• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 17 خرداد 1400
کد مطلب : 132423
+
-

خسارت زلزله به روستاهای ایلام ‌

حمیده پازوکی- خبر‌نگار

شهروندان ایلامی صبح روز گذشته (یکشنبه 16خرداد) را با زلزله آغاز کردند؛ زلزله‌ای به بزرگی 2/5ریشتر که 2شهرستان مهران و چوار را لرزاند و مردم را سرگردان کوچه‌ها کرد. مرکز این زلزله 20کیلومتری صالح‎آباد از توابع مهران و در عمق 9متری زمین بود که بیشترین تأثیر و خسارت را هم در صالح‎آباد برجای گذاشت. هرچند به‌گفته محمد نوذری، استاندار ایلام زلزله خسارت جانی نداشت، اما آسیب به ساختمان‌های شهری و روستایی مردم را نگران کرده است.

شهروندان، نیازمند امداد
«محمد سارایی» شهروند ساکن صالح‌آباد است که بخش‌های زیادی از سقف و دیوار خانه او در زلزله آسیب دیده. او با بیان اینکه بخش‌های مرکزی صالح‌آباد بیش از دیگر مناطق آسیب دیده است به همشهری می‌گوید: «آسیب سقف آن‌قدر جدی است که نمی‌توانیم در خانه بمانیم. اگر زلزله دیگری بیاید یا پس‌لرزه شدیدی اتفاق افتد، ممکن است کسی آسیب ببیند. به همین دلیل در خیابان مانده‌ایم و منتظریم تا نیروهای امدادی به وضعیت ما رسیدگی کنند.»این شهروند صالح‌آبادی با بیان اینکه فقط خانه او آسیب ندیده و بیشتر همسایه‌ها از ترس به خانه نمی‌روند، می‎افزاید: «هوا بسیار گرم است، مردم شرایط سختی دارند و باید فکری برایمان کنند.»

اعزام 6تیم ارزیاب
مدیرکل مدیریت بحران ایلام با بیان اینکه 6تیم ارزیاب شامل نیروهایی از هلال احمر، بنیاد مسکن و مدیریت بحران به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند تا نقاط خسارت‌دیده را شناسایی کنند به همشهری می‎گوید: «در 3شهر ایلام، مهران و چوار جلسه‌های مدیریت بحران برگزار شده و دستگاه‌های مرتبط از زمان وقوع زلزله به‌مدت 72ساعت آماده‌باش هستند.»آیت قیصربیگی با اشاره به اینکه از دهیاران و بخشداران خواسته‌ شده مناطق را از نظر میزان خسارت پایش کنند، می‌گوید: «اگر جایی نیاز به سرپناه یا چادر باشد، بنیاد مسکن و هلال احمر باید برآورد خسارت کنند تا درباره آن اقدام شود.»

پس‌لرزه‌ها ادامه دارد
بخشدار صالح‌آباد هم درباره میزان خسارت این بخش به همشهری می‌گوید: «با اینکه بسیاری از خانه‎های شهری و روستایی دچار ترک در سقف و دیوار شده‌اند، اما تاسیسات و زیرساخت‎ها سالم است و در هیچ نقطه‌ای خسارت آوار نداشتیم. البته روستاهای بسیاری آسیب‌دیده‌اند و گزارش این آسیب‎ها مدام به ما می‌رسد.» «جعفر چراغی» می‌افزاید: «در شهر صالح‎آباد 18خانه، روستای سرمی 5خانه، روستای ریکا 7خانه، روستای گلان 8مورد و روستای بانروشان 3خانه آسیب دیده‌ است. البته این آمار مدام در حال افزایش است. 2مورد در خود صالح‌آباد هم وجود دارد که ترک‌خوردگی سقف زیاد است و می‎تواند موجب خسارت بیشتر شود.» تا زمان تنظیم گزارش 5پس‌لرزه در صالح‌آباد اتفاق افتاده اما هنوز برآورد دقیقی از رقم ریالی خسارت‎ به شهرها و روستاهای مناطق زلزله‌زده اعلام نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید