• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132331
+
-

جهان‌نما/ مسئله کوبا؛ بایدن ادامه‌دهنده راه ترامپ

اولین اقدام مهم دولت جو بایدن درباره کوبا، نخستین نشانه از این واقعیت است که دولت جدید آمریکا می‌خواهد سیاست‌های دوران دونالد ترامپ را در قبال این جزیره حفظ کند.
به گزارش هیل، وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته، دوباره کوبا را در لیست «کشورهایی که در تلاش‌های ضدتروریستی با آمریکا کاملا همکاری نمی‌کنند» گذاشت و تصمیمی که دولت ترامپ گرفته بود را تمدید کرد. این اقدام، ‌از نظر حامیان عادی‌سازی روابط با کوبا، تصمیمی کاملا سیاسی است و نشان می‌دهد که دولت بایدن احتمالا رویکرد سرسختانه‌ای که دولت ترامپ در پیش گرفته بود را ادامه خواهد داد.
فالتن آرمسترانگ، استاد دانشگاه و یکی از مدیران شورای امنیت ملی در دولت کلینتون گفته است: «این تصمیم سیاسی است و پیامی به راست‌ها که این دولت هم می‌خواهد به وضعیت موجود بچسبد.»
او به‌شدت از وزارت خارجه انتقاد کرده و گفته است آنها توضیحی برای این تصمیم ارائه نداده‌اند. مبنای رویکرد فعلی به کوبا، براساس قانون کنترل تسلیحات گرفته شده است؛ براساس این قانون، وزارت خارجه در هر‌ماه ‌باید کشورهایی که از خرید تسلیحات آمریکایی ممنوع هستند را مشخص کند. دولت اوباما، در سال2015 کوبا را از این لیست بیرون کشیده بود. دولت ترامپ اما سختگیری‌ها به کوبا را اضافه کرد و در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری‌اش، نام این کشور را به لیست کشورهای حامی تروریسم هم اضافه کرد.
درحالی‌که تیم بایدن وعده داده بود لیست کشورهای حامی ترور دولت ترامپ را ارزیابی مجدد کند، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفته است که چرخش در سیاست‌های دولت در قبال کوبا فعلا در لیست اولویت‌های بایدن نیست.
برای کوبایی‌ها، تصمیم برای حفظ کوبا در لیست، به‌معنای تداوم سیاست‌های ترامپ است. الخاندرو فرناندز، جانشین نخست‌وزیر و وزیر سیاست‌های اقتصادی کوبا در توییتر در این‌باره نوشته است: «آمریکا رئیس‌جمهورش را عوض کرد، اما او هم مثل قبلی است.»
ایران، کره‌شمالی، سوریه و ونزوئلا دیگر کشورهایی هستند که در کنار کوبا در این لیست هستند.
این تصمیم البته در میان محافظه‌کاران آمریکایی با تمجید همراه بوده است و مارک روبیو، سناتور جمهوریخواه از وزارت خارجه آمریکا به‌خاطر این کار تشکر کرده است. او گفته است که این اقدام، «گامی مثبت در ادامه 4 سال اقدامات مفید دولت ترامپ برای پایان دادن به تلاش‌های خرابکارانه و بی‌ثبات‌کننده هاواناست».
این البته تنها دیدگاه در واشنگتن نیست. جیم مک‌گاورن، نماینده مجلس و از حامیان عادی‌سازی روابط با کوبا گفته است: «چطور می‌توان با کشوری در مبارزه با تروریسم یا هر چیز دیگری همکاری داشت وقتی که با آنها حرف نمی‌زنید؟ آمریکا هیچ قدمی برای تعاملات سازنده برنداشته پس نباید انتظار همکاری داشته باشد.»
گرم کردن روابط با کوبا در دوران اوباما، باعث شد که در انتخابات، فلوریدا به دمکرات‌ها پشت کند. در انتخابات پاییز پیشین، ترامپ برنده این ایالت شد و دمکرات‌ها در مناطقی در این ایالت بازنده شدند که گمان می‌کردند آرای لاتین‌تبارها را حتما خواهند داشت. اما بیشتر آنها، به‌خاطر سیاست‌های دمکرات‌ها در قبال کوبا، به ترامپ روی خوش نشان دادند. این اقدام همچنین نشانه دیگری از تلاش‌های دولت بایدن برای فاصله گرفتن از دولت اوباما در برخی مسائل خاص است. خوان گونسالس، مدیر ارشد شورای امنیت ملی در امور آمریکای لاتین پیش‌تر در این‌باره به سی‌ان‌ان گفته است: «جو بایدن در مسائل مربوط به کوبا، باراک اوباما نیست و مثل او عمل نخواهد کرد.»
جف تیل، رئیس اندیشکده «دفتر واشنگتن در امور آمریکای لاتین»، رویکرد نسبت به کوبا و ونزوئلا را در مرکز موفقیت حزب جمهوریخواه برای کسب 2 کرسی در مجلس نمایندگان در پاییز سال پیش می‌داند.
او درباره سیاست‌های جمهوریخواهان در این مناطق، به‌خصوص هاوانای کوچک در میامی گفته است: «آنها نمی‌گفتند که دمکرات‌ها می‌خواهند تحریم کوبا را بردارند بلکه می‌گفتند که دمکرات‌ها همگی سوسیالیست هستند و سوسیالیسم زندگی شما را ویران خواهد کرد... این رویکرد واقعا برایشان موفقیت به همراه داشت.» از نظر برخی دیگر، رویکرد بایدن در قبال کوبا، در ادامه استراتژی فراگیرتری است که هدفش سرسختی بیشتر در برابر کشورهای کمونیست است.
کارلوس آلسوگارای، دیپلمات و سفیر سابق کوبایی گفته است: «آنها در حال بازگشت به سیاست‌های دوران جنگ سرد با همه هستند، یعنی با روسیه، چین و کوبا و من فکر نمی‌کنم که هم‌اکنون این کار هوشمندانه باشد. بایدن اعتراف نمی‌کند که گزینه اوباما تنها گزینه است. واقعا چه گزینه‌های دیگری وجود دارد؟ تداوم فشار به دولت کوبا؟ اول اینکه این کار چیزی که فکر می‌کنید را برایتان به همراه نخواهد داشت. مردم به‌خاطر این تحریم‌ها که از سال1958پابرجاست قرار نیست دولت کوبا را ساقط کنند. مسئله دوم این است که این کار باعث می‌شود آمریکا بد به‌نظر برسد. باعث می‌شود که دولت آمریکا در قبال یک همسایه کوچک، پست و کینه‌جو به‌نظر برسد.»
همه البته چنین برداشتی ندارند که با این اقدام اخیر وزارت خارجه، خطوط کلی سیاست‌های دولت بایدن در قبال کوبا ترسیم شده است. جیم مک‌گاورن، نماینده مجلس گفته است: «من تصمیم دارم اینطور نگاه کنم که اتفاق مهمی نیفتاده است. برداشت من این است که دولت در حال ارزیابی است و امیدوارم که این کار خردمندانه و منطقی انجام شود و رئیس‌جمهور در نهایت تصمیم بگیرد که باید دوباره با کوبا تعامل کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید