• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 10 خرداد 1400
کد مطلب : 132050
+
-

حذف سازها در آوای دوست

تأملی در حذف سازهای نوازندگان، هنگام پخش آنلاین کنسرت شهرام ناظری

موسیقی
حذف سازها در آوای دوست

ساز نوازندگان در پخش آنلاین کنسرت آوای دوست (شهرام ناظری) حذف شده است؛ یعنی اینکه نوع ممیزی‌های صدا و سیمایی، خود را به نمایش خانگی و پخش‌های آنلاین هم رسانده‌ است.
آنچه در نمایش آنلاین کنسرت شهرام ناظری اتفاق افتاده است بیشتر از آنکه عجیب باشد خطرناک به‌نظر می‌رسد. رویه رسانه ملی در نشان ندادن‌ساز و پوشاندن سازها با گل و سبزه و اجزای صحنه و نشان دادن در و دیوار بیش از اینکه مبتنی بر معیارهای شرعی یا قانونی یا عرفی باشد، سلیقه‌ای تنگ‌نظرانه است که به مرور زمان فراگیر شده و کسی جرأت به هم زدن آن را نداشته است. کم نبوده است سال‌هایی که سازهای نوازندگان از تلویزیون پخش شده و نه اتفاقی افتاده است و نه کسی و نه به چیزی خدشه وارد شده است. اما سلیقه‌های تنگ‌نظرانه‌ خود را به مرور زمان تبدیل به عرف یا شرع یا قانون کرده‌اند. حالا همان معیارهای تنگ نظرانه خود را به عرصه‌های تازه‌تری مثل شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌های پخش آنلاین رسانده‌اند.
اینجا جایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید وارد شود و چارچوب‌ها را یک‌بار دیگر تعریف کند، چه اگر این اتفاق نیفتد دیر نیست که سازها را نتوان در هیچ رسانه و شبکه‌ای که ناگزیر از اخذ مجوز از نهادهای نظارتی است پخش کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید