• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 18 خرداد 1400
کد مطلب : 132510
+
-

آماربازی


1418
سازمان لیگ فوتبال ایران بالاخره بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی درباره بازی سوپرجام 99، تاریخ سی‌ام خرداد را برای این بازی تعیین کرده اما تعیین این تاریخ هم با اعتراض باشگاه پرسپولیس روبه‌رو شده و باز هم مشخص نیست این بازی در تاریخ مذکور انجام می‌شود یا نه. کلا برگزاری سوپرجام در فوتبال ایران همیشه با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و هیچ نظم خاصی نداشته است. چنان که در طول 19دوره برگزاری لیگ برتر فقط 3بار این مسابقه برگزار شده و از آخرین بازی برگزارشده در قالب سوپرجام هم حدود 4سال می‌گذرد. روز سی‌ام تیرماه 1396پرسپولیس (قهرمان لیگ برتر)، نفت تهران (قهرمان جام‌حذفی) را 3بر صفر شکست داد و قهرمان سوپرجام شد. این آخرین سوپرجام برگزارشده در ایران است که تا امروز دقیقا 1418روز از آن گذشته است.

09
اولین بازی سوپرجام در فوتبال ایران سال1384بین فولاد (قهرمان لیگ چهارم) و صباباتری (قهرمان جام حذفی) برگزار شد که صباباتری در ورزشگاه شهید دستگردی با 4گل پیروز شد و نخستین قهرمان سوپرجام ایران لقب گرفت. قبل از آن بازی، 3دوره از لیگ حرفه‌ای ایران بدون برگزاری سوپرجام سپری شده بود و پس از آن نیز 10دوره دیگر بدون سوپرجام سپری شد! طی 19دوره‌ای که از لیگ‌برتر گذشته، سپاهان در 9دوره شرایط حضور در سوپرجام را داشته و از این لحاظ رکورددار است. بعد از این تیم، پرسپولیس با 8 و استقلال با 7دوره رکورددار هستند. جالب اینکه سپاهان با وجود اینکه 9بار شرایط حضور در سوپرجام را داشته هرگز در سوپرجام بازی نکرده است.

03
در نقطه مقابل سپاهان که 9بار شرایط حضور در سوپرجام را داشته ولی بازی نکرده، استقلال خوزستان و نفت تهران فقط یک‌بار شرایط حضور را داشته‌اند و همان یک‌بار هم به میدان رفته‌اند. هر دوی این تیم‌ها هم در سوپرجام شکست خورده و فرصت قهرمانی را از دست داده‌اند. نفت تهران که به پرسپولیس باخت، استقلال خوزستان هم بعد از قهرمانی در لیگ پانزدهم با ذوب‌آهن روبه‌رو شد و در وقت‌های اضافه 4بر2شکست خورد. اگر به لیست بازی‌هایی که باید در ادوار مختلف سوپرجام برگزار می‌شده دقت کنیم، مشخص می‌شود در 3دوره باید پرسپولیس و استقلال با هم روبه‌رو می‌شدند و 3دوره هم باید سپاهان و استقلال به مصاف هم می‌رفتند. یعنی داربی تهران و جدال استقلال- سپاهان در میان سوپرجام‌های برگزارنشده رکورددار هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید