• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 20 خرداد 1400
کد مطلب : 132762
+
-

وزیر نیرو نسبت به تبعات افزایش فشار بر شبکه برق و گرمای شدید هفته آینده هشدار داد

دوراهی کاهش مصرف یا خاموشی

دوراهی کاهش مصرف یا خاموشی


در شرایطی که کل ظرفیت واقعی تولید برق ایران 54هزار مگاوات در روز است، پیش‌بینی می‌شود ظرف روزهای آینده میزان تقاضا و مصرف برق به 60هزار مگاوات برسد، حال 2راه پیش روی همه قرار دارد، کاهش مصرف یا کنار آمدن با خاموشی‌ها در تابستان داغ.
دیروز مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق اعلام کرد: احتمال خاموشی در هفته آینده زیاد است. با این هشدار به‌نظر می‌رسد پس از پایان برگزاری مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، وزارت نیرو گزینه خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده را روی میز خود قرار خواهد داد، مگر اینکه جمع‌آوری ماینرهای رمزارز، کنترل مصرف و افزایش حداکثری ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها بتواند جلوی خاموشی‌ها را بگیرد.
به گزارش همشهری، سخنگوی صنعت برق می‌گوید: صنعت برق فقط امکان تولید ۵۴ هزار مگاوات برق را در زمان اوج(پیک) مصرف دارد، در نتیجه اختلاف بین ارقام مصرف و تولید برق باید با مدیریت مصرف جبران شود. به‌گفته رجبی مشهدی، با توجه به اینکه مطابق با اطلاعات هواشناسی در هفته آینده گرمای بسیار قابل توجه و پایداری در کشور حاکم خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف برق از مرز هشدار عبور کند و به نقطه بحرانی برسد.
در شرایطی که شرکت توانیر اعلام کرده؛ شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع در سراسر کشور، خود را برای شرایط تنش دمایی، در هفته آینده که باعث افزایش شدید مصرف خواهد شد، آماده می‌کنند، همایون حایری، معاون وزیر نیرو تأیید کرد: براساس پیش‌بینی‌ها، در هفته آینده میانگین دمای هوا 1.4درجه افزایش خواهد یافت و در شرایط تنش دمایی و افزایش مصرف برق قرار خواهیم گرفت.

توضیحات وزیر نیرو
همزمان، دیروز رضا اردکانیان، وزیر نیرو در جمع خبرنگاران، بار دیگر تأکید کرد: گرمای زودرس، کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی، استخراج رمز ارزها و تأخیر در برنامه تعمیرات نیروگاهی، عمده علت‌های خاموشی‌هاست.
به‌گفته اردکانیان، ظرفیت تولید در کل نیروگاه‌های ایران 85هزار مگاوات برق است، اما به‌دلیل عمر نیروگاه‌ها و فرسودگی آنها و وضعیت دمای هوا، خروجی واقعی برق نیروگاه‌ها 60هزار مگاوات خواهد بود، البته به شرطی که همه سدها پر از آب باشد و همه نیروگاه‌های حرارتی هم در مدار تولید باشند.
او تأکید کرد: ۷۳ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده حرارتی در ایران وجود دارد، اما ظرفیت عملی این نیروگاه‌ها با توجه به مسئله عمر نیروگاه‌ها و فرسودگی آنها و همچنین با توجه به وضعیت دما و ارتفاع محل استقرار نیروگاه نسبت به سطح دریا، با کاهش توان خروجی مواجه است. بر این اساس در بهترین حالت حداکثر توان خروجی از ۷۳ هزار مگاوات نصب شده در نیروگاه‌های حرارتی، ۵۰ هزار مگاوات است. به‌گفته وزیر نیرو، اگر توان تولید ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های برقابی را به توان تولید نیروگاه‌های حرارتی اضافه کنیم، حداکثر توان تولید برق به ۶۰ هزار مگاوات می‌رسد، البته این ظرفیت وقتی به حداکثر می‌رسد که همه سدها پر باشند و همه واحدهای حرارتی نیز در مدار باشند.

احتمال فروپاشی شبکه برق یا بلاک اوت
احتمال فروپاشی شبکه برق یا «بلاک اوت» موضوعی است که دیروز وزیر نیرو احتمال وقوع آن را بعید ندانست و گفت: برنامه خاموشی احتمالی منتشر می‌شود؛ زیرا اگر محاسبات ما برای همکاری با بخش‌های فعال در صنعت و معدن و دیگر حوزه‌ها جواب ندهد، چاره‌ای جز خاموشی نداریم. او با اشاره به اهمیت پایداری شبکه برق هشدار داد: اگر شرکت مدیریت شبکه برق شرایط را به‌گونه‌ای برآورد کند که احتمال فروپاشی شبکه برق کشور وجود داشته باشد، بی‌درنگ نسبت به اعمال خاموشی موضعی اقدام خواهد کرد و این ارتباطی با خاموشی کامل ندارد.
به گزارش همشهری، اظهارنظر تازه وزیر نیرو در شرایطی بیان شده که امکان بهره‌گیری از برخی ظرفیت نیروگاه‌های برقابی و حرارتی به‌دلیل کم‌آبی و قرار داشتن در فصل تعمیرات وجود ندارد، به همین دلیل وزارت نیرو، به دستور دولت، تلاش می‌کند تا برق واحدهای غیرقانونی و حتی مجاز استخراج رمز ارزها را قطع کند. گام دیگر وزارت نیرو تلاش برای واردات برق از کشورهای همسایه ازجمله آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان است، به‌گفته اردکانیان، مذاکرات برای واردات برق از این کشورها به نتیجه رسیده است.

جمع‌آوری ماینرها و قطع برق ادارات
در شرایطی که شبکه برق احتمالا در روزهای آینده وارد دوره‌ای از بحران خواهد شد، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از اجرای برنامه‌ای ویژه‌ و از عزم جدی این شرکت در مبارزه با تولید‌کنندگان غیرمجاز ارز‌های دیجیتال خبر داد. حسین صبوری گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان اردیبهشت سال‌جاری، ۱۸۳ مزرعه بزرگ تولید غیرمجاز ارز دیجیتال با ۱۱ هزار دستگاه ماینر کشف و شناسایی شده است.به‌گفته او، یک مرکز بزرگ تولید رمز ارز که میزان توان مصرفی لحظه‌ای آن ۶.۳ مگاوات بود، شناسایی و جمع‌آوری شده است.
در کنار اینها، اعلام شده، شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ تا تاریخ 18خرداد امسال، برق 300دستگاه اجرایی پرمصرف، ازجمله تعدادی از ساختمان‌های اداری متعلق به دستگاه‌هایی همچون هواپیمایی ماهان، نفت فلات قاره، موزه فرش ایران، بانک‌های سامان، تجارت، سپه، کشاورزی، ملی و صادرات، دانشگاه مالک اشتر و سازمان میراث فرهنگی را قطع کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید