• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 خرداد 1400
کد مطلب : 132244
+
-

پاسخ ایران به گزارش محرمانه آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران 16برابر میزان مجاز برجام است

دیپلماسی
پاسخ ایران به گزارش محرمانه آژانس


مذاکرات وین پیچ‌های تندی را طی می‌کند. همه طرف‌ها البته همچنان از پیشرفت در مذاکرات خبر می‌دهند، اما مشخص نیست که پیش‌نویس توافق تا پایان خرداد یعنی موعد توافق ایران با آژانس نهایی می‌شود یا نه. حالا در چنین شرایطی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود مدعی ابهاماتی در سایت‌های هسته‌ای ایران شده است. در این گزارش محرمانه که برخی خبرگزاری‌های غربی به آن دست پیدا کرده‌اند، به کشورهای عضو برجام نوشته شده که در چندین سایت هسته‌ای ذرات اورانیوم پیدا شده و ایران نتوانسته دراین‌باره توضیحی ارائه دهد.
2خبرگزاری دیگر یعنی خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس نیز جزئیات بیشتری از این گزارش منتشر کرده‌اند. در همین حال گمانه‌زنی‌ها درباره تأثیر این گزارش بر روند گفت‌وگوها نیز افزایش یافته است.

گزارش آژانس و پاسخ ایران به آن
آسوشیتدپرس در توییتی نوشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سند محرمانه خود اعلام کرده است که از اواخر‌ ماه فوریه به داده‌های مهم برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران دسترسی نداشته است. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا شده که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران 16برابر بیشتر از میزان درنظرگرفته شده در توافق هسته‌ای است. این خبرگزاری‌ غربی مدعی شد که مدیرکل نگران است که بحث‌های فنی بین آژانس و ایران،  نتایج مورد انتظار را نداشته باشد. در بخش دیگری از گزارش آژانس نیز ادعا شده که «نبود پیشرفت در شفاف‌سازی در برابر پرسش‌های آژانس پیرامون صحت و کامل بودن اظهارات پادمانی ایران، بر توانایی آژانس در ارائه اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تأثیر جدی می‌گذارد.» در سوی دیگر، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی از نامه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به مدیرکل آژانس بین‌المللی خبر داده است. کاظم غریب‌آبادی در توییتی به نقل از علی‌اکبر صالحی نوشته: «در زمینه مسائل پادمانی، ایران تا‌کنون بیشترین تلاشش را برای همکاری واقعی با آژانس انجام داده و شفاف‌سازی‌‌ها و پاسخ‌های لازم را ارائه کرده است. از آمادگی آژانس برای مشارکت در تلاشی کنشگرایانه و متمرکز برای حل و فصل بدون تأخیر مسائل استقبال می‌کنیم.» طبق توییت‌های غریب‌آبادی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخش دیگری از نامه خود خطاب به رافائل گروسی نوشته: «ما مانند قبل به همکاری سازنده با آژانس ادامه می‌دهیم. تا حد زیادی انتظار داریم که این عزم دوجانبه به حصول نتیجه‌ای ملموس و عمل‌گرایانه در اسرع‌وقت منجر شود.» 

امیدها به دور ششم کشیده می‌شود؟
غیر از ایران،  روسیه نیز به گزارش فصلی آژانس واکنش نشان داده است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی نوشته: «متأسفانه همه‌‌چیز در روابط ایران و آژانس پیچیده است. با وجود این، قدردان این هستیم که سطح ضروری همکاری را حفظ می‌کنند. براساس دلایلی باور داریم که مشکلات موجود موقت هستند.» حال باید دید که این گزارش چه تأثیری بر روند مذاکرات وین خواهد گذاشت. براساس توافق اسفند‌ماه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درصورت لغو نشدن تحریم‌ها تا پایان اردیبهشت همه دسترسی‌های نظارتی آژانس قطع خواهد شد. البته این توافق یک‌ماه دیگر نیز تمدید شده و ایران درصورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها، فیلم دوربین‌های تاسیسات‌ هسته‌ای را در اختیار آژانس قرار می‌دهد؛ در غیراین صورت این فیلم‌ها حذف خواهند شد. حالا به‌گفته معاون وزیرخارجه ایران رایزنی‌ها در وین 2تا 3روز دیگر ادامه دارد و سپس ممکن است هیأت‌های مذاکره‌کننده برای مشورت بار دیگر به کشورهایشان بازگردند. این درحالی است که عراقچی پیش از آغاز دور پنجم نسبت به حصول نتیجه در این دور ابراز امیدواری کرده بود. رئیس هیأت ایرانی در وین البته گفته بود که توافق به تصمیم واشنگتن برای لغو تحریم‌ها بستگی دارد. در میانه گمانه‌زنی‌های نه‌چندان مثبت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات اما سخنگوی دولت در نشست خبری اعلام کرد که دولت به احیای کامل برجام امیدوار است. علی ربیعی گفت که به‌دلیل پیچیدگی‌هایی که تحریم‌های متعدد در دوران ترامپ ایجاد کرده جزئیات زیادی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما با این حال «هیچ‌کدام از این موانع غیرقابل عبور نیستند و با اراده سیاسی در پایتخت‌ها این اختلاف‌های جزئی نیز به پایان خواهد رسید.» ربیعی گفت که «ما بسیار امیدواریم که تا پیش از انتقال تصدی دولت بتوانیم احیای کامل برجام را اعلام کنیم.» او اضافه کرد: «مذاکرات براساس رویه مستقل و قانونی خود و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هدایت رهبری تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.»  به‌نظر می‌رسد که در روزهای آینده هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و مذاکرات به دور ششم کشیده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید