• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 20 خرداد 1400
کد مطلب : 132755
+
-

آیین بهره‌برداری از پروژه‌های مدیریت شهری منطقه ۲۰ با حضور شهردار تهران و رئیس و تعدادی از اعضای شورای شهر برگزار شد

توسعه قلمروی عمومی در شمسه ری

شهر
توسعه قلمروی عمومی در شمسه ری


محمد سرابی ـ خبرنگار

 میدانگاه شمسه درست در فاصله 2بنای تاریخی برج طغرل و آرامگاه شیخ صدوق قرار گرفته است و با نهر‌، حوض و فواره‌های سنگی، باغ‌های ایرانی را به‌خاطر می‌آورد. ساخت این میدانگاه 5550مترمربعی از تیرماه سال پیش آغاز شده بود. پیاده‌راه جاده بی‌بی شهربانو، آبنمای شرق حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و چندین پروژه دیگر شهرری که با حضور مدیران شهری به بهره‌برداری رسید، بخشی از طرح‌های محلی است که در منطقه 20تهران به پایان رسیده‌اند و قسمتی از آنها در محور تاریخی فرهنگی ری قرار می‌گیرد.
شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های مدیریت شهری منطقه ۲۰ گفت: نقش ری در توسعه تمدن بشری بی‌بدیل است و بیشتر از روی زمین، زیر زمین آثار تاریخی دارد. باید این گوهر تاریخی را مطابق با ارزش‌هایی که دارد، معرفی کنیم. محور فرهنگی تاریخی ری یکی از موضوعات مهم طرح جامع تهران است که یکی از طرح‌های موضوعی و موضعی تهران را به‌خود اختصاص داده است. پیروز حناچی که بازدید خود را از پیاده‌راه کوه بی‌بی‌شهربانو آغاز کرده بود، گفت: در همه نقاط شهر تهران پروژه‌های توسعه محله‌ای تعریف شده و ۲هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ و در سال ۱۴۰۰ نیز بیشتر از این رقم اعتبار برای این پروژه‌ها درنظر گرفته شده است. ویژگی این پروژه‌ها ریزمقیاس بودن آنهاست که مستقیما محلات را هدف قرار می‌دهد و مردم نتایج آن را حس می‌کنند و با زندگی روزمره آنان سروکار دارد. توسعه و ارتقای فضای سبز و توسعه قلمروی عمومی در این پروژه‌ها لحاظ می‌شود و پروژه‌های امروز نیز از این جنس بودند.
او اضافه کرد: پروژه‌هایی نظیر شهرک نفرآباد در جنوب حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و پروژه شمسه از جنس حوزه قلمروی عمومی است که تلاش می‌شود کیفیت محلی و محیطی را افزایش دهد. شهردار تهران با اشاره به آتش‌سوزی هفته گذشته در پالایشگاه ری عنوان کرد: خوشبختانه آتش‌سوزی پالایشگاه ری به خیر گذشت که البته نشان می‌دهد هوشمندی چقدر می‌تواند تأثیر‌گذار باشد. همکاران آتش‌نشان در ساعات اولیه به سرعت در محل حضور پیدا کردند و مانع گسترش آتش شدند؛ درحالی‌که در اوایل آتش‌سوزی امکان نزدیک شدن تا بیش از 300- 200متر به شعله‌ها نبود. حادثه‌ای که در ساعات اولیه کنترل شد، نتیجه اعتبارات ویژه‌ای است که شهرداری و شورا برای تهیه تجهیزات ویژه به سازمان آتش‌نشانی اختصاص دادند و این تجهیزات قبل از شروع تحریم‌های اخیر به‌دست آمد.
او در ادامه با تشکر از زحمات دادستان و رئیس دادگستری ری گفت: کارخانه سیمان ری یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های دوره معاصر بود که توانستیم کنترل آن را به‌دست بگیریم تا در آینده به محرک اقتصادی در منطقه‌۲۰ تبدیل شود.
حناچی یادآور شد: اخیرا دستگاه حفاری مترو به ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی رسیده است. این منطقه از ۲ خط مترو در محدوده شرقی و غربی بهره‌مند می‌شود که امیدواریم مورد رضایت مردم این منطقه قرار بگیرد.
شهردار درباره اقدامات شهرداری برای توسعه حرم عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: توسعه حلقه داخلی حرم برعهده تولیت است که خودشان پیگیری می‌کنند و شهرداری کمک‌کننده است. برای توسعه حلقه بیرونی که خارج از حرم است، شهرداری پروژه‌ای نظیر نفرآباد را اجرا می‌کند. تلاش می‌شود با طراحی و اجرای بموقع این پروژه کیفیت زندگی در منطقه افزایش یابد. شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برای حفاظت از لایه‌های تاریخی ری آیین‌نامه‌ای وجود دارد، گفت: این اقدام جزو مسئولیت‌های سازمان میراث فرهنگی است و شهرداری تهران می‌تواند کمک‌دهنده به دیگر دستگاه‌ها باشد.
حناچی در حاشیه این مراسم درباره کودکان کار گفت: یکی از اقداماتی که شهرداری تهران در مجتمع‌های بهاران انجام داده با محوریت توانمندسازی کودکان کار است. ساماندهی کودکان کار وظیفه اصلی شهرداری نیست، اما شهرداری با زباله‌گردی برخورد می‌کند.
او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس از اتمام دوره مدیریت شهری فعلی در کجا کار خواهد کرد، گفت: من استاد دانشگاه هستم و مأمور به شهرداری آمده‌ام و پس از این دوره دوباره به دانشگاه بازخواهم گشت.

دیپلماسی شهری با هویت تاریخی ری 
رئیس شورای شهر تهران هم در برنامه دیروز گفت: اگر مشکلاتی مانند کرونا و تحریم وجود نداشت، منطقه تاریخی ری با این هویت می‌توانست برای دیپلماسی شهری مؤثر باشد و به جذب گردشگر کمک کند.
محسن هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به ساختمان فروشگاه شهروند در کنار مجموعه «ری لند» که ۲۵سال پیش شروع به‌کار کرده است، گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که در شورای پنجم مطرح شد، حل مشکلات در محلات شهر به جای اجرای مگاپروژه‌ها بود که درنهایت در برنامه توسعه سوم قرار گرفت. هم‌اکنون شهرداران مناطق هم به این مسئله واقف هستند و با علاقه آن را دنبال می‌کنند.
او با اظهار امیدواری از اینکه پروژه‌های محلی در آینده هم ادامه پیدا کند، گفت: ۲خط مترو و ۷ایستگاه در منطقه‌۲۰ طراحی شده که ۳ایستگاه آن افتتاح شده و سایر ایستگاه‌ها نیز در اولویت تکمیل قرار دارند.

۱۲۰ طرح شهری  تکمیل شد
فرهاد افشار،شهردار منطقه ۲۰ تهران:   در راستای ارتقای سرانه‌های فرهنگی، ورزشی، خدماتی، عمرانی و ترافیکی، ۱۲۰طرح شاخص و کوچک‌مقیاس شهری از قبیل احداث بوستان و فضای سبز، فضاهای ورزشی، تعریض معابر و اقدامات ترافیکی، پیاده‌رو‌سازی‌، احداث پل‌های عابرپیاده، زیباسازی شهری، طرح‌های مشارکتی با اعتبار هزار و ۸۸۰میلیارد ریال تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. طرح‌های پیاده‌راه بی‌بی شهربانو، احداث میدان امام هادی(ع)، احداث آبنمای شرق حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، احداث خیابان کامل تهران در بلوار شهدای ایرانیت و پروژه مشارکتی راه سبز ری‌لند بخشی از این طرح‌ها هستند. از نظر پیشرفت اجرایی پروژه‌های کوچک‌مقیاس، این منطقه رتبه اول را در بین مناطق ۲۲گانه شهر تهران دارد.

۳۵ هکتار از بافت فرسوده تهران در منطقه۲۰ قرار دارد
کاوه حاجی‌علی‌اکبری ،مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران: بافت فرسوده تهران ۴۵۰۰هکتار است که ۷درصد از مساحت و ۱۸درصد از جمعیت تهران را شامل می‌شود. ۳۵ هکتار از بافت فرسوده تهران در منطقه ۲۰ قرار دارد. از سال ۱۳۹۶ نوسازی بافت فرسوده به‌ویژه در تأمین خدمات و ارتقای قلمروی عمومی در برنامه شهرداری قرار گرفت و میزان بودجه‌ آن حدود ۱۵برابر افزایش پیدا کرد. با اقدامات انجام شده حدود ۵۰درصد از پلاک‌های مسکونی تهران نوسازی شده است و در سال گذشته حدود ۸۰۰ هکتار از محدوده بافت فرسوده تهران که پیش از این در شمار بافت فرسوده نیامده بود، به مجموع بافت فرسوده اضافه شد. عملیات اجرایی میدانگاه شمسه با مساحت ۵۵۰۰ مترمربع در سال ۱۳۹۹ آغاز شد و دیروز به بهره‌برداری رسید. به‌زودی میدانگاه ارامنه در محله دولاب منطقه ۱۴ افتتاح می‌شود. همچنین 2میدانگاه بریانک و دریافت نیز در مناطق ۱۰ و ۱۸ تا 2‌ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. بازآفرینی کارخانه سیمان ری، تعیین‌تکلیف ۵۵۰ هکتار از محور فداییان اسلام و اراضی اطراف آن و همچنین تهیه طرحی بر مبنای معماری ایرانی اسلامی در محله نفر آباد ازجمله اقداماتی است که در منطقه ۲۰ در 3سال گذشته انجام گرفته است.

ری‌لند نمونه طرح تهران بیدار است 
حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران، ری، تجریش و شمیرانات: امروز توسعه شهری در دنیا براساس انسان‌محوری است و اینکه انسان‌ها چطور در شهر راحت تردد می‌کنند یا فضاهای انسانی چقدر برای تفریح و گردش مردم مناسب است. میدانگاه شمسه کمتر از یک سال پیش کلنگ‌زنی شد و اکنون به بهره‌برداری رسیده است. ۵هزار مترمربع معماری فاخر ایرانی اسلامی در مقابل بقعه شیخ صدوق و برج طغرل کار خیلی سختی بود، ولی انجام شد تا در اختیار مردم خوب محله شیخ صدوق قرار گیرد. پروژه‌های شهری این دوره در شرایطی اجرا شده است که قیمت‌ها سرسام‌آور افزایش پیدا کرده و در خیلی از پروژه‌ها، پیمانکاران پروژه‌ها را رها می‌کنند تا بیش از این متضرر نشوند، ولی با وجود این ما پروژه‌ها را اجرا کردیم. مرکز تفریحی «ری‌لند» نیز از مکان‌هایی که براساس طرح تهران بیدار و زیست شبانه طراحی شده است. در اینجا شهرداری ریالی هزینه نکرده و با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده است.

   انفجار معدنی در کنار بقعه بی‌بی‌شهربانو

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران پیش از افتتاح پیاده‌راه زیارتگاه بی‌بی‌شهربانو، از این بقعه مذهبی -تاریخی دیدن کرد. محوطه این زیارتگاه که ساخت بنای اولیه آن به عصر سلجوقیان بازمی‌گردد در سال‌های اخیر بازسازی و تسطیح شده است. درست در جنوب این بنای تاریخی برداشت سنگ معدنی با استفاده از مواد منفجره صورت می‌گیرد که در نتیجه این کار بخشی از کوه تراشیده شده است. ساختمان اصلی بقعه با دیوار‌های ضخیم و گنبد مرتفع هنوز پایدار است، ولی به‌گفته متولیان بقعه، هر روز چند انفجار در نزدیکی آن صورت می‌گیرد. از محوطه آرامگاه بی‌بی‌شهربانو می‌توان قسمت عمده شهرری، پالایشگاه و کارخانه سیمان تهران را دید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :