• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13210
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی|خبرنگار:




سعدی تو کیستی؟


در میانه اخبار بد و منفی‌ای که این چند روزه در توییتر، کاربران را به‌خود مشغول کرده، دیروز، توییتر فارسی، دستاویزی برای چند لحظه عیش و لذت بردن از زندگی پیدا کرد؛ روز بزرگداشت سعدی. کاربران، به‌صورت خودجوش و جدا از هم، اشعار دلخواه خود را از سعدی، با هشتگ #سعدی توییت کردند و در یکی از فرحبخش‌ترین روزهای سال، حسابی کیفور شدند. برخی کاربران، فراتر از نقل یک بیت یا مصرع محبوب خود از اشعار سعدی، به تجربیاتی که شخصا از خواندن اشعار سعدی پیدا کرده‌اند پرداختند و حتی برخی دیگر، با تفسیرهای امروزی، زیبایی‌ها و ظرایف تمام نشدنی اشعار بی‌نظیر سعدی را در حساب خود نوشتند. نه‌تنها غزلیات سعدی که حتی برخی اشعار معروف این شاعر بزرگ کشورمان از بوستان را هم توییت کردند تا به یکی از بزرگ‌ترین اشعار تاریخ کشورمان ادای دین کرده باشند. همچنین انتشار عکس‌های زیادی از آرامگاه سعدی در شیراز، توییتر فارسی را به رنگ و بوی شیراز درآورد. یک فیلم انیمیشن که در آن، چند نسل از افراد ترانه‌هایی را که با اشعار سعدی توسط چند نسل از خوانندگان شده‌اند هم با استقبال کاربران مواجه شد. مشغول شدن به اشعار عاشقانه و نغز سعدی، در روزهایی که اخبار نه ‌چندان خوشایند و بعضا ناامید کننده، بر توییتر فارسی سایه انداخته است، ‌بدون شک نشانه‌ای از عظمت، ‌بزرگی و تازگی جاودانه اشعار مردی است که برای همیشه، ‌در تاریخ و بر زبان فارسی‌زبانان روان است.

در میان اشعاری که با استقبال زیادی مواجه شدند، این دو بیت از مطلع یک غزل معروف سعدی توسط چند کاربر توییت و با استقبال زیادی هم مواجه شد:
بگذار تا مقابل روی تو بگذریم
دزدیده در شمایل خوب تو بنگریم
شوق است در جدایی و جور است درنظر
هم جور به که طاقت شوقت نیاوریم


فراموشی، ‌ما را هوشمندتر می‌کند

تقریبا برای همه پیش آمده که وقتی وارد یک اتاق می‌شویم، به این فکر می‌کنیم اصلا چرا وارد این اتاق شده‌ایم و بیشتر ما، با خجالت سعی می‌کنیم این موضوع را پنهان کنیم. فراموشکاری (در مقابل بیماری فراموشی) اما نه‌تنها پدیده خجالت‌آوری نیست ‌که یکی از نشانه‌های داشتن مغزی هوشمند و خلاق است. براساس مطالعه‌ای که در دانشگاه تورنتو انجام شده، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که این فراموشکاری‌های کوچک و نه‌چندان مهم، در واقعی پروسه‌ای بسیار پیچیده و خلاقانه در مغز انسان است که با حذف اطلاعات غیرضروری، جا را برای اطلاعات جدید و در نهایت شرایط را برای گرفتن تصمیم‌های هوشمندانه‌تر فراهم می‌کند. به گزارش ان‌بی‌سی‌‌نیوز پروفسور بلیک ریچاردز از دانشگاه تورنتو که در این تحقیق شرکت کرده، می‌گوید:

«‌به‌نظر می‌رسد که مغز در منابع و انرژی خود سرمایه‌گذاری می‌کند و انسان را قادر می‌سازد تا از شر اطلاعاتی که نیازی به آن ندارد خلاص شود.» برای اینکه به این کارکرد مهم مغز پی ببریم، ‌کافی است کمی به این موضوع فکر کنیم که اگر مغز، ‌واقعا همه‌‌چیزهایی را که در زندگی می‌بینیم و می‌شنویم حفظ کند و آنها را از بین نبرد، زندگی چطور خواهد بود؟ در این میان مشکلی که پیش می‌آید این است که مغز ما، گاهی اطلاعاتی را حذف می‌کند که از نظر ما، بسیار حیاتی بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید