• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13211
+
-

همیشه پای یک اصفهانی در میان است

پرونده مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا با صعود 3‌نماینده ایران به دور حذفی بسته شد اما در این میان استقلال و ذوب‌آهن به هم خوردند تا پس از تراکتورسازی، حذف یکی دیگر از نمایندگان ایران از بازی‌های آسیایی قطعی شود. البته این اولین‌باری نبوده که تیم‌های ایرانی در آسیا به هم می‌خورند و مقدمات حذف یکدیگر را فراهم می‌کنند. مروری بر تقابل خودی‌ها در آسیا نشان می‌دهد همیشه پای یک اصفهانی در میان بوده است!
   2010: تیم‌های ایرانی اولین‌بار در فصل2010 لیگ‌قهرمانان به هم خوردند. در مرحله گروهی این فصل، ذوب‌آهن در رقابت با بنیادکار ازبکستان، الاتحاد عربستان و الوحده امارات، تیم اول گروه شد و در یک‌هشتم نهایی به مس کرمان خورد، تیمی که در رقابت با الهلال عربستان، السد قطر و الاهلی امارات، صاحب رتبه دوم جدول شده بود. ذوب‌آهن ابراهیم‌زاده در تک‌بازی یک‌هشتم میزبان مس با بوناچیچ بود و موفق شد با پیروزی یک‌بر‌صفر، جواز حضور در یک‌چهارم را کسب کند. ایگور کاسترو، زننده تک‌گل ذوب‌آهن در این مصاف بود. ذوبی‌ها در این فصل تا فینال لیگ قهرمانان پیش رفتند اما موفق به کسب جام نشدند.
   2012:فصل2012، فصل تقابل ایرانی‌ها در لیگ قهرمانان بود. این فصل با تقابل ایرانی‌ها در پلی‌آف صعود به مرحله گروهی استارت خورد و با تقابل ایرانی‌ها در یک‌هشتم ادامه پیدا کرد. استقلال مظلومی در پلی‌آف با نتیجه دوبرصفر ذوب‌آهن را در تهران شکست داد اما در یک‌هشتم با نتیجه مشابه به سپاهان باخت و از دور رقابت‌ها کنار رفت. استقلال مظلومی با گل‌های خسرو حیدری و آرش برهانی، ذوب‌آهن ابراهیم‌زاده را شکست داد اما با گل‌های برنو سزار و محسن بنگر به سپاهان کرانچار باخت تا پایان تلخی در رقابت‌های آسیایی داشته باشد.


  صـعود ایرانی‌هـا، صـدرنشینی قطری‌ها
در مجموع از میان 5کشور حاضر در غرب آسیا، تیم‌های قطری بهترین عملکرد را در لیگ قهرمانان داشته‌اند. قطر 4تیم در لیگ قهرمانان داشت که الدوحیل بهترین تیم غرب آسیا شد و السد هم با 12امتیاز از گروه پرسپولیس صعود کرد. الریان و الغرافه دو تیم دیگر قطر بودند که در صعود ناکام ماندند اما با 8 و 6 امتیاز عملکرد چندان ضعیفی نداشتند. جالب اینکه قطری‌ها در مجموع 10امتیاز بیشتر از ایرانی‌ها گرفتند اما از ایران 3تیم صعود کرد و از قطر دوتیم! جالب‌تر اینکه ذوب‌آهن ایران با 7امتیاز صعود کرد اما الریان قطر با 8امتیاز از صعود بازماند. به این ترتیب ایران با 34امتیاز بعد از قطر 44امتیازی موفق‌ترین کشور غرب آسیا بود. البته از نظر میانیگن امتیازگیری ازبکستان هم شرایطی مشابه ایران داشت. این کشور با داشتن دوتیم در لیگ قهرمانان نصف ایران بازی کرد و نصف ایران هم امتیاز گرفت. حتی تفاضل گل ازبک‌ها هم از ایرانی‌ها بهتر بود اما به دو دلیل ایران را در جدول رده‌بندی بالاتر از ازبکستان قرار داده‌ایم. یکی به‌دلیل برتری در بازی‌های مستقیم، و دوم به‌دلیل پارتی‌بازی و هواداری از ایران! عربستان هم با دو تیمش فقط یک امتیاز کمتر از ازبکستان گرفت و اختلافی ناچیز با ایرانی‌ها داشت. اما امارات با دوتیم حذف شده، یک تیم بدون امتیاز و 40گل خورده با اختلاف زیادی ضعیف‌ترین کشور غرب آسیا بود. البته از اماراتِ ضعیف‌ترین دوتیم به مرحله بعدی صعود کردند و از قطرِ قوی‌ترین هم دوتیم! این هم یکی دیگر از عجایب چندگانه زندگی در غرب آسیا.

این خبر را به اشتراک بگذارید