• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 9 خرداد 1400
کد مطلب : 131952
+
-

کلمبیا روی خط اعتراض

جهان‌نما
کلمبیا روی خط اعتراض

رئیس‌جمهور کلمبیا، در پی مرگ 4نفر در اعتراض‌های سراسری در این کشور، دستور «اعزام حداکثری ارتش» برای مقابله با معترضان را صادر کرده است.
به گزارش رویترز، ایوان دوک زمانی این فرمان را صادر کرد که جمعه، 4نفر در اطراف شهر کالی، کانون شدیدترین اعتراض‌های سراسری، جان خود را از دست دادند. اعتراض‌ها در کلمبیا که یک‌ماه پیش شروع شده، همچنان ادامه دارد و ده‌ها هزار نفر در سراسر کشور در تظاهراتی که به‌خاطر اعتراض به اصلاح قانون مالیات شروع شده و در ادامه فراگیرتر شده در خیابان‌ها حضور دارند. اعتراض‌ها چنان فراگیر شده است که در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از به آتش کشیدن پرچم آمریکا و اسرائیل در اعتراض‌ها در کلمبیا منتشر شده و برخی از مردم، علیه سرمایه‌داری شعار می‌دهند. مذاکرات بین دولت و رهبران معترضان که در واقع رهبران اتحادیه‌ها هستند متوقف شده است. ایوان دوک گفته است که نیروهای ارتشی برای کمک به پلیس شهر کالی در استان وایه دل کاوکا فرستاده خواهد شد. او همچنین بدون اشاره به جزئیات گفته است که از 7هزار پرسنل نیروی دریایی برای برچیدن موانعی که معترضان در سراسر کشور در جاده‌ها برپا کرده‌اند استفاده خواهد شد. 2نفر از قربانیان تظاهرات در کالی بعد از آن جان خود را از دست دادند که یک نیروی امنیتی به روی غیرنظامیان آتش گشود. خود او هم در این درگیری‌ها کشته شد. یک‌نفر دیگر هم در اطراف شهر کشته شده است. تا آخر هفته گذشته، 17نفر در اعتراض‌های یک ماهه کشته شده‌اند. دولت گفته است که 2پلیس هم جان خود را در این خشونت‌ها از دست داده‌اند. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که ده‌ها غیرنظامی هم توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند اما گزارش رسمی کشته شدن آنها منتشر نشده است. بخش آمریکای دیده‌بان حقوق بشر، اصالت ویدئوهای تکان‌دهنده‌ای که اخیرا از اعتراض‌ها منتشر شده را تأیید کرده است؛ آن‌طور که در این تصاویر مشخص است، نیروهای لباس‌شخصی از فاصله نزدیک به معترضان شلیک می‌کنند درحالی‌که نیروهای پلیس تنها نظاره‌گر آنها هستند.

معترضان چه می‌خواهند؟
معترضان ‌در ابتدا برای فشار وارد کردن به دولت و پارلمان کلمبیا جهت کنار گذاشتن لایحه اصلاح قانون مالیات و بخش درمان به خیابان‌ها آمدند اما از آن زمان، درخواست‌هایشان بیشتر و عزم آنها برای تحقق خواسته‌هایشان جدی‌تر شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، براساس قانون جدید مالیات، سقف دریافت مالیات پایین‌تر می‌آید و افرادی که حقوق بسیار کمی هم دارند باید مالیات بدهند. دولت اینگونه استدلال می‌کند که این قانون برای کاهش مشکلات اقتصادی ضروری است اما بسیاری از مردم طبقه متوسط از این می‌ترسند که با قانون جدید، آنها هم به طبقه فقرا اضافه شوند. بعد از 4روز اعتراض سراسری، رئیس‌جمهور کلمبیا از این پیشنهاد عقب کشید اما اعتراض‌ها قطع نشد و مردم هم در ادامه، خواهان درآمد پایه برای همه، فرصت‌های بهتر برای جوانان و پایان خشونت پلیس شدند. اعتراض‌های روز جمعه، عموما صلح‌آمیز بود و در بوگوتا پایتخت کشور، مردم می‌خواندند و پایکوبی می‌کردند. با این حال، معترضان وعده داده‌اند که تا زمان محقق شدن درخواست‌هایشان، دست از تظاهرات برندارند. الخاندرو فرانکو، یک معترض 23ساله به رویترز گفته است: «ما باید تا زمانی که دولت به ما گوش دهد در خیابان‌ها بمانیم. وقتی که ما مردم آسایش نداریم، ‌دولت هم نباید داشته باشد.»
رهبران معترضان و دولت، ‌هفته گذشته بر سر یک پیش‌توافق به اجماع رسیدند؛ با این حال مخالفان گفتند که دولت حاضر نشده آن را امضا کند و مذاکرات را به بن‌بست رسانده است. براساس آن پیش‌توافق، قرار بود اعتراض‌ها این هفته متوقف شود.
دولت گفته است به این خاطر پیش‌توافق را امضا نکرده که برخی از رهبران معترضان، بسته‌شدن جاده‌ها به‌دست معترضان را محکوم نکرده‌اند. وزارت اقتصاد کلمبیا تخمین زده که بستن جاده‌ها 2.68میلیارد دلار هزینه دربر داشته و باعث کمبود غذا و افزایش هزینه‌ها شده و برخی عملیات عمرانی مهم را تعطیل کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید