• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132334
+
-

نوسازی املاک فدائیان اسلام بعد از 30‌سال ممکن شد

زینب  زینال‌زاده- خبر‌نگار

 مشکل 30ساله فریز‌شدن املاک خیابان فدائیان اسلام با تصویب طرح ارائه‌شده توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران در شورای‌عالی شهرسازی و معماری رفع می‌شود. این محدوده 537هکتاری از میدان شوش تا خیابان بسیج را در‌بر‌می‌گیرد و شامل مناطق ۱۵، ۱۶، ۲0 و بخش اندکی از منطقه‌۱۲ می‌‌شود که از سال‌86 املاکی که در آن قرار دارند، براساس طرح تفصیلی شرایط نوسازی نداشتند و پروانه برایشان صادر نمی‌شد. به همین دلیل ساکنان نمی‌توانستند برای بازآفرینی و نوسازی خانه‌هایشان اقدام کنند.
 خیابان فدائیان اسلام از معابر اصلی جنوبی- شرقی تهران محسوب می‌شود و به‌گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران این خیابان یکی از ظرفیت‌های کم‌نظیر پایتخت است و باید از این پتانسیل‌ها استفاده کرد. عبدالرضا گلپایگانی در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرد: « طرحی تهیه و در کمیسیون ماده‌5 تصویب شده است اما به‌دلیل وسیع‌بودن محدوده باید در شورای‌عالی شهرسازی و معماری تصویب شود.» تصویب در کمیسیون ماده‌5 چون نور امیدی در دل ساکنان این محدوده تابید و حالا این طرح در شورای عالی شهرسازی کشور نیز به تصویب رسیده است. محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم از پیگیری‌های مدیریت شهری برای تصویب طرح در کمیسیون ماده‌5 تقدیر کرد و گفت که رویکرد بازآفرینی شهری، دیدگاهی جامع و یکپارچه و به‌دنبال حل مشکلات و توسعه مجدد نواحی و محدوده‌های دارای بافت فرسوده و عرصه‌های ناکارآمد است که در بلندمدت سبب توسعه پایدار و بهبود وضعیت اقتصادی، کالبدی و اجتماعی می‌شود.
او با اشاره به اهمیت خیابان فدائیان اسلام تأکید کرد: «به واسطه استقرار این خیابان حدفاصل تهران تاریخی و شهر‌ری ، خیابان فدائیان اسلام از محور‌های بسیار مهم شهر تهران محسوب می‌شود. در ابتدا حاشیه این خیابان محل استقرار بخشی از صنایع تولیدی مصالح ساختمانی یعنی کوره‌های آجرپزی بود که در گذر زمان و توسعه شهر به مکان کار و کسب‌های صنعتی تبدیل شد.» به‌گفته این عضو شورای شهر تهران، مدیریت شهری دوره پنجم برای نخستین‌بار در یک تصمیم اساسی، با کمک اعضای کمیسیون ماده‌۵ تصمیم گرفت تا در راستای اجرایی و عملیاتی‌کردن طرح‌های موضعی تکلیف‌شده در طرح جامع و طرح تفصیلی نسبت به تعیین تکلیف این محدوده اقدام کند.

تصویب طرح در شورای‌عالی معماری و شهرسازی
تصویب طرح موضعی در شورای‌عالی معماری و شهرسازی خبر مسرت‌بخشی بود که معاون ‌برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهرداری تهران آن را اعلام کرد و گفت که به‌زودی طرح تصویب شده روی سامانه طرح تفصیلی قرار می‌گیرد. علی خانی ادامه داد: «محدوده‌هایی در شهر براساس شرایط طرح تفصیلی، امکان ساخت‌وساز و نوسازی نداشتند و هر پلاکی که قصد تخریب و نوسازی داشت، باید برای آن پلاک طرح توجیهی تهیه و در کمیسیون ماده‌۵ از آن دفاع و درصورت تصویب نسبت به نوسازی اقدام می‌کردند. به همین دلیل سازمان نوسازی در این دوره برای همه پلاک‌ها طرحی تهیه کرد که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری تصویب شد.» به‌گفته این مقام مسئول با این اقدام مشکلات محدوده خیابان فدائیان اسلام برای نوسازی حل و تکلیف ساکنان محدوده در مورد پهنه تراکم و ضابطه مشخص هم روشن شده است و شهروندان می‌توانند با دریافت پروانه نسبت به نوسازی اقدام کنند.

تعیین تکلیف ۲۲۰۰ هکتار از عرصه‌های فریز شده
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهرداری تهران در ادامه عنوان کرد: «با تصویب طرح جدید توسط شورای‌عالی معماری و شهرسازی علاوه بر محدوده فدائیان اسلام، حدود 2هزار و 200هکتار از عرصه‌های فریز‌شده در بافت‌های فرسوده شهر تهران تعیین تکلیف شده‌اند.» او به محدوده 800هکتاری فریز‌شده در منطقه‌18 اشاره کرد و گفت که این محدوده پیش از این خارج از محدوده شهری و شامل اراضی مزروعی و عرصه‌های بلااستفاده بود که اکنون به محدوده شهری تبدیل شده است. طرح این پهنه هم تا 2ماه دیگر به کمیسیون ماده‌۵ ارجاع می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید