• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 18 خرداد 1400
کد مطلب : 132547
+
-

خبر/ وداع با تربیت


عبدالله تربیت، نویسنده، مترجم و منتقد پیشکسوت کشور درگذشت.
به گزارش همشهری، تربیت متولد 1324در شهر رشت بود. او که در رشته شیمی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده از دهه 50با نشریات سینمایی به‌عنوان مترجم و منتقد همکاری داشت.
عبدالله تربیت مترجم 2کتاب مهم تئوریک سینمایی به فارسی در دهه60 است. «نشانه‌ها و معنا» در سینما اثر پیتر وولن که تربیت آن را با همکاری بهمن طاهری برای انتشارات سروش ترجمه کرد. «فیلم به‌عنوان فیلم» اثر و.ف. پرکینز که نخستین بار انتشارات ماهنامه سینمایی آن را روانه بازار کتاب کرد. «مثل‌ها و پند‌های هندی»(نارندرا. ک.ستی) از انتشارات خجسته و ترجمه فیلمنامه «مصیبت ژندارک» (کارل تئودور درایر) برای موزه سینما از دیگر کتاب‌های ترجمه عبدالله تربیت است.
همکاری با بهزاد رحیمیان در انتشار راهنمای فیلم سینمای جهان از آخرین فعالیت‌های نوشتاری عبدالله تربیت محسوب می‌شود.

 «بانوی محبوب من»  روی صحنه می‌آید

نمایش «بانوی محبوب من» به کارگردانی گلاب آدینه در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.
به گزارش همشهری، گلاب آدینه در سال۹۷ در نمایش شیرهای خان بابا سلطنه به کارگردانی افشین هاشمی بازی می‌کرد و طی سال‌های ۹۲ تا ۹۷ نیز در نمایش‌های «بیوه‌های غمگین سالار جنگ»، «سیندرلا»‌ و «سه‌گانه اورنگ» حضور داشت. این بازیگر این بار «بانوی محبوب من» را کارگردانی و روی صحنه می‌برد که خودش نیز بازنگری در نمایشنامه آن دارد.
این نمایش براساس فیلم «بانوی زیبای من» به کارگردانی جورج کیوکر و فیلمنامه‌ای از آلن جی لرنر با اقتباس از نمایشنامه «پیگمالیون» اثر جورج برنارد شاو به صحنه می‌رود.
تاکنون حضور نورا هاشمی و کامبیز امینی به‌عنوان بازیگران اصلی این نمایش قطعی شده است و اسامی دیگر بازیگران به‌زودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
داستان این نمایش درباره استاد آواشناسی دانشگاهی است که با دوست زبانشناس خود شرط می‌بندد تا دختر گلفروش و عامی لندنی را تبدیل به بانویی متشخص کند تا در مهمانی‌های اشرافی بدرخشد.
البته به‌گفته مشاور رسانه‌ای این نمایش، تمرینات «بانوی محبوب من» از ۱۸ مرداد سال گذشته آغاز شده و قرار است با حضور ۶۰هنرمند تئاتر و موسیقی در پاییز ۱۴۰۰ در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برود.

این خبر را به اشتراک بگذارید