گفتوگوی همشهری با دانشجوی افغانستانی دانشگاه صنعتی شریف که رتبه اول المپیاد ریاضی کشوری شد
در ایران نه می توانم معلم شوم و نه عضو هیات علمی
با وجود بورسیه شدن دانشجویان نخبه افغانستانی در دانشگاههای ایران، آنها همچنان با مشکلات فراوانی روبهرو هستند
نیما شایان- خبرنگار
کسب مدال طلای المپیاد ریاضی ایران توسط محمد مسیح حمیدی، دانشجوی افغانستانی دانشگاه صنعتی شریف از خبرهای مهم روز گذشته بود که یک خوشحالی بزرگ و یک غم عمیق به همراه داشت. خوشحالی بابت اینکه مهاجران افغانستانی حالا برعکس کلیشههایی منفی که سالهای طولانی دربخشی از افکار عمومی علیهشان ساخته شده، چهرههای موفق دانشگاهی و علمیشان خوش درخشیده و نام شان مطرح میشود و غم عمیق بابت اینکه هنوز هم محدودیتهایی پیش روی پیشرفت شغلی و معیشتی آنها وجود دارد و همین مسئله نگهداشت آنها در جامعه ایرانی را دشوار و ناهموار میکند.
محمد مسیح حمیدی، دانشجوی ورودی سال 99مقطع کارشناسیارشد رشته ریاضی دانشگاه صنعتیشریف و نفر اول المپیاد ریاضی امسال، جوانی 22ساله است که از بدو تولد در ایران زندگی میکند و پدرش با فروشندگی پوشاک در مشهد او را به نقطهای رسانده که بتواند پس از 12سال از آخرین باری که یک دانشجوی افغانستانی موفق به دریافت رتبه نخست المپیاد ریاضی در ایران شده بود، دوباره این افتخار را برای افغانستانیها کسب کند. او در اینباره به همشهری میگوید: «دانشجویان افغان هر ساله در المپیادهای دانشجویی جزو رتبههای برتر میشوند. علاوه بر رتبه یک المپیاد ریاضی امسال، رتبههای 5و 18هم جزو اتباع افغان هستند. هر سال حداقل یکی، دو نفر از دانشجویان افغان جزو 25نفر اول المپیاد ریاضی دانشجویان در ایران قرار میگیرند.»
او هر چند که ورودش در مقطع کارشناسی از طریق کنکور سراسری بوده و طبق قوانین صرفا معادل 80درصد شهریه دانشجویان شبانه را برای تحصیل در مقطع کارشناسی میپرداخته، اما چون در کنکور کارشناسیارشد رتبه 11را کسب کرده، از پرداخت شهریه معاف شده و معتقد است که باید سیاست پذیرش دانشجوهای افغانستانی و اتباع خارجی در ایران تسهیل شود. «با توجه به افزایش نرخ ارز در ایران و با توجه به اینکه دانشجویان غیرایرانی که از طریق کنکور سراسری ایران وارد دانشگاههای این کشور میشوند باید شهریه دلاری پرداخت کنند، فشار زیادی به آنها وارد میشود. ایران اگر میخواهد صنعت آموزش خود را از طریق پذیرش دانشجویان غیرایرانی رونق ببخشد، لازم است برای این معضل فکری بکند.»
نمیتوانیم عضو هیأت علمی یا حتی معلم شویم
محمد مسیح و خانوادهاش با وجود سالها زندگی در ایران همچنان اقامت موقت دارند و اقامتشان سال به سال تمدید میشود. او 6 سال تا فارغالتحصیلی در مقطع دکتری راه دارد و با اول شدن در المپیاد دانشجویی، اقبالش برای ادامه تحصیل رایگان بالاست. اما یک نگرانی دارد و آن هم اینکه افق روشنی برای خود و امثال خود جهت رشد در ایران نمیبیند. «تا جایی که من اطلاع دارم، اتباع کشورهای دیگر در ایران نمیتوانند بهعنوان معلم و هیأت علمی استخدام شوند. اگر بستر هیأت علمی شدن در ایران برایم هموار میشد، اولویت اولم این بود تا در کشوری که سالهاست با مردم و فرهنگ آن خو گرفتهام، زندگی کنم. ولی الان نسبت به آینده و نبود دورنما نگرانم چون آینده اقتصادی مبهمی داریم و این موضوع، تمرکز را از ما گرفته است. اگر در ایران هیأت علمی نشوم، انگار نتوانستهام از درسی که خواندهام استفاده کنم. به همینخاطر در هر جای دنیا بتوانم از مدرک و دانشم استفاده کنم، به آنجا میروم. البته در حال رصد برخی دانشگاههای معتبر کانادا و آلمان هم هستم.»
به جز محمد مسیح، دانشجویان افغانستانی دیگری هم هستند که در ایران مشکل شغلی دارند و دغدغهشان برطرف شدن این موانع توسط دولت ایران است. روحالله موسوی که سال 97در رشته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتیشریف فارغالتحصیل شده و از همان دوران دانشجویی با چند نفر از دانشجویان ایرانی در قالب یک شرکت دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتیشریف مشغول فعالیت شده و حالا مدیریت آن را بهعهده دارد، در اینباره به همشهری گفت: «اوایل که کار در این شرکت دانشبنیان را آغاز کردم چون پاسپورتم دانشجویی بود و در واقع اجازه کار نداشتم، شرایط سخت بود اما الان که مجوز کار گرفتهام، سهام مربوط به من به نام خودم ثبت
شده است.»
فهرست محدود مشاغل برای غیرایرانیها
ماجرای مراجعه این فارغالتحصیل غیرایرانی دانشگاه صنعتیشریف برای گرفتن اجازه کار، روایتی است که نشان میدهد سازوکارها در قبال تبعه افغان و هر غیرایرانی دیگری که بخواهد در این کشور بماند، رشد کند و به توسعه ایران کمک کند چقدر دافعهبرانگیز است. «وقتی برای اخذ مجوز کار و گرفتن کارتی با عنوان کارت کار به اداره کار مراجعه کردم، یک فهرستی از مشاغل را جلویم گذاشتند و گفتند یکی را انتخاب کن تا در کارتی که صادر میشود، آن را ثبت کنیم. این مشاغل همه در حوزه کارگری بود و اصلا سطوح دیگری را شامل نمیشد. بنا، کشاورز، قالبزن و... عناوینی بود که باید یکی را انتخاب میکردم. میگفتند امکان اضافه شدن هیچ عنوان شغلی دیگری هم به آن فهرست وجود ندارد. این در حالی بود که هماکنون مدیر بخش طراحی و توسعه محصول در یک شرکت دانشبنیان هستم و بالاخره مجبور شدم عنوان شغلی قالبزن را برای درج در کارت کار خود انتخاب کنم.»
او درباره مشکلاتی که بهعنوان یک تبعه خارجی در حوزه کارهای اداری و بانکی برمیخورد، هم حرفهای فراوانی دارد: «حساب بانکی ما فقط میتواند قرضالحسنه باشد و نمیتوانیم حساب جاری داشته باشیم پس به ما دسته چک هم نمیدهند. نمیتوانم برای شرکتی که در آن مدیر هستم، وام بگیرم. حداقل سالی دوبار این اتفاق برایم میافتد که وقتی میخواهم از کارت عابربانک استفاده کنم، خودپرداز آن را مسدود شده اعلام میکند. وقتی به بانک مراجعه میکنم هم میگویند چون تبعه خارجی هستی، باید یک فرم پر کنی. فرم را هم پر میکنم اما چند وقت بعد باز دوباره کارتم را مسدود میکنند. خوب این مواردبسیار بد است.»
این فارغالتحصیل افغانستانی دانشگاه صنعتیشریف که پدرش هم در شهرری زندگی میکند و راننده ماشین باری است، میگوید: «پس از 30سال که در ایران زندگی میکنم و همواره افتخارآفرین هم بودهام اما همچنان اقامتم سال به سال تمدید میشود. به تازگی به پلیس مهاجرت مراجعه کردم. پلیس مهاجرت هم گفت که میتواند اقامت 5ساله برایم صادر کند تا ببینند بعد چه میشود. البته هنوز هم اقامت 5ساله برایم صادر نشده است. علاقهمند هستم اقامت دائم ایران را بگیرم البته امید چندانی ندارم.»
باید برای ماندگاری فارغ التحصیلان موفق خارجی در ایران برنامه داشت
عبدالحمید علیزاده، معاون همکاریهای علمی و سازمانهای تخصصی مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم نیز در گفتوگو با همشهری بر دغدغه دانشجویان و فارغالتحصیلان غیرایرانی دانشگاههای کشور که پس از سالها تحصیل و خو گرفتن با فرهنگ ایرانی، میخواهند با تسهیل شرایط اقامت در ایران در کشورمان ماندگار شوند، صحه میگذارد اما میگوید: «وزارت علوم صرفا تا پایان دوره تحصیلی برای این دانشجویان غیرایرانی برنامه دارد و برنامهریزی برای ماندگار کردن این دانشجویان غیرایرانی، موضوعی است که صنعت، دستگاهها و نهادهای متولی در کشور و بهطور کلی یک اراده جمعی در نظام تصمیمگیری باید به آن فکر کند و برایش برنامهریزی داشته باشد.» او معتقد است؛ صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و حتی بنیاد ملی نخبگان میتوانند با اعمال تغییراتی در دستورالعملها و شیوهنامههایشان، فضایی ایجاد کنند که فارغالتحصیلان غیرایرانی دانشگاههای کشور که دارای برجستگیها و توان علمی شاخصی هستند، همچنان در کشور ماندگار شوند. علیزاده اذعان میکند: «ارزیابیمان نشان میدهد، دانشجویان غیرایرانی که از دانشگاههای ایران فارغالتحصیل شدهاند، در کشورهای خود به پستهای علمی و اجرایی در بخشهای فنی مهندسی، زیرساختی، علوم پزشکی و... رسیده و مشغول شدهاند.» معاون همکاریهای علمی و سازمانهای تخصصی مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم درباره امتیازاتی که برای دانشجویان غیرایرانی که در عرصههای مختلف ازجمله المپیادها برتر میشوند، وجود دارد هم به همشهری گفت: «در مقاطع تحصیلی و حتی در دوره پسادکتری حمایتهایی داریم. از غیرایرانیهایی که جزو نفرات برتر کنکور سراسری و کنکور کارشناسیارشد قرار میگیرند نیز حمایت میکنیم؛ بهطوریکه ظرف 4سال اخیر، 40نفر از دانشجویان غیرایرانی که رتبه 1تا 3آزمون کارشناسی ارشد و 1تا 100کنکور سراسری را بهدست آورده بودند، بورسیه کامل شدند.» وی افزود: «نفرهای برتر المپیادها برای تحصیل در مقطع بعدیشان میتوانند از بورس تحصیلی وزارت علوم استفاده کنند. اقامت و حقوق ماهانه نیز از دیگر موارد حمایتی است. در جریانم که معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری هم تلاشهایی جهت گرفتن اقامت 5ساله برای غیرایرانیهایی که در المپیادها و رویدادهای علمی افتخارآفرین بودهاند، داشته است.» علیزاده همچنین درباره آمار دانشجویان غیرایرانی دانشگاههای کشور نیز به همشهری اعلام کرد: «حدود 57هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاههای کشور مشغول به تحصیل هستند. بیش از 26هزار نفر از آنها در دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، 9هزار نفر در دانشگاههای تحت پوشش وزارت بهداشت و بقیه در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل میکنند. جالب اینجاست که در طول 5سال گذشته اکثریت دانشجویان غیرایرانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاههای کشور تحصیل میکنند؛ بهطوریکه جمعیت دانشجویان غیرایرانی بهترتیب در کارشناسی ارشد، دکتری و بعد لیسانس بیشترین است.» او درباره توسعه صنعت آموزش از طریق پذیرش دانشجویان غیرایرانی نیز اظهار کرد: «در طول 10سال گذشته از اعدادی نظیر 250دانشجوی بورسیه و 310دانشجوی غیربورسیه به 57هزار دانشجوی غیرایرانی رسیدهایم که بیش از 92درصد آنها غیربورسیه و شهریهپرداز هستند و حدود 13هزار نفر از آنها از طریق کنکور وارد دانشگاههای ایران شدهاند. عراق، افغانستان، سوریه و لبنان4 کشور اول دانشجوفرست به ایران هستند و براساس جدیدترین گزارشها، تعداد دانشجویان چینی شاغل به تحصیل در دانشگاههای ایران هم رو به افزایش است.»