• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 خرداد 1400
کد مطلب : 132435
+
-

جهان‌نما/ نفوذ چین به قلب اروپا؛ این بار با دانشگاه

هزاران نفر از معترضان به تاسیس شعبه یک دانشگاه چینی در پایتخت مجارستان، دیروز به خیابان‌ها آمدند و اعلام کردند جلوی تاسیس این دانشگاه را خواهند گرفت. همزمان، احزاب سیاسی مخالف دولت در مجارستان نیز وعده دادند که هر کاری می‌کنند تا جلوی ساخت نخستین دانشگاه چینی در داخل مرزهای اتحادیه اروپا را بگیرند. به گزارش الجزیره، گرگلی کاراسونی، شهردار بوداپست که امیدوار است در انتخابات آینده به‌عنوان نخست‌وزیر بعدی کشورش انتخاب شود، قول داده که از تمامی روش‌های سیاسی و قانونی استفاده کند تا جلوی طرح دولت راست افراطی مجارستان برای ساخت دانشگاه «فودان» در پایتخت را بگیرد. این مؤسسه آموزشی مستقر در شانگهای که در لیست 200دانشگاه برتر دنیا قرار دارد، ‌می‌خواهد شعبه مجارستان خود را در سال2024 رسما افتتاح کند. براساس این طرح، تا 8هزار دانشجو در محوطه این دانشگاه که در کرانه رود دانوب مستقر است تحصیل و زندگی خواهند کرد.
دولت که در سال‌های اخیر برای تقویت روابط با چین فشار آورده، تأکید کرده است که با اجرای این طرح، مجارستان در نقشه جهانی تحصیلات آکادمیک و سرمایه‌گذاری‌های مربوط به آن قرار خواهد گرفت.  ماه گذشته مشخص شد که مجارستان چکی به ارزش 1.5میلیارد یورو خواهد کشید تا محوطه دانشگاهی را بسازد. بیشتر این پول هم از طریق وامی که از چین دریافت می‌شود تامین خواهد شد. اعلام این خبر نگرانی‌ها درباره وابستگی مجارستان به چین را افزایش داده است. گابور گیوری از اندیشکده «راه‌حل‌های سیاسی» که در بوداپست مستقر است گفته است: «پروژه فودان بخشی از استراتژی فراگیرتر دولت است که می‌خواهد ائتلاف مجارستان با چین را تقویت کند.»
ویکتور اوربان، در اقدامی که باعث ایجاد اختلاف نظر با آمریکا و اروپا شده و بسیاری آن را غیرلیبرال خوانده‌اند، در تلاش بوده تا روابط مجارستان با شرق را تقویت کند. در همین حال چین، از قدرت عظیم مالی خود استفاده کرده تا در راستای تقویت منافع خود در داخل اتحادیه اروپا و ناتو، حضور پررنگ‌تری در اروپای شرقی و مرکزی داشته باشد. مجارستان در طرح دیگری، قصد دارد 2میلیارد یورو قرض کند تا قطار سریع‌السیری بسازد و راه ارتباطی جدید به صربستان ایجاد کند. خود صربستان هم کشور اروپایی دیگری است که علاقه زیادی به یوان نشان داده است. موافقان اوربان می‌گویند که مخالفت با این اقدام، نشانه‌ای از استاندارد دوگانه است؛ چراکه برخی کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، فرانسه و انگلیس، خود ارتباطات قوی‌تری با چین دارند. دولت مجارستان به‌رغم هشدارهای آمریکا درباره اینکه هوآوی یک ریسک امنیتی است، نقشی پررنگ به این شرکت چینی برای توسعه شبکه 5G داده است. چین، پروژه فودان را شروعی برای همکاری‌های بیشتر در مجارستان می‌داند و امیدوار است، آنطور که رئیس‌جمهور این کشور گفته، پروژه‌های عظیم دیگری را بعد از طرح فودان در مجارستان اجرا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید