• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 20 خرداد 1400
کد مطلب : 132769
+
-

سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای ابلاغ کرد

اعلام مالیات قطعی اصناف


سازمان امور مالیاتی، در بخشنامه‌ای مالیات قطعی برای برخی صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال 99را ابلاغ کرد تا هم دریافت مالیات‌ها آسان شود و هم اینکه جلوی ناهماهنگی‌ها در سراسر کشور گرفته شود.
به گزارش همشهری، براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، مشاغلی که میزان فروش کالاها و خدمات آنها در سال گذشته تا مبلغ 16میلیارد و 200میلیون تومان بوده، حداکثر تا پایان خرداد ماه می‌توانند براساس میزان مالیات تعیین شده به پرداخت مالیات اقدام کنند.  همچنین آن دسته از مشاغلی که مشمول معافیت مالیاتی با نرخ صفر باشند، به شرط حفظ ضوابط معافیت یا نرخ صفر مالیاتی، تنها موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند و اگر اظهارنامه را تکمیل و ارسال نکنند، معافیت مالیاتی آنها لغو خواهد شد.

جدول مالیات
صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی تا 30میلیون ریال، میزان مالیاتی پرداختی آنها همانند سال 98خواهد بود و مالیات آنها افزایش نمی‌یابد. افزون بر این، صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی از 30تا 60میلیون ریال هم باید 4درصد بیشتر از مالیات پرداختی سال 98پرداخت کنند و میزان افزایش مالیاتی صاحبان کسب‌وکاری که مالیات قطعی آنها در سال 98بین 60میلیون تا 120میلیون ریال بوده، 8درصد بیشتر از مالیات سال 98خواهد بود. سازمان امور مالیاتی میزان افزایش مالیاتی کسانی را که میزان مالیات پرداختی آنها در سال 98بالای 120میلیون ریال بوده 12درصد برای سال 99افزایش داده و تأکید می‌کند مالیات دهندگانی که میزان فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال 1399بیش از مبلغ 16میلیون و 200هزار ریال باشد مکلف به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات متعلق با رعایت مقررات مربوط هستند.

تقسیط مالیات
براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، درخصوص صاحبان مشاغلی که امکان پرداخت مالیات مقطوع را به‌صورت یکجا تا پایان خرداد‌ماه سال ۱۴۰۰ نداشته باشند، مالیات مقطوع آنها حداکثر تا 5‌ماه به‌صورت مساوی تقسیط می‌شود و پرداخت نشدن مالیات در موعد مقرر، مشمول جریمه خواهد بود. همچنین اگر اسناد و مدارکی به‌دست سازمان امور مالیاتی برسد که مشخص شود مجموع فروش کالا و ارائه خدمات مالیات‌دهندگان در سال 1399بیش از مبلغ ابرازی به‌عنوان فروش کالا و خدمات و سایر درآمدها بوده، مشروط به اینکه مجموع درآمد آنها از حد تعیین شده بیشتر باشد، نسبت به محاسبه و حسب مورد مطالبه مابه‌التفاوت مالیات متعلقه اقدام خواهد شد. سازمان امور مالیاتی می‌گوید :صاحبان مشاغلی که سال 1399نخستین سال فعالیت آنها بوده است، مشمول برخورداری از مفاد این دستورالعمل نخواهند بود و لذا مکلف به انجام تکالیف قانونی ازجمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر هستند.

مالیات سکه
همچنین تمام صاحبان مشاغلی که علاوه بر فعالیت اصلی خود نسبت به خرید سکه از بانک مرکزی اقدام و سکه‌های خریداری شده را در طول سال 1399دریافت کرده‌اند، برای پرداخت مالیات سکه می‌بایست به‌صورت مجزا و براساس دستورالعمل صادره در ارتباط با تعیین میزان مالیات سکه اقدام کنند.

مالیات کرونا زده‌ها
سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه برخی از صنوف، مانند تالارها که بعضاً تا اواسط ماه پیش هم تعطیل بوده‌اند، معتقداست: به‌دلیل اینکه در شرایط کرونا فعالیتی نداشته‌ یا اساساً تعطیل بوده‌اند می‌بایست از مالیات معاف شوند، گفت: با توجه به اینکه زمان به نسبت طولانی از خرداد ‌ماه را از دست داده‌ایم و بخشنامه مالیات با تأخیر ابلاغ شده، درخواست کرده‌ایم زمان تسلیم اظهارنامه تمدید شود. او تأکید کرد: همچنان در حال پیگیری هستیم و امیدواریم مسئولان سازمان مالیاتی به این نکته توجه کنند؛ زیرا در فرصت باقی مانده تا پایان خرداد ‌ماه تراکم جمعیت برای تسلیم اظهارنامه یا تکمیل فرم مالیاتی موضوع تبصره ماده ۱۰۰ می‌تواند آزاردهنده باشد و با توجه به شرایط کرونایی که وجود دارد و بسیاری از مسئولان واحدهای صنفی درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر هستند؛ مصرانه درخواست داریم که فرصت تسلیم اظهارنامه تمدید شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید