• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 18 خرداد 1400
کد مطلب : 132561
+
-

نسل‌کشی خاموش مسلمانان در چین

جهان‌نما
نسل‌کشی خاموش مسلمانان در چین

سیاست‌های کنترل زاد و ولد در چین احتمالا در 20سال آینده جلوی تولد 2.6تا 4.5میلیون کودک مسلمان را در منطقه سین‌کیانگ خواهد گرفت.
به گزارش رویترز، براساس تحقیقات یک پژوهشگر سرشناس آلمانی، این رقم معادل یک‌سوم زاد و ولد پیش‌بینی شده در این منطقه در این بازه زمانی است.
اطلاعات رویترز، نتایج یک گزارش منتشر نشده پیشین را هم که توسط مقامات دولتی چین و محققان دانشگاهی این کشور انجام شده و هدف آن بررسی تأثیرات سیاست‌های کنترلی چین در مسئله نرخ زاد و ولد در سین‌کیانگ بوده، شامل می‌شود. براساس آن تحقیقات که نتیجه‌اش به‌صورت عمومی منتشر نشده، سیاست‌های دولت چین نرخ زاد و ولد را در منطقه سین‌کیانگ بین سال‌های 2017تا 2019میلادی، 48.7درصد کاهش داده است.
تحقیقات آدریان زنز، پژوهشگر سرشناس آلمانی در حالی منتشر می‌شود که کشورهای غربی بیشتری خواستار تحقیق درباره نسل‌کشی احتمالی مسلمانان در سین‌کیانگ شده‌اند. چین به‌شدت این اتهام‌ها را رد کرده است.
این نخستین بار است که پیامدهای سیاست‌های کنترل زاد و ولد چین در درازمدت روی جامعه مسلمانان سین‌کیانگ بررسی می‌شود. گروه‌های حقوق بشری، محققان و برخی ساکنان منطقه گفته‌اند که این سیاست‌ها شامل محدودیت جدید تولد نوزاد در میان اویغورها و دیگر اقلیت مسلمان، انتقال کارگران به دیگر مناطق و محبوس‌کردن حدود یک میلیون اویغور در شبکه‌ای از کمپ‌های دولتی است.
زنز به رویترز گفته است: «این پژوهش‌ها و تحلیل‌ها هدف اصلی چین از برنامه‌های بلندمدت برای جمعیت اویغورها را نشان می‌دهد.»
دولت چین به‌صورت رسمی هیچ هدفی برای کاهش جمعیت اویغورها و دیگر اقلیت‌های مسلمان چین اعلام نکرده است. با این حال زنز، براساس داده‌های زاد و ولد، نسبت نژادی و پژوهش‌های جمعیت‌شناختی محققان و مقامات چینی، تخمین زده است که این سیاست‌ها در نهایت باعث افزایش جمعیت نژاد چینی هان، از 8.4درصد به 25درصد خواهد شد.
چین پیش‌تر گفته است کاهش نرخ تولد اویغورها در این منطقه، به‌خاطر اعمال کامل سیاست‌های منطقه‌ای زاد و ولد و همینطور افزایش شاخص‌های سطح زندگی مردم ازجمله افزایش سرانه درآمد آنها بوده است.
وزارت خارجه چین با اشاره به این مسئله گفته است که کاهش نرخ زاد و ولد بین سال‌های 2017تا 2019«بازتاب شرایط واقعی» این منطقه نیست و نرخ تولد در میان مسلمانان همچنان از نژاد هان بیشتر است.
زنز که پژوهشگری مستقل در «بنیاد یادبود قربانیان کمونیسم» در واشنگتن است، پیش‌تر هم به‌خاطر تحقیقات خود درباره رفتار دولت چین با مسلمانان در سین‌کیانگ، به‌شدت مورد انتقاد پکن قرار داشته است. در واقع گفته می‌شود او کسی است که دنیا را با وضعیت اقلیت مسلمان در سین‌کیانگ آشنا کرده است.
وزارت خارجه چین زنز را متهم کرده است که با داده‌هایش مردم را گمراه می‌کند و در پاسخ به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره تحقیقات اخیر او گفته که لازم نمی‌بیند که به دروغ‌های او پاسخ بدهد.
پژوهش اخیر زنز بعد از بررسی، برای چاپ در فصلنامه پژوهشی «مطالعات آسیای مرکزی» تأیید شده است.
رویترز هم اعلام کرده است که تحقیقات زنز را با بیش از 10 نفر از کارشناسان تحلیل جمعیت و سیاست‌های جلوگیری از زاد و ولد و وکلای بین‌المللی حقوق بشر به اشتراک گذاشته و همگی آنها محتوای این تحقیقات را از نظر علمی تأیید کرده‌اند.
نتایج این تحقیق درباره کنترل و محدود کردن زاد و ولد در میان مسلمانان در سین‌کیانگ، در تقابل آشکار با سیاست‌های کلان چین در این حوزه قرار دارد.
هفته گذشته، دولت چین اعلام کرد که زوج‌ها می‌توانند به جای 2 فرزند، 3 فرزند داشته باشند. بعد از کنار گذاشتن سیاست تک فرزندی در سال 2016، این بزرگ‌ترین تغییر در سیاست کنترل زاد و ولد در چین به شمار می‌رود. دولت چین، در بیانیه خود در این‌باره به هیچ نژاد خاصی اشاره نکرده است.
وقتی که سیاست دو فرزندی حاکم بود، در مناطق دورافتاده این قانون چندان سختگیرانه رعایت نمی‌شد و اقلیت‌ها می‌توانستند 3 فرزند هم داشته باشند. با این حال به‌نظر می‌رسد این سهل‌گیری حالا علیه اویغورها و مسلمانان در سین‌کیانگ به‌کار گرفته شده و براساس تحقیقات جداگانه‌ای که آدریان زنز انجام داده، جرم تعدادی از مسلمانانی که در کمپ‌های دولتی در کاراکاکس در جنوب سین‌کیانگ زندانی شده‌اند، نقض قوانین زاد و ولد بوده است.
برخی از مردم اویغور گفته‌اند که اعضای درجه یک خانواده آنها صرفا به‌خاطر اینکه تعداد بیشتری فرزند داشته‌اند در کمپ‌ها زندانی شده‌اند. هرچند مقامات چینی سختگیری‌های جدید را تأیید نکرده‌اند، اما آمارها از ادعاها در این زمینه حمایت می‌کند؛ برای نمونه، نرخ زاد و ولد در میان اقلیت اویغور در سین‌کیانگ در سال 2019میلادی، 50.31درصد کاهش داشته است؛ درحالی‌که این رقم در میان نژاد هان، 19.7درصد بوده است.
زنز در تحقیق خود گفته است که پکن در هدف‌گذاری خود برای کاهش نرخ زاد و ولد در منطقه سین‌کیانگ، انگیزه‌های امنیت ملی داشته است. هدف اصلی چین در نهایت کاهش جمعیت مسلمان در سین‌کیانگ و افزایش جمعیت نژاد اکثریت هان و در نتیجه افزایش وفاداری به حزب حاکم کمونیست در منطقه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید