• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 18 خرداد 1400
کد مطلب : 132508
+
-

جهان در یک ستون / 2 ستاره کافی نیست

جواد نصرتی-  روزنامه‌نگار

برای نخستین بار از سال 2010، فینال ان‌بی‌ای بدون حضور لبران جیمز و استفن کری برگزار می‌شود. ابتدا گلدن استیت و کری و بعد از آنها لیکرز مدافع عنوان قهرمانی و لبران جیمز حذف شدند. این یعنی دیگر آن روزها که یک ستاره جور تیم را می‌کشید و قهرمانش می‌کرد، گذشته است. و ایضا یعنی دوران معجزه 2 ستاره هم عملا گذشته است. حالا تیم‌هایی می‌توانند مدعی قهرمانی باشند که 3 ستاره داشته باشند. مثل بروکلین نتس که جیمز هاردن، کوین دورانت و کایری اروینگ را همزمان در اختیار دارد.

10ثانیه در 10کیلومتر
کسی که یک‌بار 10کیلومتر دویده باشد، می‌داند کم کردن رکورد شخصی از اقامت چند‌ماه در یک صحرای سوزان هم سخت‌تر است. حرفه‌ای‌ها هم رکورد این ماده را به سختی و چند سال یک‌بار می‌شکنند. حالا خانم سیفان حسن، به یکباره 10 ثانیه رکورد ماده 10کیلومتر زنان را کم کرده است. دونده هلندی که در اتیوپی متولد شده، در کشورش 10کیلومتر را 29دقیقه و 6ثانیه و 82صدم ثانیه دوید. فقط برای مقایسه، بدانید که رکورد ملی ایران که حمید سجادی دونده نام‌آشنای ایران در المپیک آتلانتا ثبت کرده، 29دقیقه و 22ثانیه و 65صدم ثانیه است. رکورد زنان را هم پارسال خانم سمیرا عرب با زمان 36دقیقه و 8ثانیه و 54صدم ثانیه ثبت کرد.

اسپارتاکوس تنیس
هفته پیش همین‌جا نوشتیم که مدیران رولان گاروس، دومین گرند اسلم سال، گفته‌اند اگر نائومی اوزاکا در مصاحبه‌های مطبوعاتی شرکت نکند، ممکن است اخراج شود. تنیسور جوان ژاپنی که گفته بود به‌خاطر سلامت روانی‌اش این کار را نمی‌کند، پیش‌دستی کرد و خودش از مسابقات کنار کشید. این کار او، قاعده بازی را به هم زد و اتفاقا با موجی از حمایت‌ها در دنیای ورزشی‌، از ستاره‌های تنیس گرفته تا ستاره‌های بسکتبال مواجه شد. هواداران هم به‌شدت پشت این تنیسور بانمک و دوست‌داشتنی درآمدند. حالا قرار است فدراسیون جهانی تنیس، مقررات مربوط به حضور تنیسورها در کنفرانس‌های خبری را بررسی کند. اوزاکا، علیه وضعیتی طغیان کرده که دهه‌هاست تنیسورها را همچون برده مطیع خود کرده است.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید