جنجال راهآهن رشت-انزلی در 7روستا
فرشته رضایی-خبرنگار
هر گوشه از استان سرسبز گیلان محیطزیست شکننده، کشاورزی، جنگل و مرتع دارد که اجرای پروژههای عمرانی در آنها باید با پیوست محیطزیستی باشد. یکی از پروژههای حال حاضر دولت در گیلان، راهآهن رشت- انزلی است که ۴۱ کیلومتر طول دارد و از رشت به بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی میرسد. اعتبار هزینه شده برای این مسیر ریلی ۸۰۰ میلیارد تومان است که برای تکمیل، ۱۰۰ میلیارد تومان نیز به آن اختصاص یافته.
پیشرفت فیزیکی زیرسازی قطعه ۶ این پروژه حدود ۸۵ درصد و قطعه ۷ حدود ۵۰ درصد است، اما بحث نه بر سر اعتبار است و نه پیشرفت فیزیکی. مشکل اصلی رنجی است که اجرای پروژه به ساکنان روستاهای در مسیر وارد میکند.
نهرهای کشاورزی مسدود
کارگاه عمرانی پروژه راهآهن رشت- انزلی راه اصلی حداقل ۷روستای پرجمعیت در شهرستان رشت را تخریب کرده است.
دهیار «خشت مسجد» یکی از این 7روستا به همشهری میگوید: «کارگاههای عمرانی راهآهن قبلا جاده نداشتند و از جادههای روستایی ما استفاده میکردند. در آسفالت جاده چالههای بزرگ ایجاد شد، اما هر چقدر پیگیری کردیم، میگویند جاده و خرابیها را بعد از پایان پروژه درست میکنند و معلوم نیست پروژه کی تمام میشود.»
قویدل البته مشکل مهمتر روستاییان را مسدودسازی مسیر نهرهای کشاورزی میداند که موجب شده است کشاورزان برای آبیاری مزرعه خود آب نداشته باشند.
او با بیان اینکه راهآهن از وسط شالیزارها میگذرد، میافزاید: «در واقع جاده از عرض شالیزارهای ما رد میشود و مسیر کانالها و نهرها مسدود شده است. راه برخی نهرها را به طور موقت باز کردهاند، اما تعدادی هم هنوز مسدود است.»
دهیار روستای خشت مسجد حل مشکل نهرهای کشاورزی را مربوط به جهادکشاورزی و اداره آبیاری میداند، اما توضیح میدهد: «متولیان این ادارهها میگویند پروژه ملی است و نمیتوانیم جلوی آن را بگیریم. شما با آن مدارا کنید، اما زندگی و معیشت مردم تحت تاثیر قرار گرفته است.» به گفته این دهیار، خشت مسجد ۷۵۰ خانوار و ۳۵۰ هکتار زمین کشاورزی دارد.
تخریب کامل جاده روستایی
در روستای «پسویشه» هم وضعیت بهتر نیست و رحمتی دهیار روستا به همشهری میگوید: «پس از اجرای پروژه راهآهن، وضعیت راه روستای ما همینطور بلاتکلیف مانده و مردم روستا گلایهمند هستند. تردد بسیار سخت شده است. حدود ۶ کیلومتر راه روستایی را تخریب کردند و ۳ کیلومتر از آسفالت جاده هم به طور کامل از بین رفته است.»
این دهیار با بیان اینکه جاده روستای پسویشه راه ارتباطی بین ۴ روستاست، توضیح میدهد: «با تخریب راه روستا تردد برای ساکنان محلی سخت شده است. خیلی از ساکنان به خراب شدن جلوبندی ماشینها در اثر تردد در این جاده گلایه دارند. ضمنا پخش شدن خاک و ذرات غبار خاک در اینجا بیداد میکند. دهیاری هم بودجه ندارد جاده را ترمیم کند.»
رحمتی درباره وضعیت آبیاری مزارع در این روستا هم میگوید که آبیاری ۷۰ درصد زمینها مناسب است، اما آب هنوز به پایین دست نمیرسد. به گفته رحمتی، ۳۰۰ خانوار در پسویشه زندگی میکنند و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی دارند.
جمعبندی خسارت به راهها
معاون عمرانی فرماندار رشت در پاسخ به گلایههای مطرح شده با تاکید بر اینکه عبور ماشینآلات سنگین پروژه موجب تخریب معابر و آسفالت روستایی برخی از روستاهای بخش مرکزی رشت شده است به همشهری میگوید: «پس از برگزاری جلسه مشترک بین فرماندار و پیمانکاران پروژه اعلام شد که در حال احصا و جمعبندی خسارت به زیرساختهای شهری و روستایی از ادارههای راهداری و بخشداری هستند. اما در ظاهر بیشترین تخریب در بخش جادهای روستاهای بخش مرکزی رشت و پیربازار رخ داده و لازم است راه این روستاها همزمان با اجرای پروژه راهآهن بازسازی شود.»
«علی اکبر پورعلی» میافزاید: «با پیگیریهای انجام شده در گام اول مناطقی از جاده روستای طرازکوه در بخش مرکزی رشت مورد بازسازی قرار گرفت و جادههای سه راه خاور، اسلامآباد، مبارکآباد و محمدآباد پیربازار نیز اصلاح شدهاند.»
به گفته وی، علاوه بر اصلاح راهها، کانالهای آبرسانی که قطع شدهاند نیز در اولویت بازسازی پیمانکار پروژه قرار گرفتند که اغلب این راهها در محدوده رشت و خمام قرار دارند.
با توجه به پیگیریهای همشهری، راه روستای فلکده، پسویشه، خشت مسجد، کسار، کفتهرود هم آسیب زیادی دیدهاند که باید بازسازی شوند.