• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 10 خرداد 1400
کد مطلب : 132023
+
-

تازه‌های نشر/ فرانکنشتاین


کتاب «فرانکنشتاین» مشهورترین اثر مری شلی، روایتی است تخیلی در رابطه با سرگذشت زندگی هیولایی ترسناک که به وسیله دانشمندی برجسته اما جاه طلب از اجزای بدن مردگان درست شده است.
در این رمان، فرانکنشتاین نام دانشمندی کنجکاو با آمال و آرزوهای بزرگ است که از کودکی به‌دنبال کشف چیز‌های خارق‌العاده در دنیای اطرافش می‌گردد. همین خصوصیت اخلاقی او سبب می‌شود تا روزی تصمیم بگیرد به وسیله تکه‌های اعضای بدن مردگان و اعمال نیروی فشرده برق به آن‌ها، موجودی زنده که شبیه به انسان است خلق کند. موجودی مشابه انسان اما با جثه‌ای بزرگ‌تر و ظاهری ترسناک که ماحصل ده‌ها تکه از مردگان مختلف است. کتاب فرانکنشتاین (Frankeshtein) با تأثیری بسیار زیاد روی جامعه زمان خود سبب شد تا بعدها کلمه فرانکنشتاین به شکل سرواژه‌ای در فرهنگ لغات آورده شود. در این رمان، خالق و مخلوق هر دو ذاتاً یک هیولا هستند. هیولای ساخت دست فرانکنشتاین نخست هیچ اسمی ندارد، اما بعد از چندی با نام همان خالق خود شهرت می‌یابد. هیولایی نابودگر که حتی خالقش قادر به مهار او نیست. این کتاب 324صفحه‌ای را فرشاد رضایی به فارسی برگردانده و انتشارات ققنوس به تازگی آن را به بهای 55 هزارتومان منتشر کرده است.


اقیانوس را نشانم بده
مجموعه‌داستان «اقیانوس را نشانم بده» نوشته بابی آن مسون با ترجمه مریم سلطانی از سوی نشر خزه منتشر شد. در این کتاب 15 داستان کوتاه با این عناوین آمده است: «شایلو»، «روک‌بازها»، «افق دیترویت، ۱۹۴۹»، «پیشکش‌ها»، «عتیقه‌ها»، «نوشتن اسامی»، «درخت‌نورد»، «ساکنان و رهگذرها»، «مراسم شامگاهی»، «اقیانوس»، «روز گورستان»، «نانسی کالپپر»، «خود را به موش‌مُردگی زدن»، «سبک نیو ویو» و «سومین دوشنبه».‌ وقتی داستان‌های کتاب «اقیانوس را نشانم بده» برای نخستین بار در نشریات منتشر شد، ریموند کارور، نویسنده سرشناس آمریکایی درموردشان گفت: «این داستان‌ها ماندگار خواهند شد.» تقریباً 2 دهه‌ بعد، زمانی که این داستان‌ها قالب کتاب به‌خود گرفتند، معلوم شد که پیش‌بینی کارور درست بوده است؛ «اقیانوس را نشانم بده» با نام اصلی «شایلو و چند داستان دیگر» به ذهن و خاطره‌ دوستداران جدی ادبیات پیوست و جایزه‌ معتبر پن/همینگوی را در سال ۱۹۸۳ به‌دست آورد. همچنین نامزد جایزه‌ پن/فاکنر و جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب شد و به فهرست نهایی جایزه‌ ملی کتاب راه یافت.
این مجموعه‌داستان در280صفحه، با بهای60هزار تومان به چاپ رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید