• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 20 خرداد 1400
کد مطلب : 132757
+
-

ساماندهی دکل‌ها کار فنی و پیچیده‌ای است


محمدرضا مومنی ـ مدیرعامل شرکت ارتباطات مشترک شهر تهران

دکل‌های مختلفی در تهران وجود دارد که بخش زیادی از آنها توسط اپراتورها نصب شده‌اند. این دکل‌ها اطلاعاتشان ثبت و پس از تشکیل پرونده، فرایند صدور مجوز آنان طی شده و به‌صورت قانونی نصب شده‌اند. تعدادی از دکل‌ها هم مربوط به ارگان‌ها، بانک‌ها و نهادهایی هستند که عمدتا مقید به گرفتن مجوز نیستند هر چند که الزام دارند. چنین دکل‌هایی سبک هستند و به‌طور شبانه نصب می‌شوند و درصورتی که شهربانان شهرداری با چنین مواردی مواجه شوند از این اقدام جلوگیری می‌کنند. در هر صورت با توجه به موضوعات شهری و سلامتی برای جلوگیری از رشد قارچ‌گونه دکل‌ها باید نظارت‌های سختگیرانه‌تری در صدور مجوز نصب آنها اعمال شود. به واقع یکسان‌سازی‌ روند نصب برای تمامی دکل‌ها سبب می‌شود اطلاعات مربوط به آنها دقیق‌تر شود چرا که امروز آمار دقیقی از تعداد دکل‌ها در پایتخت وجود ندارد. البته پویا بودن شبکه اپراتورهای همراه بی‌تأثیر نیست، چون گاهی اوقات جمع‌آوری و در برخی  موارد هم جابه‌جا می‌شوند و البته در بعضی از مواقع هم به‌دلیل تغییر تکنولوژی و ظرفیتی که باید روی شبکه ایجاد شود، دکل‌ها تجمیع می‌شوند، آمار دقیقی از دکل‌های پایتخت موجود نیست. 
اگر به‌طور کلی بخواهیم آمار ارائه دهیم می‌توان گفت اپراتورهای همراه حدود 4200تا 4300سایت دارند که 15درصد آنها مشترک است و از این‌رو 3700تا 3800دکل اپراتورهای مخابراتی در تهران وجود دارد. براساس ضوابط نصب که مصوبه سال 94شورای شهر است در نصب تمامی دکل‌ها باید برخی از پارامترهای مربوط به ویژگی‌های مهندسی دکل ازجمله ایستایی و استحکام و ویژگی‌های مکان نصب ازجمله رعایت فاصله استاندارد از خانه، پنجره و مراکز حساس جمعیتی، انجام شود که در این پارامتر به موضوع سلامت شهروندان هم توجه شده است. برای رعایت همه ضوابط کارگروه صدور مجوز تشکیل شده است که نمایندگانی از شهرسازی و معماری، حقوقی و محیط‌زیست و سلامت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حضور دارند و درصورت تأییدیه کارشناسان مجوز نصب دکل صادر می‌شود. در حقیقت شهرداری تابع مصوبات تعیین شده است و مرجع رسمی هر چه اعلام کند فصل‌الخطاب خواهد بود و از این‌رو مدیریت شهری به دغدغه شهروندان درخصوص تشعشعات دکل‌ها هم بی‌تفاوت نبوده و نیست و مجوز برای نصب دکل‌ها سختگیرانه انجام می‌شود. همچنین دکل‌هایی هم که از گذشته نصب شده‌اند پایش می‌شوند و نماینده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در کارگروه صدور مجوز حضور دارد، میزان تشعشعات را اندازه‌گیری و برای سازمان انرژی اتمی ارسال می‌کند و نتایج آنالیز می‌شوند و اگر بیش از حد استاندارد باشد به شرکت بهره‌بردار اخطار داده می‌شود. در این دوره مدیریت شهری تنها 5دکل مشکل داشتند که جدی نبوده و نیاز به بهینه‌سازی‌ داشتند که توسط شرکت مربوطه اقدامات بهینه‌سازی‌ انجام و مشکل مرتفع شده است. 
اشباع تهران از دکل‌ها و جمع‌آوری و ساماندهی آنها هم موضوع دیگری است که زیاد شنیده می‌شود و مردم و برخی مسئولان انتظار دارند این کار در اسرع وقت انجام شود اما نکته مهم این است که از نصب دکل‌های مخابراتی بیش از 2 دهه می‌گذرد و  به‌دلیل ساخت و سازهای انجام شده در تهران محیط پیرامونی اکثر دکل‌ها تغییر کرده است و از این‌رو نیاز به بازنگری دارند. شورای شهر هم در این خصوص مصوبه‌ای دارد مبنی بر پایش سالانه دکل‌ها و اینکه شهرداری مکلف شده تا بازدید دوره‌ای از دکل‌ها داشته باشد و اگر ضوابط تغییر کرده بود به شرکت مربوطه تذکر دهد یا اقدام به جمع‌آوری و جابه‌جایی آنها کند. ساماندهی دکل‌ها در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و اقدامات هم شروع شده است اما نمی‌توان این کار را یک دفعه و در کوتاه‌ترین زمان انجام داد. خاموشی یک دکل سبب ایجاد اختلال در ارتباطات هزاران نفر می‌شود و تعدادی از آنها هاب یا مادر هستند و دکل‌های همجوار را پشتیبانی می‌کنند که درصورت خارج کردن آنها از مدار بخش زیادی از شهر دچار اختلالات مخابراتی می‌شود. بنابراین ساماندهی دکل‌ها کاری بسیار پیچیده و فنی است و نباید اقدامات عجولانه انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید