• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 9 خرداد 1400
کد مطلب : 131893
+
-

مردم و کارشناسان از دولت سیزدهم چه می‌خواهند

سیستان و بلوچستان تشنه آب و کار

علی‌خوش تراش-خبرنگار

 داستان محرومیت در سیستان و بلوچستان با کل کشور متفاوت است و به همین دلیل مردم این دیار گلایه فراوان دارند. زمان زیادی تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و مردم این استان برای رفع محرومیت‌ها، انتظارات زیادی از رئیس‌جمهوری آینده دارند.

انتظارات مردمی از منتخب آینده
یک شهروند اهل سیب و سوران در گفت و گو با  خبرنگار همشهری درباره انتظاراتش از رئیس دولت آینده اظهار کرد: انتظارات که فراوان است، اما امیدی برای برآورده شدن آنها ندارم زیرا در دوره‌های پیشین وعده‌های فراوانی برای رفع محرومیت‌ها داده‌اند، اما عملا ما حرکتی برای حل مشکلات ندیده‌ایم. روسای جمهوری پیشین زمان زیادی برای انجام کار داشتند، ولی کاری برای ما نکردند، حال چگونه می‌توان انتظار داشت که منتخب بعدی در 4 سال بتواند مشکلات منطقه را حل کند.
وی افزود: با همه این صحبت‌ها باید بگویم ما هنوز از گاز محروم هستیم. تامین سوخت برایمان مشکل است. با کمبود آب آشامیدنی مواجهیم، آب ما سهمیه‌بندی شده ‌است. در برخی ساعات روز جریان آب شهری قطع می‌شود و هرگاه هم که وصل شود افت فشار دارد. این موراد از نیازهای اولیه است. وقتی نیازهای اولیه ما این شرایط را دارد، تصور کنید شرایط زندگی برای ما چقدر دشوار است.
یک شهروند ایرانشهری هم در این باره گفت: انتظارات ما زیاد است، اما مهم‌ترین آن ایجاد اشتغال و رفع بیکاری‌است. انتظار داریم در شهرما کارخانه‌هایی ایجاد کنند تا برای جوانان شغل ایجاد شود.
شهروند دیگری از چابهار هم اظهار کرد: بیکاری اکنون بزرگ‌ترین دغدغه ماست. من یک کارگرم و همیشه کار برایم فراهم نیست. پرداخت حق بیمه هم از توانم خارج است، چون همیشه کار ندارم. انتظار دارم برای ما شغل ثابت ایجاد بشود تا بتوانیم زندگی بهتر و کم‌دغدغه‌تری داشته باشم. سوای این مساله تورم هم از معضلات دیگری است که با آن مواجه هستیم و انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری آینده رفع تورم و گرانی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.
یک کشاورز اهل زابل هم به همشهری گفت: منطقه ما برای زندگی با انواع مشکلات روبه‌رو است، ولی بین همه اینها کمبود آب از همه مهم‌تر است. وقتی آب نیست، یعنی آینده نداریم. چون نمی‌توانیم کشت و کار کنیم. در این صورت وضعیت اقتصادی ما کشاورزان به خطر می‌افتد.

راه‌اندازی میز سیستان وبلوچستان در هیات دولت
مدیر کل اسبق بهزیستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: انتظارات از رئیس جمهوری آینده برای رفع محرومیت‌های سیستان و بلوچستان زیاد است، اما پیش از هرچیز امیدواریم که رئیس دولت آینده وارد سیاسی‌کاری نشود و برنامه مدونی برای رفع مشکلات کشور و همچنین استان ما داشته باشد تا هرچه زودتر غبار محرومیت از چهره این استان پاک شود.
محمدرضا سراوانی گفت: سیستان و بلوچستان با محرومیت‌های فراوانی روبه‌روست. زیرساخت‌های لازم را برای توسعه ندارد. دولت باید برای حل این مشکل تلاش کند. اگرچه تاکنون طرح‌های خوبی در منطقه ایجاد شده و برخی هم در حال انجام است. اما کافی نیست. در واقع باید برای رفع مشکلات تلاشی دوچندان کرد.
این کارشناس امور استان ادامه داد: طرح انتقال آب دریای عمان به استان، طرح خوبی است، اما هنوز اجرا نشده. اگر این اتفاق مشمول زمان نمی‌شد، بزرگ‌ترین مشکل و نیاز استان یعنی آب رفع می‌شد. این طرح برای استان‌های دیگر مانند کرمان و یزد اجرا شده، ولی انتقال آب به استان ما معلوم نیست کی اجرایی شود.
سراوانی بیان کرد: به نظر من تامین آب سیستان وبلوچستان مهم‌ترین نیاز استان است. تامین آب موجب رونق دوباره کشاورزی، ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ به زادگاه و موطنشان خواهد شد. اکنون در چابهار و زاهدان شاهد رشد حاشینه نشینی هستیم، اغلب ساکنان این منطقه کسانی هستند که به دلیل نبود آب و برای یافتن کار و تامین معیشت خود به شهرهای یاد شده مهاجرت کرده و ساکن مناطق حاشیه‌ای شده‌اند.
مدیر کل اسبق بهزیستی سیستان و بلوچستان افزود: نبود جاده استاندارد و بزرگراه از دیگر نیازهای ضروری استان بعد از آب است. انتظار می‌رود رئیس دولت آینده تامین و ساخت این دو مساله مهم را برای توسعه استان در دستور کار خود قرار دهد.
سراوانی همچنین گفت: محرومیت‌های سیستان وبلوچستان تاریخی است. در سال‌های بعد از انقلاب کارهای خوبی در منطقه صورت گرفته، اما جوابگو نبوده، زیرا میزان محرومیت‌ها و کمبودها بسیار بالاست. به همین دلیل انتظار داریم که رئیس جمهوری آینده یک میز اختصاصی به عنوان میز سیستان و بلوچستان در هیات دولت ایجاد و با مطالعه بهتر مشکلات تاریخی استان را حل کند. 
وی ادامه داد: وجود مرزهای زمینی مشترک با پاکستان و افغانستان و ارتباط دریایی با کشورهای حوزه خلیج فارس یک فرصت استثنایی برای استان است. انتظار می‌رود از این فرصت طلایی به بهترین نحو برای توسعه تجارت و صنعت بهره‌برداری شود. اگر این اتفاق عملی شود، عواید آن نه تنها موجب رفع محرومیت‌های استان می‌شود بلکه به عنوان یک حرکت ملی موجب توسعه استان‌های همجوار نیز خواهد شد.

ایجاد بزرگراه‌ها؛ عامل توسعه استان
مدیرکل اسبق راه و شهرسازی سیستان وبلوچستان هم در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: سیستان و بلوچستان از نظر داشتن راه جزو محروم‌ترین استان‌های کشور است. ایجاد بزرگراه‌ها و توسعه جاده‌ای موجب رونق و توسعه استان خواهد شد. بی‌شک با رفع این محرومیت، زمینه‌های توسعه در استان فراهم خواهد شد.
مسعود مالکی ادامه داد: اگر این بزرگراه‌ها ساخته شود، زمینه ترانزیت جاده‌ای از بندرچابهار به زاهدان و باقی نقاط کشور و حتی کشورهای آسیای میانه نیز فراهم خواهد شد.
این کارشناس امور استان به مساله حاشینه‌نشینی نیز اشاره کرد و افزود: نبود کار و اشتغال در شهرها و روستاها باعث شده تا شاهد رشد حاشینه‌نشینی در شهرهای بزرگ استان باشیم. این حاشیه‌نشینی به دلیل محرومیت‌های اقتصادی و اجتماعی رشد پیدا کرده به همین دلیل انتظار می‌رود که رئیس‌دولت آیند با رفع مشکلات استان عوامل حاشیه نشینی را رفع و زمینه مهاجرت معکوس را فراهم سازد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های پیدا و پنهان استان
یک فعال رسانه‌ای در سیستان و بلوچستان هم به همشهری اظهار کرد: سیستان و بلوچستان از استعدادها و ظرفیت‌های پیدا و پنهان زیادی برخوردار است که اگر از این ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده شود بی شک شاهد رفع محرومیت‌ها از استان خواهیم شد.
حیدر سرایانی گفت: محرومیت‌های استان تاریخی و رفع آنها زمان‌بر است. در حالی که ذخایر معدنی‌ استان فراوان و از سواحل و بنادر خوب و نیروی کار مناسبی بهره‌مند است. بهره‌گیری درست از این توانمندی‌ها بی‌شک آینده روشنی را برای استان پهناور و جوان کشور رقم خواهد زد.
این کارشناس امور استان ادامه داد: سیستان و بلوچستان از داشتن صنایع  و کارخانه‌های بزرگ محروم است. همچنین هزینه تولید در این استان بسیار بالاست. دولت باید با ایجاد صنایع بزرگ و کاهش هزینه‌ها، تولید را در استان به‌صرفه کند.
سرایانی افزود: مساله مهم دیگر عدم حضور و ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان است که ورود این بخش می‌تواند به شدت بر توسعه و رفع بیکاری نتیجه مثبتی باقی بگذارد.این فعال رسانه‌ای درباره مسائل استان تصریح کرد: دلیل عدم حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در واقع تحت تاثیر جو منفی‌ای است که درباره استان وجود دارد. باید این توضیح را بدهم این جو منفی، کاذب و غیر واقعی است. سیستان و بلوچستان اکنون از نظر امنیت شرایط بسیار مطلوبی دارد. اکنون امنیت دغدغه استان نیست. دغدغه استان مشکل اقتصادی است. به همین دلیل انتظار دیگری که از رئیس‌‎جمهوری آینده  داریم رفع این مشکل و ابها‌م‌زدایی از مساله امنیت استان است. اگر دولت در این مورد تلاش کند بی‌شک شاهد حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به استان خواهیم بود.
سرایانی همچنین اظهار کرد: رئیس‌جمهوری آینده همچنین باید برای ایجاد طرح‌های بزرگ با ریش‌سفیدان و بزرگان طوایف منطقه مشورت کند. زیرا مردم استان همچنان پایبند سنت‌های خود هستند، هرگاه طرحی با مشورت بزرگان یاد شده به اجرا در آید مردم نیز به راحتی پذیرای آن هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید