• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13281
+
-

اوراق پیش فروش سکه در راه بورس‌کالا

با توافق انجام شده در شورای بورس، قرار است از این پس، پیش فروش سکه به شکل عرضه اوراق گواهی سپرده در بورس کالا انجام ‌شود

بورس‌کالا
اوراق پیش فروش سکه در راه بورس‌کالا

شورای بورس در آخرین نشست خود که با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد بر سر اجرای طرحی به توافق رسید که بر اساس آن قرار است از این پس پیش فروش سکه با استفاده از اوراق گواهی سپرده در بورس کالا انجام شود.

به گزارش همشهری، افزایش شدید قیمت سکه مقام های مسئول و مدیران اجرایی را سرانجام به این فکر انداخت که از ابزارهای مالی برای پوشش نوسان های قیمت سکه استفاده کنند. پیش‌تر رئیس سازمان بورس به صورت تلویحی اعلام کرده بود، طبق توافق انجام شده با بانک مرکزی قرار است پیش فروش سکه در بورس کالا انجام شود. شاپور محمدی اشاره‌ای به اینکه این کار با چه روشی انجام می شود نکرده بود. ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی هم در روزهای اخیر از احتمال آغاز اجرای یک طرح تازه در بازار سکه خبر داده و گفته؛ ممکن است در آینده طرح حراج سکه را داشته باشیم.



توقف پیش‌فروش سکه در بانک‌ها

در چند روز اخیر طرح پیش فروش سکه، که به‌گفته رئیس کل بانک مرکزی برای کنترل حباب قیمت سکه از اواخر سال قبل آغاز شده بود، به‌تدریج متوقف شده است. در آخرین نمونه پیش‌فروش سکه با سررسید های 3ماهه در شعب بانک ملی از دیروز عملا انجام نمی‌شود. آمارهای غیر‌رسمی نشان می‌دهد با پیش فروش سکه‌های عرضه شده در شبکه بانکی عملا  2.5‌میلیون سکه با سررسید یک‌ماه، به قیمت یک‌میلیون و  590‌هزار تومان فروخته شده که وزن آن معادل 18‌تن طلای خالص بوده است؛ یعنی بانک مرکزی فقط در طول یک‌ماه 525 میلیارد تومان رانت در بازار توزیع کرده است.



جزئیات پیش فروش سکه در بورس کالا

آنطور که رئیس سازمان بورس هفته قبل اعلام کرده قرار است معاملات سکه در بورس‌کالا متمرکز شده و پیش فروش سکه به‌جای سیستم بانکی در بورس‌کالا انجام شود. شاپور‌محمدی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور مسئولان بانک مرکزی برگزار شده، گفت: در جلسه‌ای که با حضور مدیران بانک مرکزی برگزار شد، مقرر شد، معاملات پیش فروش سکه از طریق بورس‌کالا انجام شود. اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد این توافق در آخرین نشست شورای بورس و در حضور مقامات ارشد اقتصاد ایران انجام گرفته است. براساس این طرح که در شورای بورس به تایید اعضا رسیده از این پس پیش‌فروش سکه از طریق اوراق گواهی سپرده در بورس کالا انجام می شود.



     گواهی سپرده سکه چیست؟
 
گواهی سپرده سکه اوراق بهاداری است که نشان دهنده مالکیت خریدار بر تعداد معینی سکه است و قیمت آن در همان روز خرید مشخص می‌شود و خریدار می‌تواند آن را در سررسید مشخص در آینده دریافت کند. این کار از یک طرف به خریداران این امکان را می‌دهد که سکه آینده را به قیمت امروز بخرند و از طرف دیگر ابزاری است که اجازه می‌دهد منابع در اختیار بانک مرکزی که سکه را ضرب می‌کند قرار بگیرد. در عین حال با فروش سکه از طریق گواهی سپرده قیمت‌ها در بازار نقد از نوسان کمتری برخوردار می‌شود چرا که مقدار عرضه کالا در همه دوره ها مشخص است. گواهی سپرده جوان‌ترین و در عین حال از مهم‌ترین ابزارهای بازار‌های مالی در دنیاست که اخیرا کاربرد های زیادی پیدا کرده است. در حال حاضر ابزار های متنوع زیادی در بازار سرمایه ایران مانند اوراق سلف، اوراق آتی(فیوچرز)،اوراق مشتقه و گواهی سپرده مورد استفاده قرار می‌گیرد که در سال‌های گذشته کمک زیادی به سیستم تامین مالی شرکت ها و تولید‌کننده‌ها کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید