع توسط افراد غیرمسئول در فضای مجازی ازجمله در روزنامه همشهری مطرح شد که منجر به تشویش اذهان برخی همکاران گرامی شد. لذا بیان مطالب زیر برای شفافیت اذهان ضروری است:
۱. ملاک صدور معرفی نامه صرفا دارا بودن شرایط مشمولیت است و فعال و غیرفعال بودن ملاک نیست چراکه در یک سال و نیم گذشته ۹۸ درصد راهنمایان گردشگری کشور به‌واسطه مواجهه با بحران‌های اجتماعی، سیاسی و شیوع کرونا غیرفعال هستند.
۲. هیچ‌یک از انجمن‌های استانی زیرمجموعه کانون حق تحمیل عضویت برای صدور معرفی‌نامه را نداشته و طی دستورالعمل صادرشده از طرف کانون به انجمن‌های زیرمجموعه گام‌های ۹گانه در راستای بیمه راهنمایان شفاف تشریح شده است. بنابراین چنانچه فردی با اجبار عضویت مواجه شد بلافاصله با شماره ۰۲۱۶۶۰۰۶۰۵۵ برای رسیدگی به شکایات مربوط به بیمه کانون تماس و تخلف مربوطه تشکل استانی را گزارش دهد. در ضمن تا این لحظه هیچ شکایتی مبنی بر این موضوع دریافت نشده است.
۳. وزارت گردشگری لیست راهنمایان گردشگری مشمول را در اختیار سازمان تامین اجتماعی گذاشته و لیست راهنمایان معرفی شده به سازمان تامین اجتماعی با لیست سازمان مطابقت دارد. سازمان تامین اجتماعی نیز مسئول مطابقت این لیست است و چنانچه فردی به‌واسطه شروط سنی، داشتن رابطه مزدبگیری و یا عدم‌مشمولیت با توجه به دیگر شاخصه‌های توافق شده با وزارت گردشگری بیمه شده باشد، از لیست حذف خواهد شد و بیمه وی توسط سازمان تأمین اجتماعی لغو می‌شود.
۴. کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری «پروژه بیمه راهنمایان با حمایت دولت» را طراحی، مدیریت و پیگیری صددرصدی کرده و هیچ نهاد خصوصی دیگری اقدام عملی در این خصوص انجام نداده که امروز مطالبه‌گر باشد. اما کانون وظیفه خود می‌داند بدون اولویت دادن به اعضا، تمامی راهنمایان کشور که مشمول این قانون هستند بیمه شوند چرا که پوشش بیمه را حق مسلم همکاران خود و هر شهروند ایرانی می‌داند.
۵. تا این لحظه بالغ بر ۶۰۰ راهنمای گردشگری نسبت به دریافت معرفی‌نامه اقدام کرده‌اند. در فاز اول با هزار نفر برای مدت 3‌ماه بیمه‌پردازی راهنمایان با کمک دولتی اجرایی می‌شود. همچنین با نامه‌نگاری‌های انجام شده با وزارت گردشگری پیگیر تخصیص بودجه ۱۴۰۰ برای ۲ هزار راهنما هستیم.
۶. کانون در حال رصد اخبار خلاف واقع از فعالیت‌های خود است و در اسرع وقت نسبت به نشر اکاذیب اقدام قضایی خواهد شد.
۷. طی 2 هفته گذشته تعداد قابل توجهی از راهنمایان و اعضای سابق هیأت مدیره جامعه راهنمایان که تا اردیبهشت امسال با توافقنامه جامعه راهنمایان بیمه بوده‌اند با مراجعه به کانون، فرم درخواست بیمه خود را ارائه دادند. این همکاران بدون پرداخت حق عضویت به تشکل صنفی استانی و کمتر از یک هفته از طریق کانون مشمول بیمه حمایتی راهنمایان شدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید